همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آيا فراموشي هميشه خطرناك است؟

نشانه‌اي از بيماري جدي است.

به گزارش : محمدعلي غفاري متخصص مغز و اعصاب درباره سازوكار حافظه و ابتلا به فراموشي اظهار كرد: حافظه انسان تصوير دقيق تجربيات او نيست و نمي تواند همه اطلاعات را با جزئيات به خاطر اسپري لينوورا بسپارد درنتيجه با فيلتر كردن برخي اطلاعات اين مشكل را برطرف مي‌كند.

غفاري ادامه داد: در هنگام ذخيره سازي خاطرات، مغز اولويت را به تجارب با ارزش و اطلاعاتي مهم مي‌دهد تا در تصميم‌گيري‌هاي آينده مفيد باشد؛ بنابر چنين سازوكاري اجازه حذف به ساير اطلاعات حفظ شده داده خواهد شد.

اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينكه اولويت بندي ارزشمندي خاطرات و تحكيم آن‌ها در حافظه نياز به محلول پرونتوسان زمان دارد، گفت: خاطره‌اي كه بلافاصله پس از يك اتفاق ارزشمند براي مغز رخ مي‌دهد (مانند به خاطر سپردن قسمتي از يك هزارتو كه بلافاصله پس از پاداش نقدي رخ مي‌دهد)، همان عملكردي را در به خاطره سپرده شدن حافظه دارد كه زمان طولاني خوابيدن در تحكيم خاطرات دارد، اين ۲ شكل به‌طور مشترك براي تنظيم زمان بندي ترتيب اتفاق افتادن خاطرات و شكل دادن حافظه موثر هستند.

غفاري ژل پرونتوسان بيان كرد: جالب است بدانيد كه خاطرات بلافاصله پس از آزمايش در حافظه ثبت نمي‌شوند، بلكه بايد از فيلتر اولويت‌بندي بر حسب ارزشمندي در مغز عبور كنند؛ تجربيات ما برحسب معني دار بودن براي مغز فيلتر مي‌شوند.

وي ادامه داد: فراموشي مي‌تواند بر عملكرد روزانه‌ ما تأثيرات منفي داشته باشد و به‌عنوان نقصي در عملكرد مغز مورد توجه قرار مي‌گيرد؛ اما اين ويژگي مغز ما را در اسپري پرونتوسان تصميم‌گيري هوشمندانه‌ ياري مي‌كند؛ اين را فراموش نكنيد كه فراموشي جزئي از عملكرد حافظه است و حافظه مكاني براي انباشت بي‌وقفه اطلاعات نيست، بلكه هدف آن هوشمند ساختن فرد براي تصميم‌گيري زيركانه به شمار مي‌رود.

از فراموش كردن اطلاعات نترسيد

اين متخصص مغز و اعصاب يادآوري كرد: فراموش كردن اطلاعات، گاهي آزاردهنده است و در پاره‌اي از موارد مي‌تواند بي براون نشانه‌اي از يك بيماري جدي تلقي شود؛ با اين‌حال نياز نيست كه با هر فراموشي نگران اين موضوع شويد، بار بعدي كه فراموش كرديد كليد خانه را كجا گذاشته‌ايد، به اين فكر نكنيد كه دچار بيماري زوال عقل شده‌ايد؛ بلكه اين رفتار را عملكردي صحيح و البته اساسي تلقي كرده و نفسي راحت و عميق بكشيد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده