همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

كالري كنجد؛ ۱۰۰ گرم كنجد چقدر كالري دارد؟

كالري كنجد

در هر ۱۰۰ گرم ۵۶۷ كالري است. اين ماده غذايي پركالري، چرب است و روغن آن مصرف خوراكي دارد. كنجد بخوريد و از خواص آن بهره‌مند شويد، اما اگر زياده روي كنيد اضافه وزن در كمين شماست!

كالري كنجد
دكتر زخم|دكتر زخم - آيا ميزان كالري كنجد را مي‌دانيد؟ اگر دائم سرو كارتان به آشپزي با روغن كنجد بيفتد يا علاقه خاصي به ته ديگ كنجدي برشته داشته باشيد، به طور حتم كالري اين ماده غذايي برايتان مهم خواهد بود. روغني بودن دانه كنجد آن را به يكي از پركالري‌ترين مواد غذايي تبديل كرده است؛ اما اين دليل نمي‌شود كه از خواص سرشار اين ماده غذايي چشم پوشي كرده و آن را از سبد غذايي‌تان حذف كنيد. كنجد سرشار از ويتامين و مواد معدني است. در اين بخش از دكتر زخمبه بررسي ارزش غذايي و كالري كنجد و خواص اين ماده غذايي پرداخته‌ايم.

كالري كنجد چقدر است؟

هر ۱۰۰ گرم كنجد حاوي ۵۶۷ كالري انرژي است.
يك فنجان كنجد (۱۲۸ گرم) ۷۲۶ كالري دارد.
ارزش غذايي كنجد
مقدار ۱۰۰ هارتمن گرم
كالري ۵۶۷
پروتئين ۱۶.۹۶ گرم
چربي كل ۴۸ گرم
كربوهيدرات ۲۶.۰۴ گرم
فيبر ۱۶.۹ گرم
شكر ۰.۴۸ گرم
كلسيم ۱۳۱ ميلي گرم
آهن ۷.۷۸ ميلي گرم
منيزيوم ۳۴۶ ميلي گرم
فسفر ۷۷۴ ميلي گرم
پتاسيم ۴۰۶ ميلي گرم
سديم ۳۹ ميلي گرم
زينك ۱۰.۲۳ ميلي گرم
مس ۱.۴۵۷ ميلي گرم
سلنيوم ۳۴.۴ ميلي گرم
ويتامين محصولات زخم بستر C ۰ ميلي گرم
تيامين ۱.۲۰۵ ميلي گرم
ريبوفلاوين ۰.۴۶۶ ميلي گرم
نياسين ۵.۴۳۸ ميلي گرم
ويتامين B۶ ۰.۱۶۶ ميلي گرم
اسيد فوليك ۰ ميلي گرم
فولات ۹۶ ميلي گرم
كولين ۲۵.۶ ميلي گرم
ويتامين A ۳ ميلي گرم
بتاكاروتن ۴۰ ميلي گرم
ويتامين E ۰.۲۵ ميلي گرم

فوايد و خواص كنجد

دانستن فوايد و خواص كنجد، روغن كنجد را به جاي روغن‌هاي پالم دار و مضر وارد برنامه روزانه شما مي‌كند. خواص كنجد براي سلامتي در ادامه معرفي شده است.

۱. بهبود عملكرد قلب

داشتن قلب سالم براي ادامه زندگي هر انساني ضروري است. كساني كه كنجد را در برنامه غذايي‌شان داشته باشند، خيالشان راحت است كه قلبشان مثل ساعت و بدون لحظه‌اي توقف مي‌زند. فشار خون بالا و كلسترول بالا دو عاملي هستند كه خطر ابتلا به نحوه پانسمان هارتمن بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهند. كنجد هم فشار خون را كم مي‌كند و هم كلسترول را به حد نرمال مي‌رساند. با اين وجود، مصرف كنجد سلامت قلب را تضمين خواهد كرد.
 كنجد چقدر كالري دارد؟

۲. بهبود خلق و خو و خواب

اگر بي‌خوابي رهايتان نمي‌كند يا دائم عصبي و پرخاشگر هستيد، كنجد بخوريد. تركيبات موجود در كنجد روي كاهش استرس و اضطراب موثر هستند. با خوردن كنجد مي‌توانيد خوابي آرام و باكيفيت داشته باشيد و از بي‌خوابي‌هاي مداوم شبانه نجات پيدا كنيد.

۳. ضد سرطان بودن

چند ماده غذايي ضد سرطان مي‌شناسيد؟ كنجد يكي از اين مواد غذايي است. تركيبات موجود در كنجد جلوي نفوذ اشعه‌هاي مضر خورشيد به بدن را مي‌گيرند. كنجد براي از بين بردن تومور‌هاي سرطاني و متوقف كردن رشد آن‌ها هم موثر است. با مصرف كنجد مي‌توانيد از بروز سرطان سينه و روده بزرگ پيشگيري كنيد. آنتي‌اكسيدان‌ها و مواد معدني كنجد اجازه نمي‌دهند كه سلول‌هاي سرطاني درون بدن رشد كنند.

۴. منبع غني پروتئين‌

مي‌خواهيد عضله سازي كنيد و بدني توپر و زيبا داشته باشيد؟ پروتئين موجود در كنجد به كمكتان مي‌آيد. كنجد منبع غني از پروتئين است و گزينه سالم‌تري نسبت به ديگر مواد پروتئيني غيرطبيعي موجود در بازار است.

۵. درمان آهن بدن

احساس ضعف و سرگيجه مي‌كنيد و هميشه بي‌حال هستيد؟ كنجد بخوريد. كنجد آهن فراواني دارد و براي درمان كم خوني و فقر آهن مفيد است. براي جبران كم خوني مي‌توانيد هم كنجد را تازه مصرف كنيد و هم از روغن كنجد براي پخت و پز استفاده كنيد.

۶. افزايش عملكرد مغز

كنجد منبع غذايي غني از فسفر است. اگر مي‌خواهيد مغزتان به كار بيفتد و جواب سخت‌ترين مسئله‌ها خريد پانسمان را پيدا كنيد، كنجد بخوريد. كنجد خطر ابتلا به بيماري‌هايي مانند فراموشي و آلزايمر را در سن بالا كاهش مي‌دهد؛ بنابراين هم براي كودكان و جوانان مفيد است و هم براي سالمندان.

۷. مفيد براي پوست و مو

كنجد حاوي اسيد‌هاي چرب امگا ۳ است. مصرف كنجد پوست سر را مرطوب نگه مي‌دارد و مانع از شكنندگي مو‌ها و ريزش آن‌ها مي‌شود. مصرف روغن كنجد سبب افزايش گردش خون در سر شده و براي افزايش رشد مو‌ها و پرپشت شدن آن‌ها موثر است.
كنجد پوست را نرم و لطيف مي‌كند و براي درمان حساسيت‌هاي پوستي مفيد است. مصرف كنجد نمي‌گذارد كه اشعه‌هاي مضر خورشيد به پوست نفوذ كنند. با مصرف اين ماده غذايي خيالتان راحت است كه پوستتان چروك نمي‌شود و در برابر سرطان پوست ايمن هستيد.

عوارض مصرف كنجد

خوردن كنجد مي‌تواند براي برخي از افراد عوارض خاصي داشته باشد كه در ادامه به آن‌ها اشاره كرده‌ايم.
  • تشديد بيماري نقرس
  • بروز آلرژي
  • افزايش وزن و چاقي
  • افزايش احتمال سقط جنين

سخن آخر

هر آنچه لازم بود درباره كالري كنجد و خواص و مضرات اين ماده غذايي بدانيد را در اين مقاله گفتيم. كنجد منبع غني آهن، كلسيم، ويتامين C، منيزيوم، مس، سلنيوم و فسفر است. با مصرف كنجد باهوش‌تر مي‌شويد و مي‌توانيد به خستگي و بي‌حالي ناشي از فقر آهن غلبه كنيد.
كنجد پوست و مو‌ها را جوان و شاداب نگه مي‌دارد و استخوان‌ها را محكم مي‌كند. به ياد داشته باشيد كالري كنجد زياد است و نبايد در مصرف آن زياده روي كنيد. مصرف بيش از اندازه كنجد مي‌تواند به چاقي و افزايش وزن شما منجر شود.
تجربه شما از مصرف اين ماده غذايي چيست؟ نظرات و پرسش‌هاي خود را با ما در ميان بگذاريد. براي آشنايي بيشتر با اين ماده غذايي پيشنهاد مي‌كنيم مقالات خواص روغن كنجد براي لاغري، فوايد خوردن كنجد عفونت بدن و روغن كنجد در بارداري و خواص روغن كنجد براي سوختگي و ساير بيماري‌ها را نيز در دكتر زخممطالعه كنيد.
برگرفته از: fdc.nal.usda

تظرات ارسال شده