همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

خواص قارچ mushrooms

قارچ اگرچه در دنياي غذاها به عنوان سبزي طبقه بندي شده است اما از لحاظ فني يك گياه نيست. اين ماده متعلق به خانواده قارچ‌هاست و اگرچه سبزي نيست اما مي‌تواند مواد مغذي متعددي براي بدن فراهم كند.

همه افراد به خوبي مي‌دانند كه مصرف مقدار كافي از ويتامين‌ها و مواد معدني در رژيم غذايي به معناي خوردن سبزيجات و ميوه‌هاي رنگارنگ است. اما اين طرز فكر ممكن است قارچ را از نظر بيشتر افراد دور نگه دارد.

در بيشتر موارد، هرچقدر ماده غذايي رنگ كمتري داشته باشد به همان مقدار نيز از مواد مغذي موجود در آن كاسته مي‌شود. با اينحال قارچ يكي از استثناهاست و مي‌توان گفت سرشار از مواد مغذي مفيد براي بدن است.

خواص قارچ براي بدن:

مصرف سبزيجات و ميوه‌ها با كاهش بيماري‌هاي مختلف همراه است.مطالعات بي شماري نشان مي‌دهد كه مصرف غذاهاي طبيعي همچون قارچ مي‌تواند خطر ابتلا به چاقي، ديابت و بيماري هاي قلبي را كاهش دهد و باعث رشد موها، افزايش انرژي و كاهش وزن گردد.

  1. قارچ و سرطان:

قارچ suprasorb a ag نيز همچون گوجه فرنگي، هويج، فلفل دلمه‌اي قرمز و سبز، كدو تنبل، حبوبات و كدو حاوي آنتي اكسيدان است. سلنيوم يك ماده معدني مهم است كه در بيشتر ميوه‌ها و سبزيجات يافت نمي‌شود اما مي‌توان آن را در قارچ پيدا كرد.

اين ماده معدني نقش بسيار مهمي در عملكرد آنزيم‌هاي كبد بازي مي‌كند و به سم زدايي و پيشگيري از سرطان كمك خواهد كرد. علاوه بر موارد گفته شده ، سلنيوم از التهاب نيز جلوگيري مي‌كند و رشد تومورهاي سرطاني را كاهش مي‌دهد.

ويتامين D موجود در قارچ نيز مي‌تواند از رشد سلول‌هاي سرطاني با توزيع و تنظيم چرخه رشد سلول‌هاي سالم جلوگيري نمايد.

فولاتي كه در قارچ يافت مي‌شود نقش بسيار مهمي در سنتز DNA بازي مي‌كند.

  1. خواص قارچ براي ديابت:

مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد كه افراد مبتلا به ديابت نوع يك با مصرف غذاهاي غني از فيبر گلوكز پاييني در خون خود داشتند و در افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ نيز با مصرف اين غذاها سطح قند، انسولين و ليپيد در خون بهبود يافته است.

يك پيمانه از قارچ گريل شده مي‌تواند ۳ گرم فيبر براي بدن فراهم كند. متخصصان توصيه مي‌كنند كه مردان در روز ۳۰ الي ۳۸ گرم و زنان ۲۱ الي ۲۵ گرم قارچ مصرف نمايند.

  1. سلامت قلب با مصرف قارچ:

فيبر، پانسمان لوهمن روشه پتاسيم و ويتامين C موجود در قارچ مي‌تواند به سلامت قلب كمك فراواني بكند. پتاسيم و سديم به همراه يكديگر نقش بسيار مهمي در تنظيم فشار خون دارند.

مصرف قارچ كه حاوي پتاسيم بالا و سديم پايين است مي‌تواند فشار خون افراد را كاهش دهد. علاوه بر اين مصرف ۳ گرم بتاگلوكان در روز مي‌تواند كلسترول خون را تا ۵ درصد كاهش دهد.

  1. تقويت سيستم ايمني بدن با خوردن قارچ

همانطور كه قبلا ذكر كرديم قارچ حاوي سلنيوم است. اين ماده مي‌تواند پاسخ ايمني بدن به عفونت‌ها را از طريق تحريك توليد سلولهاي T بهبود ببخشد. فيبرهاي بتاگلوكان موجود در قارچ نيز مي‌تواند سيستم ايمني بدن را براي مبارزه با سرطان و پيشگيري از تشكيل تومورها تقويت كند.

  1. خواص قارچ براي كنترل وزن

فيبرهاي موجود در مواد غذايي نقش بسيار مهمي در كنترل وزن دارند. فيبر يكي از موادي است كه در غذاها يافت مي‌شود و براي ايجاد سيري بيشتر به بدن كمك خواهد كرد.

قارچ حاوي دو نوع فيبر در ديوارهاي سلولي خود است : بتا گلوكان و كيتين. اين دو ماده سيري را افزايش مي‌دهند و از اشتهاي فرد براي خوردن مواد بيشتر مي‌كاهند.

ارزش غذايي قارچ

قارچ پانسمان suprasorb به طور كلي سديم، چربي، كلسترول و كالري پاييني دارد و اغلب به عنوان يك ماده غذايي عملكردي شناخته مي‌شود. علاوه بر فراهم كردن مواد مغذي اصلي براي بدن، اين ماده در پيشگيري از بيماري‌هاي مزمن به خاظر وجود آنتي اكسيدان‌ها و فيبرهاي سالم موثر است.

يك پيمانه از قارچ سفيد برش خورده خام حاوي ۱۵ كالري، ۰ گرم چربي، ۲.۲ گرم پروتئين، ۲.۳ گرم كربوهيدرات است. اگرچه قارچ انواع مختلفي دارد اما بيشتر آن‌ها مقدار يكساني از مواد مغذي را براي بدن فراهم مي‌كنند.

قارچ غني از ويتامين B ، فولات، تيامين ،نياسين و اسيد پانتوتنيك است. اين ماده همچنين حاوي ويتامين D نيز مي باشد. قارچ همچنين مواد مغذي فراواني براي بدن فراهم مي‌كند.

اين مواد مغذي شامل سلنيوم، پتاسيم، فسفر، آهن و مس است. بتاگلوكان نوعي فيبر است كه در ديواره سلولي بيشتر قارچ‌ها يافت مي‌شود. اخيرا اين ماده موضوع مطالعات بسيار زيادي بوده است.بتاگلوكان نقش مهمي در بهبود تحمل به انسولين دارد.

قارچ همچنين حاوي كولين است. اين ماده مغذي مهم به خواب خوب، بهبود عضلات، يادگيري و حافظه كمك مي‌كند. كولين همچنين در حفظ و نگهداري از غشاهاي سلولي مفيد است و مي‌تواند به انتقال پالس‌هاي عصبي كمك كند.

چگونه قارچ را وارد رژيم غذايي خود كنيم؟

زماني نمايندگي شركت لوهمن روشه كه مي‌خواهيد قارچي را از فروشگاه‌ها بخريد، سعي كنيد محكم و خشك باشد. از خريد قارچ‌هاي خراب و نازك خودداري كنيد. آن را در يخچال نگهداري كنيد و تا زمان مصرف نشسته نگه داريد.

شما مي‌توانيداز ترفندهاي زير براي آماده سازي قارچ براي مصرف استفاده كنيد :

  • هر نوع قارچي را با پياز تفت دهيد.
  • شما مي‌توانيد هر نوع قارچ را به صورت خام در سالادهاي خود استفاده كنيد.
  • مي‌توانيد درون قارچ را خالي كنيد و آن را مواد دلخواه پر نماييد.
  • قارچ برش خرده را به املت خود اضافه كنيد.
  • قارچ را گريل كنيد و در ساندويچ‌ها از آن استفاده نماييد.

عوارض احتمالي قارچ

اگرچه قارچ‌هاي وحشي قرن‌هاست كه در سبد غذايي افراد مختلف قرار دارد اما به ياد داشته باشيد كه قارچ‌هايي كه به صورت وحشي مي‌رويند ممكن است خطرات زيادي براي سلامتي داشته باشند.

خوردن قارچ‌هاي وحشي سمي مي‌تواند باعث ايجاد بيماري‌هاي شديد و حتي مرگ شود. مطالعات نشان داده است كه برخي از قارچ‌هاي وحشي حاوي مقدار زيادي از فلزات سنگين و ساير مواد شيميايي خطرناك هستند.

براي اجتناب از اين موارد، بهتر است قارچ مورد نياز خود را از فروشگاه‌هاي معتبر تهيه كنيد. متخصصان بر اين باورند كه بتاگلوكان براي بيشتر افراد بي خطر است. با اينحال از آنجايي پانسمان كلاژن كه بتاگلوكان مي‌تواند عملكرد سيستم ايمني بدن را تحريك كند، ممكن است براي افراد مبتلا به بيماري خودايمني همچون آرتريت روماتوئيد، لوپوس و آسم مضر باشد.

محققان هنوز در حال مطالعه بر روي اثرات اين ماده در بيماري‌هاي ذكر شده هستند.. رژيم غذايي كلي و الگوي سالم غذاخوردن در پشگيري از بيماري‌ها و داشتن سلامت كلي بدن مهم است. بهتر است بر روي مواد غذايي غني از ويتامين و مواد معدني مفيد تمركز كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده