همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 8 دليل علمي كه مصرف پاپريكا را به شما توصيه مي‌كند

فلفل خشك شده (capsicum annuum) تهيه مي‌شود. امروزه از اين ادويه در سراسر جهان براي افزودن رنگ، طعم و عطر در بسياري از غذاهاي برنجي و خورشتي استفاده مي‌شود. اگر غذاي شما خوش رنگ نيست كافي است كمي پاپريكا به آن اضافه كنيد تا رنگ زيبايي به خود بگيرد.

به گزارش : امروزه پايريكا در رنگ‌هاي مختلفي همچون قرمز، نارنجي و زرد و طعم‌هاي شيرين، دودي و تند در بازار موجود است. اين گياه نه تنها سرشار از آنتي‌اكسيدان است بلكه منبعي غني از ويتامين‌ها و مواد معدني نيز محسوب مي‌شود. در ادامه به ۸ مزيت پاپريكا كه در تحقيقات علمي نيز به اثبات رسيده است اشاره خواهيم كرد:

۱- سرشار از مواد مغذي است

پاپريكا سرشار از مواد مغذي و تركيبات مفيد است. تحقيقات نشان مي‌دهد كه يك قاشق غذاخوري از اين ماده حاوي موادي زير است:

- كالري: ۱۹

- پروتئين: كمتر از ۱ گرم

- چربي: كمتر از ۱ گرم

- كربوهيدرات: ۴ گرم

- فيبر: ۲ گرم

- ويتامين A: ۱۹ درصد از ارزش روزانه

- ويتامين E : ۱۳% از ارزش روزانه

- ويتامين B۶ : ۹% از ارزش روزانه

- آهن: ۸ درصد از ارزش روزانه

نكته قابل توجه در خصوص پاپريكا اين است كه اين مقدار كم تقريباً ۲۰ درصد از نياز روزانه شما به ويتامين A را تامين مي‌كند.

اين ادويه همچنين حاوي انواع آنتي‌اكسيدان‌هاست كه مي‌تواند با راديكال‌هاي آزاد كه در ايجاد سرطان موثر هستند مبارزه كند. وجود راديكال‌هاي آزاد در بدن شما پماد زخم بستر مي‌تواند امكان ابتلا به بيماري‌هاي مزمني نظير بيماري‌هاي قلبي و سرطان را افزايش دهد. به اين ترتيب خوردن غذاهاي سرشار از آنتي‌اكسيدان مي‌تواند نقش موثري در كاهش تاثير راديكال‌هاي آزاد بر بدن شما داشته باشد. آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در پاپريكا متعلق به خانواده كاروتنوئيدها بوده كه شامل بتاكاروتن، كپسايسين، زاكسانتين و لوتئين است.

۲- ممكن است به تقويت بينايي شما كمك كند

پاپريكا حاوي چندين ماده مغذي است كه مي‌تواند به تقويت بينايي و سلامت چشم شما كمك كند. وجود ويتامين E، بتاكاروتن، لوتئين و زاكسانتين در پاپريكا نقش مهمي در اين ويژگي را ايفا مي‌كند. در حقيقت مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد رابطه خوبي بين مصرف اين مواد غذايي با كاهش خطر ابتلا به تخريب پيش‌رونده ماكولاي چشم (AMD) و آب مرواريد برقرار است.

به ويژه وجود آنتي‌اكسيدان‌هاي لوتئين و زاكسانتين مي‌تواند نقش موثري در سلامت چشم شما داشته باشد. مطالعات انجام شده بر روي ۱۸۰۰ خانم نشان مي‌دهد افرادي كه در رژيم غذايي خود از مقادير بالاي لوتئين و زاكسانتين استفاده مي‌كردند، ۳۲ درصد كمتر از افرادي كه كمترين ميزان دريافت اين مواد را داشتند مبتلا به آب مرواريد شدند.

مطالعه ديگري كه بر روي ۴ هزار و ۵۱۹ بزرگسال انجام شده است نيز حاكي از آن است كه مصرف بيشتر لوتئين و زاكسانتين با كاهش خطر ابتلا به AMD همراه است.

۳- التهاب بدن را كاهش مي‌دهد

انواع خاصي از پاپريكا، به ويژه انواع تند آن حاوي تركيباتي به نام كپسايسين هستند. تصور مي‌شود كه كپسايسين براي كاهش التهاب و درد به گيرنده‌هاي سلول‌هاي عصبي شما متصل مي‌شود و مي‌تواند پماد آلفا از شما در برابر انواع شرايط التهابي و خود ايمني از جمله آرتريت، آسيب‌هاي عصبي و مشكلات گوارشي محافظت كند.

مطالعات متعدد نشان مي‌دهد كه كرم‌هاي موضعي با كپسايسين به كاهش درد‌هاي ناشي از آرتريت و آسيب‌هاي عصبي كمك مي‌كند، اما به تحقيقات بيشتري در خصوص قرص‌هاي كپسايسين نياز است.

تحقيقات انجام شده بر روي ۳۷۶ بزرگسال مبتلا به بيماري‌هاي دستگاه گوارش نشان مي‌دهد كه استفاده از مكمل‌هاي كپسايسين در جلوگيري از التهابات معده بسيار موثر است.

همچنين تحقيقات ديگري كه بر روي موش‌هاي صحرايي انجام شده نشان مي‌دهد مصرف ۱۰ روزه مكمل‌هاي كپسايسين باعث كاهش التهاب همراه با يك وضعيت عصبي خود ايمني در آنها شده است. البته هنوز به تحقيقات بيشتري در مورد اثر پاپريكا در كاهش التهابات نياز است.

۴- سطح كلسترول شما را بهبود مي‌بخشد

محققان بر اين باورند كه مصرف پاپريكا ممكن است تاثيرات مثبتي بر كلسترول داشته باشد. به طور خاص كپسايسين ممكن است سطح كلسترول HDL (خوب) شما را بالا ببرد، كه اين امر با كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي همراه است.

يك مطالعه دو هفته‌اي بر روي موش‌هايي كه با رژيم غذايي پاپريكا و كپسايسين تغذيه مي‌شوند نشان داد كه اين موش‌ها در مقايسه با موش‌هايي كه داراي رژيم غذايي شاهد بودند با افزايش معني‌داري در مقادير كلسترول آنها همراه بود.

كاروتنوئيدهاي موجود در پاپريكا همچنين ممكن است به كاهش سطح كلسترول كل و LDL (بد) كه با افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مرتبط است، كمك كند.

در يك مطالعه ۱۲ هفته‌اي كه روي ۱۰۰ بزرگسال سالم انجام شده مشخص گرديد، افرادي كه از يك مكمل حاوي ۹ ميلي‌گرم مري انسان كاروتنوئيدهاي پاپريكا در طول روز مصرف مي‌كردند نسبت به افرادي كه دارو مي‌خوردند، از سطح كلسترول كل و LDL (بد) پايين‌تري برخوردار بودند. با اين وجود هنوز تحقيقات بيشتري در اين خصوص مورد نياز است.

۵- پاپريكا اثرات ضد سرطاني دارد

تركيبات بي‌شماري در پاپريكا وجود دارد كه ممكن است از شما در برابر سرطان محافظت كند.

چندين كاروتنوئيد موجود در پاپريكا از جمله بتاكاروتن، لوتئين و زاكسانتين مي‌توانند با استرس‌هاي اكسيداتيو كه خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهند مبارزه كنند.

نتايج مطالعه‌اي كه بر روي ۲هزار خانم انجام شده، نشان مي‌دهد آنهايي كه از بالاترين مقادير بتاكاروتن، لوتئين، زاكسانتين و كاروتنوئيدها در خون خود برخوردارند، خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها ۲۵ تا ۳۵ درصد كمتر از سايرين است.

