همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ترفندهايي براي آنكه حافظه‌تان مثل كامپيوتر كار كند

در جلسه امتحان دغدغه‌اي است كه اغلب محصلان دارند، در ادامه ترفندهايي براي تقويت حافظه را مرور مي‌كنيم.

به گزارش احتمالابارها براي شما اتفاق افتاده است سرجلسه امتحان جواب سوال را فراموش كرده باشيد يا وسيله را جاي گذاشته باشيد و يادتان رفته كه كجا گذاشتيد، بعد با خودتان اسپري پرونتوسان فكر كرديد كه چرا حافظه ام ضعيف شده است؟ امروز قصد داريم فرمول‌هايي براي تقويت حافظه به شما بگوييم.
هنگام مطالعه تمركز داشته باشيد

تمركز، يكي از محور‌هاي اصليِ حافظه است. براي اينكه اطلاعات از حافظه‌ كوتاه‌مدت به حافظه‌ بلند‌مدت منتقل شوند، بايد به صورت مستمر به اين اطلاعات توجه كنيد. سعي كنيد مطالب جديد را در شرايطي ياد بگيريد كه هيچ عاملي مثل تلويزيون، موسيقي وغيره تمركز شما را به هم نزند.
طبقه بندي كردن اطلاعات

محققان متوجه شده‌اند كه اطلاعات مختلف در حافظه‌ ما مشكل عروقي در دسته‌بندي‌هاي مرتبط و مشخص ذخيره مي‌شوند. شما مي‌توانيد با دسته‌بندي و جدا كردن اطلاعاتي كه ياد مي‌گيريد از اين ويژگي، بهره‌ها ببريد.

كافي است مفاهيم و جملات مشابه را در يك دسته قرار دهيد يا يك طرح كلي از يادداشت‌ها و كتاب‌هايي كه مي‌خوانيد درست كنيد تا بتوانيد مفاهيم مشابه را در يك گروه قرار دهيد.
تكرار در انجام كار‌هاي جديد

وقتي خودتان را به انجام مداوم يك كار جديد عادت مي‌دهيد، مسير‌هاي عصبي جديدي در مغز شكل مي‌گيرند. قدم اول اين است كه انجام هيچ كاري را به تعويق نيندازيد و از كار‌هاي محلول پرونتوسان كه برايتان دشوار است شروع كنيد.
زبان جديد ياد بگيريد

شنيدن زبان جديد مغز را تحريك مي‌كند؛ فراتر از شنيدن آموزش يك زبان جديد ريسك تحليل رفتن قواي شناختي را كاهش مي‌دهد. از اين‌ها همه مهم‌تر با يادگرفتن يك زبان جديد با يك يا چند فرهنگ جديد هم در كنارش آشنا مي‌شويد. سعي كنيد در زمان‌هاي بيكاري لغت‌هاي از يك زبان خارجي را حفظ كنيد.

حافظه‌ خود را به چالش بكشيد

يك فهرست بنويسيد، مثلا از لوازمي كه بايد از فروشگاه بخريد و يا هر چيز ديگر و آن را حفظ كنيد. بعد چند ساعت ببينيد بي براون چند قلم از لوازم را به ياد مي‌آوريد.
ورزش كنيد

سعي كنيد كه يك ورزش جديد انجام دهيد كه ذهن و بدنتان را همزمان درگيركند.
يك مهارت ياد بگيريد

معلوم كه هرچه بيشتر از مغزتان كار بكشيد، عملكرد مغز بهتر خواهد بود مثلا يادگيري يك ساز جديد موجب تبديل اطلاعات ديداري (نُت موسيقي) به يك كار عملي (نواختن ساز) خواهد شد.
خواب كافي

مغز در طول شب به ۷ تا ۸ ساعت خواب نياز دارد، زيرا خواب باعث تقويت ارتباطات مغزي مي‌شود و كمبود خواب موجب مختل شدن سرعت پردازش اطلاعات و كارايي حافظه بلند مدت مي‌شود، حتي كمبود ژل پرونتوسان چند ساعته خواب، تقريبا به اندازه بي خوابي، عملكرد حافظه را تضعيف مي‌كند، بدين خاطر كه تمركز شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد و بر عملكرد حافظه تأثير نامطلوب مي‌گذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده