همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
خطرناك ترين بيماري خاموش چشم را بشناسيد

آب مرواريد مي‌تواند يك چشم يا هردو چشم را درگير كند ولي نمي‌تواند از يك چشم به چشم ديگر انتشار يابد و تاري ديد چشم، درد، كاهش بينايي، سوزش چشم و قرمزي به خودي خود برطرف نمي‌شود در صورت بروز اين علايم حتما به چشم‌پزشك مراجعه كنيد.

با توجه به اينكه چشم يكي از اعضاي مهم انسان محسوب مي‌شود و بيماري آب مرواريد يا آب سياه يكي از شايع‌ترين بيماري چشمي است كه بين مردم رواج پيدا كرده است تصميم گرفتيم در اين زمينه با محمدمهدي مطهري فوق تخصص شبكيه چشم گفت و گويي صميمي داشته باشيم كه خواندن اين مطلب خالي از لطف نيست.

* سوال: آب مرواريد چيست و چند نوع آب مرواريد قطره فروزومال در جهان وجود دارد؟ آيا اين بيماري قابل درمان است؟

مطهري: آب مرواريد كدورتي در عدسي چشم است كه باعث كاهش بينايي مي‌شود و اين مكانيسم‌ها علل‌هاي و انواع مختلفي دارد آب مرواريد ضربه‌اي و آب مرواريد سني كه شايع‌ترين آب مرواريد آب مرواريد سني است كه به علت كهولت سن اتفاق مي‌افتد، آب مرواريد ناشي از استفاده داروها، آب مرواريد مادرزادي، آب مرواريد متابوليك، بيماري ديابت كه منجر به بيماري چشم مي‌شود و غيره.

روش‌هايي كه در گذشته براي درمان آب مرواريد چشم بكار گرفته مي‌شد نسبت به اكنون متفاوت است روش‌هاي ليزري با استفاده از امواج صوتي و غيره براي درمان آب مرواريد چشم انجام مي‌شود كه اين عمل نبايد مانند قديم به نقطه اوج خود برسد و سپس عمل چشم صورت گيرد

عمل آب مرواريد در مدت زمان كوتاهي صورت مي‌گيرد مردم فكر مي‌كنند تمام علت‌هاي كاهش بينايي آب مرواريد است در صورتي كه اين طور نيست درحالي كه ممكن است كاهش ديد در بيمار به دليل بيماري ديابت است وهنگامي كه آب مرواريد بيمار عمل مي‌شود آن درصدي كه مربوط به آب مرواريد بوده عمل مي‌شود ولي التهاب چشم و خونريزي شبكيه سرجايش هست و درمان جداگانه‌اي دارد.

*سوال: چسب بخيه در راستاي بيماري شب‌كوري توضيح بدهيد كه نشانه‌هاي اين بيماري چيست و آيا اين بيماري قابل درمان است؟

مطهري: بيماري شب كوري چشم علت‌هاي مختلفي دارد اين بيماري فعلا در هيچ جاي دنيا فعلا درمان صددرصدي وجود ندارد ولي روي اين موضوع خيلي كار مي‌شود.

يك نوع سيستمي براي نخستين بار در شيراز انجام گرفت و چندسالي كه در خارج از كشور نيز به اين موضوع پرداخته‌اند كه بيماران هيچ چيزي را نمي‌بينند و ديد آنها فقط در حد نور مختصر است كه به واسطه اين نور به مانعي برخورد نكنند.

روش‌هاي ديگري وجود دارد كه متخصصان چشم روي اين موضوع كار مي‌كنند و پيوند قسمتي از شبكيه چشم كه ممكن است فعلا روي حيوانات انجام ‌شود و بعدا شايد روي انسان‌ها اتفاق بيافتد.

كمبود ويتامين «آ» نيز يكي از علت‌هاي بروز شب‌كوري در كودكان مي‌شود اگر در حالت عادي ويتامين آ در انسان كم شود به بيماري شب‌كوري دچار خواهند شد و اين بدين معنا نيست كه مردم به خوردن ويتامين «آ» روي بياورند زيرا زياد خوردن اين ويتامين نيز سيستم بدن را دچار اختلال مي‌كند.

*سوال: آيا فشار خون مي‌تواند باعث ايجاد بيماري چشم در افراد شود؟

مطهري: فشار درمان سوختگي با آب جوش خون يكي از بيماري‌هاي بسيار شايع است و ممكن است موارد چشمي را در فرد ايجاد كند فشار خون همراه ديابت عوارض بسيار جدي براي بيمار در پي دارد.فشار خون بايد دقيقا كنترل شود سكته‌هاي چشمي كه در چشم اتفاق مي‌افتد يكي از علت‌هاي فشار خون است كه متاسفانه در بسياري مواقع درماني براي آن وجود ندارد.

*سوال: تنبلي چشم چيست و از چه زماني بايد براي تشخيص و درمان بيماري چشم به چشم‌پزشك مراجعه كرد؟

مطهري: تنبلي چشم در كودكان قبل از هفت سالگي بايد تشخيص و درمان شود و استفاده از مواد غذايي متناسب و حاوي ويتامين‌هاي مختلف بويژه ويتامين «آ» در حفظ سلامتي چشم بسيار مفيد است.

يكي از شايع‌ترين مشكلات چشم به خصوص در كودكان است كه اگر در كودكي درمان نشوند باعث اختلال ديد دائم منجر خواهد شد، لوچي چشم يا استرابيسم و يا انحراف چشم اختلالي است كه در آن چشم‌ها وضعيت ناهمگوني نسبت به يكديگر پيدا كرده و هركدام از چشم‌ها در جهت مختلف نگاه مي‌كنند استرابيسم كودكان درصورتي كه به موقع درمان نشوند كاهش ديد و يا تنبلي چشم را به همراه خواهد داشت.

نوزاداني كه به صورت نارس به دنيا آمدند قيمت پماد زخم بستر ممكن است به بيماري چشم مواجه شوند كودكاني كه وزن كمتر از حد نصاب به دنيا مي‌آيند در حقيقت كودك نارس به دنيا آمده است و در معرض خطر بيماري چشم قرار دارند.

هنگامي كه چشمان كودك در حالت عادي با هم زاويه داشته باشد يا انحراف دارد در نخستين فرصت كودك بايد توسط پزشك معاينه شود ولي ممكن است چشمان كودك از نظر ظاهري هيچ مشكلي نداشته باشد بهترين سن معاينه بين سه لغايت چهارسالگي است.

درمان انحراف چشم يا استرابيسم بايد در سنين پايين صورت گيرد و اگر بزرگتر شوند ممكن است چشم به تنبلي دچار شده باشد و ديگر معالجه نشود.

*سوال: آيا بيماري ديابت بر روي بيماري چشم تاثيرگذار است؟

مطهري: متاسفانه بيماري ديابت درمان قطعي ندارد انواع مختلف قرص و انسولين وجود دارد كه مي‌تواند ديابت را كنترل كنيد ولي درمان نمي‌شود هرچه ديابت در بدن طولاني‌تر شود عوارض در چشم، كليه، اعصاب و قلب و ساير اعضاي بدن را درگير مي‌كند يكي از شايع‌ترين بيماري كه ديابت آن را درگير مي‌كند بيماري در چشم است.

مراحل اوليه را تزريق يا ليزر مي‌كنيم در كنار كنترل قند خون اين كار را انجام مي‌دهيم چه بسا بيماراني هستند كه اين كار پزشكي كودكان انجام مي‌شود ولي قند آنها كنترل نشده باشد درمان جواب نمي‌دهد و و اگر منجر به خونريزي زياد داشته باشد بيمار بايد عمل شود.

بيماران ديابتي بايد زود به پزشك مراجعه كنند و اسكرين شوند اگر ديابت را جدي نگيريد ممكن است دير شود و خونريزي شديد ممكن است اتفاق بيافتد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده