همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آيا تا به حال شده كه بعد از خوردن چيزي يا دست زدن به چيزي، بر روي پوست خود، احساس خارش يا التهاب داشته باشيد ؟ پس، به چيزي كه خورده ايد يا دست زده ايد، آلرژي پوستي داشته ايد. در حالي كه متخصص پوست كرم هاي آنتي بيوتيكي و داروها را براي درمان تجويز مي كند، از بعضي از  داروهاي خانگي ساده نيز براي مبارزه با آن در خانه مي توانيد استفاده كنيد. در اين مقاله از بخش بيماري هاي دكتر سلام، درباره موثرترين درمان هاي خانگي براي آلرژي پوستي در كودكان و بزرگسالان بحث شده است.

آلرژي پوستي در كودكان و بزرگسالان

تورم، تغيير رنگ پوست، قرمزي پوست، احساس سوزش، همه نشانه هايي از آلرژي پوستي است. اين مشكل بر روي هر ناحيه از بدن تاثير مي گذارد. برخي از غذاها مانند حلزون صدف دار و آجيل و لوازم آرايشي از علل رايج آلرژي پوستي هستند.

آلرژي پوستي

انواع آلرژي پوستي

انواع مختلفي آلرژي پوستي وجود دارد كه عبارتند از:

درماتيت سبورئيك

 اين نوع آلرژي پوستي بيشتر در پوست سر، پيشاني، گونه ها، و گوش هاي خارجي تاثير مي گذارد و باعث ضايعات پوستي، قرمز و خارش مي شود.

درماتيت آتوپيك (اگزما)

 اغلب باعث بروز خارش و قرمزي در پشت زانو و آرنج مي شود.

آلرژي پوستي پسوريازيس

جوش هاي درشت و ناهموار كه معمولا روي آرنج، پوست سر و زانو به وجود مي آيد.

بثورات ناشي از پوشك

 اين نوع آلرژي پوستي بر روي نوزادان و تعدادي از بزرگسالان كه پوشك هاي آلوده به ادرار و مدفوع براي مدت  طولاني به پاي آنها مانده باشد، ديده مي شود.

عرق جوش (ميلياريا)

 آلرژي پوستي كه به علت انسداد غدد عرق، در شرايط آب و هوايي گرم و مرطوب ايجاد مي شود.

كهير

شروع ناگهاني خارش و قرمزي پوست كه معمولا حدود هشت ساعت طول مي كشد تا بهبود پيدا كند و مرتبا عود مي كند.

درماتيت استاسيس

در قسمت پايين پاهاي افرادي كه  به تورم مزمن مبتلا هستند، اتفاق مي افتد.

آلرژي پوستي اگزماي سكه اي

اين نوع آلرژي پوستي به شكل سكه بر روي پوست خشك و در فصل زمستان، به وجود مي آيد.

درماتيت تماسي

پوست پس از تماس با يك ماده التهاب زا يا حساسيت زا، ملتهب يا قرمز مي شود.

آلرژي پوستي

درمان هاي خانگي موثر براي آلرژي در كودكان و بزرگسالان

آلوئه ورا

آلوئه ورا داراي خواص ضد قارچي، ضد باكتري و ضد التهابي است كه براي پوست شما شگفتي ايجاد مي كند. استفاده منظم از آلوئه ورا براي  بهبود ناحيه آسيب ديده مفيد است. فعاليت هاي ضد التهابي آن به كاهش قرمزي و خارش پوست كمك مي كند.

مواد لازم

  • برگ هاي آلوئه ورا

طرز استفاده

مقداري برگ آلوئه ورا بگيريد و ژل آن را خارج كنيد. ژل را مستقيما بر روي نواحي آسيب ديده بزنيد و اجازه دهيد حداقل 30 دقيقه بماند و سپس بشوييد. اين درمان را سه بار در روز و چندين روز انجام دهيد.

احتياط

اگر به گياهان خاصي مانند خانواده زنبق، آلرژي داريد، بهتر است از آلوئه ورا استفاده نكنيد. قبل از استفاده از ژل آلوئه ورا، مقداري از آن را بر روي يك قسمت از پوست خود تست كنيد.

درمان آلرژي پوستي با جوش شيرين

جوش شيرين به طور طبيعي داراي خاصيت قليايي است كه باعث ترميم پوست زخمي ناشي از حساسيت مي شود و pH از دست رفته پوست را بر مي گرداند. همچنين داراي خواص ضد التهابي و ضد باكتريايي است و تورم و خارش پوست را كاهش مي دهد زيرا به علت خاصيت قليايي كه دارد، پوست را خشك مي كند.

مواد لازم

  • 1 قاشق چايخوري جوش شيرين
  • چند قطره آب

طرز استفاده

آب و جوش شيرين را مخلوط كنيد تا به شكل خمير در آيند. اين خمير را بر روي پوست آسيب ديده بماليد و بعد از 10 دقيقه آن را بشوييد. اين كار را هر روز انجام دهيد.

احتياط

در قيمت پانسمان هارتمن موارد نادر و در صورت مصرف موضعي، جوش شيرين باعث خارش پوست مي شود. جوش شيرين  براي افرادي كه داراي پوست حساس  هستند، توصيه نمي شود.

سركه سيب

سركه سيب سرشار از ويتامين ها، آنزيم ها،نمك هاي معدني و ريبو فلاوين است كه براي سلامتي پوست مفيد هستند. اسيد استيك موجود در سركه سيب، خواص ضد ميكروبي و ضد التهابي شگفت آوري براي پوست دارد كه به درمان پوست هاي حساس كمك مي كند و در برابر عفونت از پوست محافظت مي كند.

مواد لازم

  • 1 قاشق غذاخوري سركه سيب
  • 1 فنجان آب گرم
  • يك تكه پنبه

طرز استفاده

سركه سيب را به آب گرم اضافه كنيد و خوب هم بزنيد. سپس پنبه را به اين مخلوط آغشته كنيد و بر روي ناحيه آسيب ديده بزنيد و بگذاريد تا خشك شود. بعد از 15 تا 20 دقيقه، بشوييد. اين كار را دوبار در روز انجام دهيد.

احتياط

به خاطر خاصيت اسيدي سركه سيب، استفاده زياد از آن باعث تحريك و خارش پوست مي شود. قبل از مصرف آن را رقيق كنيد.

آلرژي پوستي

ريحان مقدس

ريحان مقدس يا Tulsi براي محافظت پوست از عفونت هاي ميكروبي مفيد است زيرا از مواد ضد باكتري با طيف گسترده تري تشكيل شده است. همچنين تورم، قرمزي و خارش ناشي از آلرژي پوست را به دليل اثر ضد التهابي كه دارد، كاهش مي دهد. برگ هاي اين گياه از رشد باكتريايي مانند E.coli كه باعث عفونت هاي پوستي مي شود، جلوگيري مي كنند.

مواد لازم

  • 1 دسته برگ ريحان
  • مخلوط كن

طرز استفاده

ابتدا برگ هاي ريحان را آماده كرده و سپس با دقت بشوييد و  سپس در مخلوط كن ريخته تا به شكل خمير درآيد. اين خمير را بر روي پوست خود بزنيد و بعد از 20 تا 30 دقيقه، آن را بشوييد. اين كار را چندين بار در روز و به مدت چند روز انجام دهيد.

احتياط

تركيب موجود در ريحان مقدس كه به عنوان استراگول شناخته مي شود، ممكن است منجر به انقباضات رحمي شود. بنابراين بهتر است از مصرف آن در طول دوران بارداري پرهيز كنيد.

روغن نارگيل و درمان آلرژي پوستي

روغن نارگيل داراي خواص ضد التهابي و ضد درد است، كه درماني مناسب براي از بين بردن خارش و قرمزي ناشي از آلرژي پوستي است. اين روغن همچنين به علت دارا بودن اسيد لائوريك، در كاهش ويروس ها، قارچ ها و باكتري هاي روي پوست كمك مي كند. همچنين داراي اسيدهاي چرب متوسط زنجيره اي است كه خواص مرطوب كنندگي دارد.

مواد لازم

  • روغن نارگيل 100% خالص

طرز استفاده

مقداري روغن نارگيل خالص را كف دست خود بريزيد و بين دست ها مالش دهيد تا گرم شود. سپس آن را  مستقيما بر روي ناحيه آسيب زده بماليد و  بعد از 20 تا 30 دقيقه، آن را بشوييد و پس از آن پوست خود را خشك كنيد. اين كار را چند بار در روز و به مدت 3 تا 4 بار در روز انجام دهيد.

احتياط

اگر به روغن نارگيل آلرژي داريد، از آن اجتناب كنيد و قبل از استفاده مقداري از آن را تست كنيد.

روغن نعناع

روغن نعناع به دليل داشتن منتول، اثرات بي حس كننده و ضد التهابي دارد كه به درمان فوري قرمزي و تورم از ناشي آلرژي پوستي كمك مي كند. همچنين براي بسياري از بيماري هاي پوستي كه باعث ناراحتي و خارش مي شوند، مفيد است.

مواد لازم

  • 6 قطره روغن نعناع
  • 1 قاشق چايخوري از هر نوع روغن حامل (زيتون، نارگيل يا روغن جوجوبا)

طرز استفاده

ابتدا، روغن نعنا را به روغن حامل اضافه كرده و خوب مخلوط كنيد. مخلوط را روي پوست آسيب ديده بماليد و 30تا 60 دقيقه بعد، آن را بشوييد. اين كار را 3 تا 4 بار در روز و به مدت چند روز تكرار شود.

احتياط

اگر مقدار زيادي از اين روغن مصرف شود، ميتواند باعث بروز اثرات جانبي متعددي مانند واكنش هاي آلرژيك شود.

روغن درخت چاي

روغن درخت چاي مزاياي متعددي براي پوست دارد. با توجه به فعاليت هاي ضد التهابي و ضد ميكروبي، اين روغن باعث تسكين فوري خارش و التهاب مي شود و از عفونت هاي بيشتر جلوگيري مي كند. هنگامي كه آن را بر روي پوست مالش مي دهيد، قارچ ها يا باكتري هايي كه سبب بروز خارش و تحريك هستند، از بين مي روند.

مواد لازم

  • 6 تا 7 قطره روغن درخت چاي
  • يك قاشق چاي خوري از هر نوع روغن حامل

طرز استفاده

روغن درخت چاي را به هر نوع روغن حاملي اضافه كرده و خوب مخلوط كنيد. اين مخلوط  را به صورت موضعي به پوست آسيب زده خود بماليد و پس از 30 تا 60 دقيقه، آن را بشوييد. براي به دست آوردن نتايج راضي كننده، اين درمان عفونت بدن را 3 تا 4 بار در روز انجام دهيد.

احتياط

از روغن چاي مستقيما استفاده نكنيد، زيرا مي تواند باعث احساس سوزش، قرمزي و سوزش پوست شود. قبل از استفاده از اين روغن در نواحي آسيب ديده، مقداري را تست كنيد. در صورت مشاهده هر گونه واكنش منفي، از اين روغن استفاده نكنيد.

آلرژي پوستي

زنجبيل و درمان آلرژي پوستي

زنجبيل اثر عجيبي در مقابله با آلرژي پوستي دارد، زيرا داراي خواص ضد ميكروبي و ضد التهابي موثري است. علاوه بر اين، باعث تسكين خارش و التهاب ناشي از آلرژي پوستي مي شود.  همچنين زنجبيل خواص تميز كنندگي و ضد عفوني كنندگي قوي دارد كه به حفظ پوست سالم و تمييز كمك مي كند.

مواد لازم

  • يك تكه زنجبيل
  • 1 فنجان آب
  • پنبه

طرز استفاده

اولين مرحله، اضافه كردن زنجبيل به آب است. مرحله بعدي اين است كه آن را تقريبا پنج دقيقه بجوشانيد. سپس، آن را صاف كرده و اجازه دهيد خنك شود. پس از آن، پنبه را به اين محلول آغشته كنيد و به روي ناحيه آسيب ديده بماليد و پس از 30 تا 40 دقيقه، بشوييد. براي درمان سريع تر، اين درمان خانگي را چهار بار در روز و هر روز انجام دهيد.

احتياط

اگر از ديابت، فشار خون بالا و سنگ صفرا رنج مي بريد، قبل از استفاده از زنجبيل با پزشك خود مشورت كنيد.

وازلين

استفاده از وازلين يكي از داروهاي خانگي مناسب براي آلرژي پوستي است كه با ايجاد يك لايه محافظ بر روي ناحيه در آسيب ديده، مانع از بروز عفونت هاي ميكروبي بيشتر مي شود. علاوه بر اين، به حفظ رطوبت پوست كمك كرده و به اين ترتيب، بهبودي آن را تسهيل مي كند.

مواد لازم

  • وازلين

طرز استفاده

ابتدا كمي وازلين را به طور مستقيم روي ناحيه آسيب ديده بماليد. بعد از مدتي، اگر لازم شد دوباره استفاده كنيد. اين روش را 1 تا 2 روز امتحان كنيد تا علائم ناپديد شوند.

احتياط

قرار گرفتن در معرض هر محصولي كه حاوي مواد نفتي باشد، مي تواند باعث واكنش سريعي در افراد مبتلا به آلرژي شود. علائم اوليه شامل آبريزش بيني، چشم هاي اشك آلود و خارش گلو و دهان است. واكنش هاي پوستي نيز ممكن است رخ دهد، از جمله قرمزي، خارش، و جوش.

آب ليمو

ليمو سرشار از ويتامين C است و حاوي خواص سفيد كنندگي است و  يك درمان ايده آل براي مشكلات پوستي به شمار مي رود. آب ليمو خاصيت ضد التهابي دارد كه براي كاهش قرمزي و التهاب ناشي از آلرژي هاي پوستي موثر است. غير از اين، به علت خواص ضد باكتريايي، از عفونت بيشتر در قسمت آسيب ديده پيشگيري مي كند.

مواد لازم

  • 2/1 ليمو
  • پنبه
  • 1 فنجان آب گرم

طرز استفاده

آب ليمو را بگيريد و آن را به آب گرم اضافه كنيد و خوب مخلوط كنيد. پنبه را به اين محلول آغشته كنيد و به طور مستقيم روي پوست آسيب ديده بماليد و اجازه دهيد خشك شده و سپس بشوييد. اين كار را چندين بار در روز و هر روز انجام دهيد

احتياط

آب ليمو را به طور مستقيم بر روي پوست نزنيد، زيرا ممكن است باعث خشكي پوست و خارش و سوزش پوست مي شود مخصوصا اگر پوست حساس يا خشكي داشته باشيد.

تاثير عسل مانوكا بر آلرژي پوستي

عسل مانوكا مي تواند به روند بهبودي بثورات ناشي از آلرژي پوستي ، به علت خواص آنتي بيوتيكي و ايمني قوي كمك كند. همچنين، باعث تسكين قرمزي و خارش پوست مي شود. علاوه بر اين با محدود كردن رشد ميكروبي از جمله باكتري هاي درماتوفيت، به عنوان يك عامل موضعي عمل كرده و جوش ها و خارش پوست را درمان مي كند.

مواد لازم

  • 2 تا 3 قاشق چايخوري عسل مانوكا

طرز استفاده

مقداري عسل مانوكا را تهيه كنيد و مستقيما روي ناحيه آسيب ديده بزنيد و بگذاريد حدود 25 دقيقه بماند و سپس بشوييد. اين عمل را 3 تا 4 بار در روز و به مدت چند روز انجام دهيد.

احتياط

در موارد خيلي نادر، افرادي كه به گرده گل مانوكا يا زهر زنبور عسل آلرژي دارند؛ در اين صورت مصرف اين عسل، ممكن است دچار ناراحتي هاي دستگاه گوارش و واكنش هاي آلرژيك موضعي مانند خارش يا بثورات شوند.

آلرژي پوستي

گياه نيم

گياه نيم، داراي اثر نرم كنندگي، ضد باكتريايي، ضد التهابي و ضد قارچي براي پوست مي باشد. همچنين داراي خواص ضد التهابي است كه تورم، قرمزي و خارش را از بين مي برد. علاوه بر اين، داراي آنتي هيستامين طبيعي است كه پوست و ساير آلرژي هاي پوستي را درمان مي كند.

مواد لازم

  • مخلوط كن
  • چند برگ نيم

طرز استفاده

برگ نمايندگي محصولات هارتمن هاي نيم را در مخلوط كن بريزيد و خرد كنيد تا به شكل خمير درآيد. اين خمير را به نواحي آسيب ديده بزنيد و اجازه دهيد 20 تا 30 دقيقه بماند و سپس بشوييد. اين روش درماني را سه تا چهار بار در روز و تا زماني كه پوست بهبود پيدا كند، انجام دهيد.

احتياط

قبل از شروع درمان با نيم، مقداري از آن را ابتدا تست كنيد تا مانع از واكنش هاي آلرژيك شود. اگر متوجه خارش، تورم يا قرمزي شديد، از آن استفاده نكنيد.

برگ گوآوا

هنگامي كه صحبت از مراقبت پوست مي شود، استفاده از برگ هاي گياه گوآوا، براي بهبود پوست و درمان اختلالات پوستي مفيد مي باشد. برگ گوآوا حاوي عصاره اتانوليك است كه خاصيت ضد خارش و ضد التهابي قوي دارد و مانع بروز خارش و قرمزي پوست، در اثر آلرژي هاي پوستي مي شود. همچنين به علت دارا بودن تركيبات ضدآلرژي، باعث درمان فوري خارش مي شوند.

مواد لازم

  • آب
  • يك دسته برگ گوآوا

طرز استفاده

برگ هاي گواوا را بشوييد و آنها را خرد كنيد. يك وان را پر آب كرده و برگ هاي خرد شده را به آن اضافه كنيد. سپس به مدت 20 تا 30 دقيقه، در وان دراز بكشيد و سپس پوست خود را خشك كنيد. همچنين مي توانيد برگ ها را خرد كنيد و به شكل خمير در آوريد و روي پوست خود بگذاريد. اين روش درماني آسان را دوبار در روز انجام دهيد.

احتياط

زنان پرستار و زنان باردار، گوآوا را مي توانند به عنوان ميوه اصلي مصرف كنند. با اين حال مصرف بيش از حد آن خوب نيست.

روغن سياه دانه و درمان آلرژي پوستي

سياه دانه حاوي ويتامين هاي A، C و E ، بتا كاروتن و آنتي اكسيدان مي باشد كه براي بدن و پوست شما مناسب است. علاوه بر اين، غني از اسيدهاي چرب امگا 3 مي باشد كه با سموم خارجي و آلاينده هاي لايه بيروني پوست مبارزه مي كند. مهمتر از همه اين كه اين روغن داراي خواص ضد التهابي، ضد درد و ضد  عفوني كننده دارد كه همه اينها در درمان آلرژي هاي پوستي مفيد هستند.

مواد لازم

  • روغن سياه دانه

طرز استفاده

مقداري روغن سياه دانه را در كف دست خود بريزيد و  مستقيما به ناحيه آسيب ديده بماليد. پس از حدود 45 تا 60دقيقه، آن را بشوييد. اين روش را چند بار در روز و به مدت چند روز انجام دهيد.

احتياط

مصرف موضعي روغن سياه دانه ممكن است منجر به بثورات آلرژيك در برخي افراد شود. بنابراين، قبل از مصرف، مقدار كمي را تست كنيد تا مطمئن شويد كه به آن حساسيت نداريد.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر حاوي مقدار زيادي مواد فعال بيولوژيكي، از جمله مواد ضد التهابي و آنتي اكسيداني است كه به كاهش خارش ناشي از واكنش هاي پوستي آلرژيك كمك مي كند. با داشتن آونانتراميدز بالا، بلغور جو دوسر به عنوان يك ضد التهاب عمل مي كند و باعث كاهش تحريك و تورم مي شود. همچنين شامل ساپونين هايي است كه به عنوان پاك كننده هاي طبيعي پوست عمل مي كنند.

گزينه اول

مواد لازم

  • 1 فنجان پودر بلغور جو دوسر
  • يك وان حمام آب گرم

طرز استفاده

بلغور جو دوسر را به وان حمام آب گرم اضافه كنيد و خوب به هم بزنيد و در وان دراز بكشيد و پس از  گذشت30 دقيقه، بدن خود را با دوش آب سرد بشوييد.

گزينه دوم

مواد لازم

  • 4/1 فنجان پودر بلغور جو دو سر
  • آب مقطر

طرز استفاده

پودر بلغور جو دوسر  را درون يك كاسه بريزيد و آب مقطر را به آن اضافه كنيد، هر بار يك قاشق چاي خوري. همچنان به مخلوط كردن ادامه دهيد و تا زماني كه خمير نرمي بدست نيامده، آب اضافه كنيد. اين خمير را روي ناحيه آسيب ديده بگذاريد و با يك پارچه مرطوب، روي آن را بانداژ كنيد. پس از گذشت سي دقيقه، پارچه مرطوب را برداشته و با آب سرد بشوييد. در آخر، ناحيه آسيب ديده را مرطوب كنيد.

احتياط

قبل از شروع درمان با بلغور جو دوسر، مقداري از آن را تست كنيد تا مطمئن شويد كه به آن حساسيت نداريد. اگر به گلوتن حساسيت داريد و يا از بيماري سلياك رنج مي بريد، خوردن بلغور جو دوسر ممكن است منجر به بروز آكنه شود.

نكاتي كه درباره درمان آلرژي پوستي بايد بدانيد

علائم آلرژي پوست مانند تورم، خارش، و قرمزي معمولا در عرض مدت يك تا دو هفته با درمان يا بدون درمان، بهبود پيدا مي كنند. اما مي توانيد  با انجام برخي كارها، روند بهبود را افزايش دهيد. در اينجا چند روش براي درمان مشكل آلرژي پوستي وجود دارد:

استفاده از يخ

 تورم و خارش، از آزار دهنده ترين علائم آلرژيك پوست هستند. استفاده از كمپرس يخ در قسمت آسيب ديده، بهترين روش براي كنترل اين ناراحتي است. 3 تا 4 تكه يخ را در يك كيسه پلاستيكي بگذاريد. سپس، آن را روي پوست قرار دهيد و اين روش را 3 تا 4 بار تكرار كنيد تا  التهاب پوست، سريع تر بهبود پيدا كند.

آلرژي پوستي

استفاده از كرم ضد خارش

 لوسيون چسب هارتمن كالامين يا هيدروكورتيزون ممكن است خارش را كاهش دهند.

استفاده از كمپرس آب سرد

كمپرس آب سرد مي تواند درد را كنترل كرده و باعث تسكين التهاب به طور موثر شود. يك دستمال نرم را در آب سرد فرو كنيد و به مدت 15 تا 30 دقيقه، به آرامي روي پوست آسيب ديده بگذاريد. اين روش را هر روز و چند بار در روز براي تسكين ناراحتي خود، تكرار كنيد.

استفاده از آب برنج در درمان آلرژي پوستي

 آب برنج با پوست تحريك شده و پوست خشك ناشي از آلرژي مبارزه مي كند. آب برنج كه حاوي نشاسته مي باشد را به آب وان حمام اضافه كنيد و دوبار در هفته و به مدت 15 دقيقه، درون آن بخوابيد.

پاسخ به سوالات متداول

بهترين صابون براي آلرژي هاي پوستي چيست؟

صابون هاي حاوي بلغور جو دوسر مانند روغن زيتون يا Aveeno براي افرادي كه پوست حساسي دارند، بسيار مناسب هستند.

بهترين دارو براي آلرژي چيست؟

پزشك شما ممكن است كرم هاي موضعي يا آنتي هيستامين هاي حاوي هيدروكورتيزون را براي مقابله با آلرژي پوست تجويز كند.

بهترين كرم براي آلرژي هاي پوستي چيست؟

شما مي توانيد از كرم هاي ضد خارش كه حاوي پماد يا هيدروكورتيزون هستند، استفاده كنيد. اگر در جستجوي گزينه هايي مطمئن و طبيعي هستيد، هر يك از درمانهاي خانگي بالا، اين مشكلات را رفع مي كنند.

چه مدت طول مي كشد تا واكنش هاي آلرژيك از بين بروند؟

اين علائم پس از برطرف شدن مواد حساسيت زايي كه باعث واكنش هاي آلرژيك مي شوند و در عرض چند ساعت، از بين مي روند و معمولا حدود دو روز طول مي كشد تا كاملا از بين بروند.

راه هاي پيشگيري

براي جلوگيري از آلرژي پوستي ، هر روز حمام كنيد و تمييز بمانيد. مواد حساسيت زا مانند گرد و غبار، گرده ها و ساير مواد حساسيت زا را، هر روز با دوش گرفتن و يا حمام كردن از روي پوست و موي خود، كاهش دهيد.

اگر به گرد و غبار حساسيت داريد، از دستگاه هاي تصفيه كننده هوا استفاده كنيد. تصفيه كننده هاي هوا مي توانند در زدودن گرد و غبار، موي حيوانات خانگي، گرده، و دوده به شما كمك كنند.  استفاده از اين دستگاه ها به شدت توصيه مي شوند تا علائم آلرژي زا در محيط زندگي شما را كاهش دهند.

لباس هاي تنگ نپوشيد زيرا بثورات را تحريك مي كنند. در عوض، لباس هاي گشاد و آزاد  بپوشيد.

از تماس با يك ماده محرك يا آلرژي زا كه باعث حساسيت شما مي شوند، دوري كنيد.

غير از پيروي از نكات و ترفندهايي كه در بالا ذكر شد، بايد توجه زيادي به رژيم غذايي خود نيز داشته باشيد.

مصرف يك رژيم غذايي غني از ويتامين هاي A، C و E، براي سلامتي پوست ضروري مي باشد. همچنين حاوي آنتي اكسيدان هاي قوي هستند كه به مرمت پوست آسيب ديده و محافظت از پوست در برابر واكنش هاي سمي، كمك مي كنند. علاوه بر اين، ويتامين E به علت خواص ضد التهابي، از تورم و التهاب پوست پيشگيري مي كند و ويتامين C نيز باعث افزايش سيستم ايمني بدن شما، به آلرژي هاي پوستي مي شود. شما بايد غذاهاي غني از اين ويتامين ها مانند هويج، سير، كلم بروكلي، سيب زميني شيرين، مركبات، كلم پيچ، جوانه ها، اسفناج، آجيل و حبوبات را بخوريد.

از مواد غذايي مانند شير، تخم مرغ، آجيل درختي، بادام زميني، ماهي، صدف، سويا و گندم استفاده نكنيد زيرا از علل بروز آلرژي هاي پوستي هستند.

منبع: دكتر سلام



منبع

تظرات ارسال شده