همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

گياهان كاهش استرس

همانطور كه مي‌دانيد گياهان موجود در طبيعت مزاياي بسياري براي سلامتي انسان دارند. عطر و بوي برخي از گل‌ها مي‌تواند استرس فيزيكي و روحي را كاهش دهد. برخي از اين گياهان نيز براي اينكه تاثير بسزايي بر روي سلامت انسان داشته باشند بايد هضم شوند.

صرف نظر از تمامي اين موارد، به نظر مي‌رسد اگر شما به دنبال روش‌هاي جديد آرامش بخشي هستيد، استفاده از گياهان ممكن است مفيد و موثر باشد.

روغن كانابيديول قطره فروزومال براي استرس:

استفاده از اين روغن براي كاهش سطح استرس ممكن است مفيد باشد. كافيست روغن كانابيديول را كه حاوي تنها مقدار اندكي از ماده مخدر تي اچ سي(THC) است مورد استفاده قرار دهيد.

اين بدين معني است كه استفاده زياد از اين روغن به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. با اينحال، نتيجه تحقيقات و مطالعات نشان مي‌دهد كه استفاده از روغن اين گياه مي‌تواند به كاهش نشانه‌هاي استرس و اضطراب روحي و فيزيكي كمك كند. اما از آنجايي كه اين يك موضوع ممنوعه است، مطالعات باليني بر روي تاثير آن به درستي انجام نشده است.

زنجبيل براي اضطراب:

زنجبيل يكي از گياهان منحصر به فرد و همه كاره در اين ليست است. اين گياه نه تنها به صورت كپسول در فروشگاه‌هاي سلامت محلي (عطاري‌ها) يافت مي‌شود بلكه به صورت نوشيدني و در غذاهاي مختلف نيز مورد استفاده درمان سوختگي با آب جوش قرار مي‌گيرد.

زنجبيل مي‌تواند با نشانه‌هاي فيزيكي اضطراب همچون حالت تهوع و سرگيجه مبارزه كند. با اينحال، استفاده بيش از حد زنجبيل مي‌تواند خطرناك باشد به خصوص براي زنان باردار يا افرادي كه از داروهاي رقيق كننده خون استفاده مي‌كنند.اگر در مصرف اين گياه شك داشتيد حتما با يك پزشك متخصص مشورت نماييد.

همچنين بخوانيد: خواص پودر زنجبيل

بابونه براي بي‌خوابي:

بابونه نه تنها مي‌تواند نشانه‌هاي حاصل از استرس و اضطراب را بهتر كند بلكه به درمان بي خوابي نيز كمك خواهد كرد. بهتر است اين گياه را به صورت چاي مصرف نماييد. در اينصورت قادر خواهيد بود آن را بنوشيد. البته، از آنجايي كه از بابونه براي كمك به خواب استفاده مي‌شود، بهتر است مصرف چاي بابونه در اواخر شب پزشكي كودكان و چند ساعت قبل از خواب صورت گيرد.

همانند زنجبيل، مصرف بيش از حد بابونه نيز مي‌‌تواند اثرات منفي بر روي افراد باردار و افرادي كه داروهاي رقيق كننده خون مصرف مي‌كنند، داشته باشد.

گل ساعت براي حالت تهوع و اعصاب:

همانند بابونه، گل ساعت مي‌تواند براي كاهش اضطراب و بي‌خوابي مفيد باشد. اين گياه همچنين با ناآرامي و عصبانيت عمومي كه به صورت حالت تهوع بروز مي‌كند، مبارزه خواهد كرد. گل ساعت در شكل‌هاي مختلفي موجود است. شما مي‌توانيد آن را به صورت چاي، كپسول و مايع تهيه كنيد.

در اين مورد نيز زنان باردار بايد از مصرف اين گياه خودداري كنند زيرا تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه مصرف اين گياه در زنان باردار مي‌تواند باعث ايجاد انقباضات داخل رحم شود.

اسطوخودوس براي آرامش:

اين چسب بخيه گياه نه تنها مي‌تواند آرامش فيزيكي و روحي را ترويج كند بلكه هورمون‌هاي بدن را متعادل نگه مي‌دارد و مي‌تواند سيستم ايمني بدن را تحريك كند. بهتر است اسطوخودوس به صورت روغن ( بوي آن تمام خانه را پرخواهد كرد) مصرف شود اما شما مي‌توانيد از چاي آن نيز استفاده كنيد. فقط اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه اسطوخودوس مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات هورموني در مردان نابالغ(قبل از بلوغ) شود بنابراين اگر در منزل پسر بچه كوچك داريد از مصرف آن خودداري كنيد. به جز موارد ذكر شده، اسطوخودوس براي درمان بي خوابي، كاهش اضطراب و افسردگي بسيار مفيد است.

همچنين بخوانيد: خواص روغن اسطوخودوس

چاي كوهي براي بي‌قراري:

استفاده از چاي كوهي در طول تاريخ به صورت مستند ثبت شده است. قبل از استفاده از داروهاي مدرن، استفاده از چاي كوهي شايع و مرسوم بود. از اين گياه معمولا براي قيمت پماد زخم بستر درمان اختلالاتي همچون اضطراب و افسردگي استفاده مي‌شد. در حقيقت، اين گياه براي مبارزه با افسردگي موثر تر از پروزاك خواهد بود.

زماني كه چاي كوهي با ريشه سنبل الطيب تركيب شود، مي‌تواند به بي‌قراري و بي‌خوابي كمك كند. با اينحال، گياه چاي كوهي داراي موارد منع مصرف بسياري است. بنابراين قبل از مصرف حتما با پزشك معالج خود مشورت كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده