همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

670px-Relieve-Back-Pain-Step-12

كلوئيد هر چند مي تواند به هر جايي از بدن ايجاد شود ولي اغلب در لاله گوش، قسمت بالاي قفسه سينه و شانه ها  بوجود مي آيد . كلوئيد در افرادي كه پوست تيره  دارند شايع تر است، و در افراد زير 50 سال مي باشد.  داروهاي كورتيكواستروئيد   رشد آن را منتوقف ميسازد و باعث مي شود كه بافت هاي اضافي موجود از بين بروند.متخصص پوست كلوئيد هاي بزرگ را درمان كنند

هر گاه آسيبي به پوست برسد كه موجب ژل مدي هاني التهاب يا زخمي در آن شود،مكانيسم طبيعي بدن به ترميم زخم‌ مي‌پردازد.اين سيستم اغلب دقيق عمل ميكند به نحوي كه اثرمختصري از زخم ايجاد شده باقي مي‌ماند ولي گاهي اين پروسه به طور معمول پيش نمي‌رود و زخم با ايجاد بافتي قرمز و سفت ترميم ميشود كه به نام كلوييد يا گوشت اضافه شناخته ميشود.

كلوييد اغلب از زخم اوليه بزرگتر است و گاهي اوقات خارش دارد. دليل پيدايش كلوييد هنوز دقيقاً مشخص نيست. كلوئيد معمولاً در سياه پوستان شايعتر است و استعداد به آن ممكن است به صورت خانوادگي ديده شود.در افرادي كه مستعد كلوييد هستند ممكن است پس از هر نوع آسيب پوستي از جمله بريدگي، سوختگي، جوش صورت، پماد عسل مدي هاني گزش حشرات، خالكوبي، سوراخ كردن جهت جواهرات و هر نوع جراحي كوچك ايجاد گردد.

از نظر محل، پيدايش كلوييد ممكن است تقريباً در هر جايي از بدن ايجاد شود ولي معمولاً روي سينه، شانه‌ها و لاله‌هاي گوش به وجود مي‌آيد.كلوييدها معمولاً بي‌ضررند و به جز مواردي‌كه خارش ايجاد ميكنند مشكل خاصي ندارند، هرچند كلوئيدهاي بزرگ ممكن است ظاهر ناخوشايندي داشته باشند و از نظر زيبايي براي بيمار مشكل ساز باشند.

براي درمان كلوييد از روشهاي درماني مختلفي ميتوان استفاده كرد:
1- استفاده از ژلهاي سيليكوني و فشار درماني روشهايي هستند كه بيمار ميتواند در منزل به محصولات مدي هاني كار برد.

2- رايج ترين درمان براي كلوييد تزريق مكرر آمپولهاي كورتوني توسط پزشك متخصص است كه با فواصل مشخص تزريق ميشود.اين تزريق ها معمولا اندازه و خارش ضايعه را كم ميكند.تزريق داخل ضايعه داروهايي مثل Bleomycinيا 5FUهم در درمان كلوييد مفيد است.

3- بهترين روش براي كاهش حجم و قرمزي ضايعه ليزر PDL ميباشد.معمولا سه جلسه ليزر براي درمان كلوييد كافي است.ليزر درمواردي كه اسكار صرفاً قرمز است روش انتخابي ميباشد.استفاده همزمان از تزريق داخل ضايعه و ليزر موثرتر از كاربرد هر كدام به تنهايي ميباشد.

4- سرما‌درماني نيز در درمان كلوييد موثر است. اين روش معمولاً همراه تزريق داخل عسل پزشكي ضايعه به كارمي‌رود.

5- نهايتاً در صورتي كه بيمار به همه روشهاي فوق مقاوم باشد بايد از جراحي براي درمان كلوييد استفاده كرد.قبل و بعد از جراحي بايد از تزريق داخل ضايعه و تابش اشعه استفاده كرد تا شانس عود ضايعه به حداقل برسد.

منبع- دكتر واعظ شوشتري



منبع

تظرات ارسال شده