همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سرطان,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
معاون

بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به سرطان‌هاي شايع در زنان و مردان كشور، از فراهم آمدن امكان تشخيص زود هنگام اين بيماري در كشور خبر داد.

به گزارش ايسنا، دكتر عليرضا رئيسي در مراسم افتتاح ۷۵۵ قطره فروزومال مركز پيشگيري و تشخيص زودهنگام سرطان، با اشاره به اجراي برنامه ثبت ملي سرطان، اين برنامه را افتخاري ملي خواند و گفت: اميدوارم بتوانيم از طريق برنامه ثبت ملي سرطان، پيشگيري و تشخيص زودهنگام را به خوبي پيش بريم.

 

وي افزود: قانون ثبت اجباري سرطان در سال ۱۳۶۰ در مجلس تصويب و در سال ۱۳۶۳ ابلاغ شد. از سال ۶۳ تا ۸۸ اطلاعات سرطان در كشور را جمع‌آوري مي‌كرديم و امسال توانستيم اطلاعات سال ۹۳ و ۹۴ را ثبت كنيم.

 

رئيسي چسب بخيه ادامه داد: در گزارش ثبت سرطان سال ۹۴، اطلاعات ۳۰ استان كشور كه بالغ بر ۹۸.۴ درصد جمعيت كل كشور را شامل مي‌شود، جمع‌آوري شده است. بر اساس اين گزارش در هر دو جنس زن و مرد در سال ۹۴ حدود ۱۰۸ هزار و ۷۹۸ مورد سرطان ايجاد شده كه ۵۴ درصد در مردان و ۴۶ درصد آن در زنان بوده است. البته ميزان استاندارد شده بروز سرطان ۱۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است كه اين ميزان در مردان ۱۵۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۳۵ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

 

رئيسي گفت: سرطان‌هاي درمان سوختگي با آب جوش شايع در كشور در هر دو جنس به ترتيب سرطان پستان با ۳۲ درصد، سرطان پروستات با ۱۷ درصد، سرطان پوست، سرطان معده و سرطان روده بزرگ است. در مردان نيز سرطان‌هاي شايع به ترتيب سرطان معده با ۱۷.۷۴ درصد، سرطان پوست با ۱۷.۴۹ درصد، سرطان پروستات با ۱۶.۹۳ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۴.۱۳ درصد و سرطان مثانه ۱۲.۶۱ درصد است.

 

وي ادامه داد: در زنان نيز سرطان پستان با ۲۳.۹ درصد، سرطان روده بزرگ با ۱۱.۷۰ قيمت پماد زخم بستر درصد، سرطان پوست با ۱۰.۸۵ درصد، سرطان معده با ۸.۶۷ درصد و سرطان تيروييد با ۷.۳۱۱ درصد به ترتيب از سرطان‌هاي شايع هستند.

 

رئيسي تاكيد كرد: رويكرد اصلي ما پيشگيري و تشخيص زودهنگام سرطان است كه در سيستم شبكه هم روي آن كار مي‌كنيم با اين فرايند كه افراد داراي علائم مشكوك سرطان را بويژه در سرطان‌هاي پستان، روده بزرگ و دهانه رحم كه در برنامه ايراپن هم ديده شده، به سطح دو ارجاع مي‌دهيم. همچنين در قالب برنامه تشخيص پزشكي كودكان و زودهنگام سرطان از طريق معاينات باليني، انجام تست پاپ اسمير و فيت اين سه سرطان را تشخيص مي‌دهيم. در حال حاضر اين اقدامات در شهرهاي بافت، شهررضا و نقده به صورت پايلوت تحت عنوان برنامه ايراپن اجرا مي‌شود.

 

وي گفت: در عين حال در راستاي بازنگري برنامه ايراپن قرار شد يك جمعيت ۵۰ هزار نفره از هر دانشگاه هم در  قالب اين برنامه بررسي شوند.

 



منبع

تظرات ارسال شده