همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
روش هاي تقويت اعتماد به نفس در كودكان

برد بلكه فقط موجب كاهش اعتماد به نفس در او مي شود.

به گزارش : ليلا شقاقي متخصص روانشناسي درباره اعتماد به نفس كودكان اظهار كرد: اعتماد به نفس يعني يك فرد احساس دوست داشتني بودن و كفايت و شايستگي كند. انسان ها نياز دارند براي آنچه هستند مورد محبت و قبول اطرافيان باشند. آنچه كه والدين به فرزندان خود بازتاب مي دهندو منعكس مي كنند اساس بي براوون تصوير ذهني فرد از خود را تشكيل مي دهد و در نهايت بر روي كليه حيطه هاي زندگي تاثير مي گذارد. تصويري كه يك فرد (چه كودك چه بزرگسال) از خود دارد، اساس اعتماد به نفس او را تشكيل مي دهد.

وي در ادامه افزود: اگر يك فرد مورد احترام باشد، احساس منحصر به فرد بودن داشته باشد، بتواند كارهايش را با موفقيت انجام دهد و بر تمام امور خود مسلط باشد، مي توان گفت اعتماد به نفس دارد. وقتي به كودكان ياد دهيد كارهاي كوچك را خودشان انجام دهند، حس شيرين پيروزي را مي چشند و اعتماد به نفس بدست مي آورند.

شقاقي گفت: همچنين به فرزندتان مسئوليت چشم درد و فرصت تجربه دهيد. وقتي فرزندتان رو به رشد مي رود، مسئوليت رفتارش را به خود او واگذار كنيد و به او اجازه دهيد تا مراحل طبيعي رشد رفتاري را خودش تجربه كند. لازم نيست كه هميشه شما مسئوليت هايش را به او گوشزد كنيد. با توجه زياد به فرزندتان حس مسئوليت پذيري را از او سلب خواهيد كرد. شما بايد به فرزندتان فرصت دهيد تا خودش به نتايج منطقي تر برسد.

اين متخصص روانشناس تصريح كرد: هر چيزي را يك بار به فرزندتان بگوييد و به او فرصت حركت دهيد. انتقاد دائم از فرزندتان نه تنها كاري از پيش نمي برد بلكه فقط باعث خستگي شما ژل زخم پرونتوسان و سرخوردگي آن ها و كاهش اعتماد به نفس در او مي شود. اگر مي خواهيد فرزندتان با شما همكاري كند، بهتر است با يك بازي ساده از او بخواهيد كاري را كه مي خواهيد، انجام دهد. در اين بازي شما از فرزندتان در انجام كاري كمك مي گيريد، از شماره يك تا شماره ۳ بشماريد، با توجه به كاري كه به او سپرده ايد زمان بين شماره يك تا ۳ را در نظر بگيريد. اهميت بازي را به او يادآوري كنيد و شروع به شمارش كنيد. در اين فاصله او بايد آن كار را انجام دهد.

به فرزندتان ارزش دهيد و به او نشان دهيد كه فرد مهمي است. فرزند شما اسپري linovera دوست دارد كه در امور خانواده سهيم باشد. شما مي توانيد با واگذار كردن كارهاي خيلي ساده منزل يا كارهايي كه فرزندتان مي تواند به سادگي از پس آنها بر بيايد، به او فرصت مشاركت دهيد تا نقش خود را به عنوان يك فرد مهم در امور خانه بازي كند و در پايان او را تشويق كنيد. اين باعث مي شود كه فرزندتان اهميت نقش خود را در خانه احساس كند. هر چه كارهاي بيشتري به او بسپاريد، او بيشتر تلاش مي كند. سپردن كارهاي بي خطر منزل به فرزندتان باعث مي شود او تبديل به فردي مسئول شود. به او اعتماد به نفس دهيد كه حتي به خود شما هم كمك كند.

وي بيان كرد: ژل پرونتوسان هنگام دادن اعتماد به نفس به كودكان از ابزارهايي مانند سرزنش، تهديد، تحقير و نصيحت استفاده نكنيد، زيرا موجب كاهش اعتماد به نفس كودكان مي شوند. خانواده ها بايد با كمك روش ها و‌ تكنيك هاي مختلف اعتماد به نفس كودكان خود را افزايش دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده