همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هشدار: كودك مبتلا به تب را پاشويه نكنيد

بنابراين بهتر است والدين از روش‌هاي مناسب‌تري براي كاهش تب كودك استفاده كنند.

به گزارش : يك متخصص اطفال با اشاره به اين‌كه تب در كودكان به ويژه در زير پنج سال امكان تشنج را فراهم مي‌كند، تاكيد كرد: تا رساندن كودكان به پزشك و بررسي علت بالا رفتن دماي بدن، لازم است از يك روش مناسب پانسمان كلاژن به جز پاشويه، تب كودكان را متوقف كرد.

يك متخصص اطفال با اشاره به اين‌كه تب در كودكان به ويژه در زير پنج سال امكان تشنج را فراهم مي‌كند، تاكيد كرد: تا رساندن كودكان به پزشك و بررسي علت بالا رفتن دماي بدن، لازم است از يك روش مناسب به جز پاشويه، تب كودكان را متوقف كرد.

دكتر امير حسابي افزود: پاشويه كردن كودك به دليل كاهش دماي محيطي منجر به لرز در كودك مي‌شود، بنابراين بهتر است والدين از روش‌هاي مناسب‌تري براي كاهش تب كودك استفاده كنند.

وي پانسمان نقره براي سوختگي گفت: كم كردن حجم لباس و دادن مايعات فراوان به كودكان بهترين روش در پايين آوردن تب كودكان است، اما در مورد كودكاني كه تب آنها بالاي ۳۹ درجه باشد و كمتر از پنج سال نيز سن داشته باشند، براي جلوگيري از عارضه تشنج در آن‌ها بايد از استامينوفن كودكان استفاده شود.

اين متخصص اطفال توضيح داد: اگرچه مصرف داروها بايد با تجويز پزشك صورت گيرد، اما در چنين مواردي ‌كه كودك در معرض خطر باشد، تا رساندن پزشك مي‌توان از استامينوفن‌هايي پانسمان suprasorb كه بدون نسخه پزشك هم مي‌توان آن را از داروخانه تهيه كرد، استفاده شود.

حسابي افزود: در اين مواقع مي‌توان با خوراندن شربت يا قطره استامينوفن به كودك، درجه حرارات بالاي كودك را كاهش داد، اما در صورتي كه كودك حاضر به همكاري نباشد، مي‌توان از شياف براي پايين آوردن تب موقتا استفاده كرد.

وي اظهار كرد: دوز مصرفي شربت يا قطره با توجه به وزن كودك تعيين مي‌شود، به طور مثال در كودكاني كه ۱۰ كيلوگرم وزن دارند و در سنين يك و نيم نمايندگي اسميت اند نفيو تا دو سالگي هستند بايد نصف وزن كودك، يعني به ميزان پنج سي سي شربت داده شود، اما ميزان مصرف قطره بايد دو برابر وزن كودك، به تعداد ۲۰ قطره باشد.

اين متخصص اطفال تاكيد كرد: دادن داروهايي مانند استامينوفن كدئين، ديكلوفناك، بروفن به كودكان جايز نيست و تنها در مواقع ضروري از استامينوفن و داروهاي ديگري كه براي اطفال در نظر گرفته مي‌شود، تا رساندن كودك به مراكز درماني مي‌توان استفاده كرد و والدين در نظر داشته باشند كه مقدار داروي اعصاب مصرف شده را به اطلاع پزشك معالج نيز برسانند.

حسابي تصريح كرد: مصرف استامينوفن كدئين به دليل مخدر موجود در آن، امكان اختلال در سطح هوشياري كودك را فراهم مي‌كند و به دليل عوارض مصرف آن اين دارو صرفا براي بزرگسالان بالاي ۱۸ سال در نظر گرفته شده است، علاوه بر آن مصرف اين دارو در شيرخواران زير سه ماه به هيچ عنوان مجاز نيست.

منبع: سلامت آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده