همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ترفندهايي براي بهبود وضعيت روحي افراد پس از يك شوك ناراحت كننده

راهكارهاي بهبود وضعيت روحي افراد پس از يك شوك ناراحت كننده توضيحاتي داد.

به گزارش : زهرا زين الديني روانشناس و مشاور درباره راهكارهاي بهبود حال افراد بعد از يك شوك ناراحت كننده اظهار كرد: زندگي انسان‌ها پر از فراز و نشيب است كه بعضي از آن‌ها غيرقابل پيش‌بيني و برخي نيز مانند از دست دادن عزيزان، ورشكستگي، طلاق، شكست عاطفي، بيماري صعب العلاج خود وريدي يا يكي از عزيزان، تصادف و ديگر حوادث دردناك زندگي براي ما بسيار بزرگ و دردآور هستند.
اين روانشناس با بيان اينكه هر فقدان و يا يك اتفاق بزرگ ناراحت كننده در زندگي افراد، يك نوع سوگ است، افزود: سوگواري امري كاملا طبيعي است و همه انسان‌ها براي كنار آمدن با آن سوگ، ناگزير پنج مرحله را بايد طي كنند.
وي درباره مراحل سوگ گفت: مرحله اول، انكار كردن اتفاق پيش آمده است، زيرا درد و رنج آن اتفاق بسيار عميق است و فرد به گونه‌اي زندگي مي‌كند كه گويي هيچ اتفاقي نيفتاده است، اين مرحله موقتي است و به فرد كمك مي‌كند تا با اولين پماد زخم لحظات اين شوك كنار بيايد.
زين الديني با اشاره به اينكه دومين مرحله، تجربه احساس خشم است، ادامه داد: افراد ممكن است اين احساس خشم و عصبانيت را روي اشيا و اطرافيان تخليه كنند و اين واكنش نيز كاملا طبيعي است و جزئي از مراحل مواجهه با اين شوك ناراحت كننده است، اما تخليه خشم مي‌تواند آسيب‌رسان باشد و فرد بايد سعي كند به شيوه‌هايي مانند صحبت كردن راجع به هيجانات با دوستان يا يك روانشناس، پاره كردن يا سوزاندن عكس فرد مورد نظر و يا مشت زدن به كيسه بوكس خشم خود را به شكل مناسب تخليه كند.
بيشتر بخوانيد: راهكارهاي نمايندگي محصولات هارتمن مناسب براي غلبه بر نگراني
اين روانشناس با تأكيد بر اينكه چانه زني مرحله بعدي است، اضافه كرد: فرد در اين مرحله افكاري از قبيل «چرا اين اتفاق براي من افتاد، بايد فلان كار را انجام مي‌دادم يا فلان رفتار را انجام مي‌دادم» در ذهنش شكل مي‌گيرد، اما واقعيت امر اين است كه ما فقط مي‌توانيم خودمان را كنترل كنيم و خيلي از اتفاقات خارج از كنترل ما هستند و تقصير ما نيست و فقط يك اتفاق ناراحت كننده رخ داده و بهتر است تلاش كنيم با آن كنار بياييم.
وي تصريح كرد: مرحله چهارم، مرحله پانسمان زخم بستر افسردگي است و مانند تاريكي قبل از طلوع است، اين يك حالت موقتي است و فرد در اين مرحله احساس غمگيني عميق، احساس پوچي و احساس نااميدي را تجربه مي‌كند و بايد بداند كه اين شرايط او واكنشي به اتفاق پيش‌ آمده است و نبايد آن را به كل زندگي خودش نسبت دهد.
زين الديني بيان كرد: مرحله آخر، مرحله پذيرش و پذيرفتن واقعيت مربوط به شرايط جديد است، بدون آن كه با آن مقابله كنيم. اگر فرد در برابر تجربه اين احساس غم مقاومت نكند و از آن دوري نكند، اين پروسه را راحت‌تر پشت سر مي‌گذارد.
اين روانشناس خاطرنشان كرد: افراد پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد بايد براي داشتن احساس عصبانيت و غمگيني به خودشان حق دهند و راجع به احساسات خود با دوستانشان و يا يك روانشناس صحبت كنند، همچنين به خود اجازه دهند هر زمان كه تمايل دارند گريه كنند و به سلامت جسماني و مراقبت از خويش نيز اهميت دهند.
منبع: باشگاه خبرنگاران


منبع

تظرات ارسال شده