علاوه بر اين كپسايسين موجود در پاپريكا با تأثيرگذاري بر بيان چندين ژن مي‌تواند رشد و بقاي سلول‌هاي سرطاني را مهار كند. با اين حال تحقيقات گسترده‌تري در مورد پتانسيل ضد سرطاني اين ادويه مورد نياز است.

۶- به كنترل قند خون كمك مي‌كند

كپسايسين موجود در پاپريكا ممكن است به مديريت ديابت كمك كند. چرا كه كپسايسين ممكن است روي ژن‌هاي كنترل قند خون تأثير گذاشته و آنزيم‌هايي كه قند را در بدن تجزيه مي‌كند را مهار كند. همچنين ممكن است حساسيت به انسولين را در بدن اين افراد بهبود ببخشد.

در يك مطالعه ۴ هفته‌اي روي ۴۲ زن باردار مبتلا به ديابت نشان داد مصرف مكمل روزانه ۵ ميلي‌گرم كپسايسين به طور قابل توجهي ميزان قندخون بعد از غذا را در آنها نسبت به آنهايي كه از دارو استفاده مي‌كنند كاهش مي‌دهد.

يك كرم رژودرم براي گوشت اضافه مطالعه ۴ هفته ديگر روي ۳۶ بزرگسال نيز نشان داد كه يك رژيم غذايي با فلفل قرمز حاوي كپسايسين در مقايسه با يك رژيم بدون فلفل، ميزان انسولين خون را بعد از غذا به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد. سطح انسولين پايين به طور معمول نشان‌دهنده كنترل بهتر قندخون است. البته هنوز به تحقيقات بيشتري در اين زمينه نياز است.

۷- به سلامت خون شما كمك مي‌كند

پاپريكا سرشار از آهن و ويتامين E است كه وجود اين دو ريز مغذي براي داشتن خون سالم حياتي است. آهن بخش مهمي از هموگلوبين خون است، پروتئين موجود در گلبول‌هاي قرمز كه به حمل اكسيژن در بدن شما كمك مي كند و وجود ويتامين E نيز براي ايجاد غشاي سالم براي اين سلول‌ها لازم است.

بنابراين كمبود هر يك از اين مواد مغذي ممكن است تعداد گلبول‌هاي قرمز خون شما را كاهش دهد كه مي‌تواند باعث كم‌خوني شود، وضعيتي كه با خستگي، رنگ‌پريدگي و تنگي نفس همراه است.

مطالعه انجام شده روي ۲۰۰ زن جوان نشان مي‌دهد كه مصرف كم آهن خطر كم‌خوني را تقريبا تا ۶ برابر افزايش مي‌دهد. مطالعات حيواني نيز نشان مي‌دهد ويتامين E در ترميم گلبول‌هاي قرمز آسيب‌ديده بسيار مؤثر است و كمبود آن ممكن است منجر به كم‌خوني شود.

۸- به راحتي‌ به رژيم غذايي شما اضافه مي‌شود

پاپريكا يك ادويه همه كاره است كه مي‌توان از آن در بسياري از غذاها استفاده كرد. اين ادويه در رنگ‌ها و طعم‌هاي مختلفي در بازار موجود است.

پاپريكاي شيرين علاوه بر شيرين بودن، طعم دودي نيز دارد كه مي‌توان از آن به عنوان چاشني گوشت، سالاد سيب زميني و تخم مرغ استفاده كرد. از طرف ديگر پاپريكاي چسب زخم بستر تند را مي‌توان به انواع سوپ‌ها و خورشت‌ها اضافه كرد. همچنين طعم شيرين و دودي پاپريكا را مي‌توان به انواع غذاهايي كه با برنج، عدس و لوبيا تهيه مي‌شوند يا به تخم‌مرغ‌ آب‌پز، سبزيجات خرد شده، برنج پخته شده، سيب‌زميني سرخ شده و سالاد نيز اضافه كرد.

منبع: سلامانه



منبع

تظرات ارسال شده