همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

بله، بچه ها سريع رشد مي كنند و خيلي زود قادر خواهند بود تا به تنهايي راه بروند، از يك فنجان بنوشند و نام اشياي اطرافشان را به خاطر بسپارند. همه اين ها در سن 18 ماهگي اتفاق مي ­افتد. اين درست زماني است كه آنها ديگر نوزاد نيستند، بلكه به يك كودك نوپا تبديل مي شوند. امثال اين نشانه هاي رشد كودك ، بسيار وجود دارد. در اين مقاله از بخش سلامت كودك دكتر سلام، ليستي از تمام نقاط عطف رشد كودك را كه توسط كودك شما در 18 ماهگي به دست مي ­آيد ارائه مي دهد.

جدول نقطه عطف رشد كودك 18 ماهه
نقاط عطف رشد كودك 18 ماهه پديدار شده نقاط عطف رشد كودك 18 ماهه به دست آمده
نام چند اشيا و افراد آشنا را حفظ خواهد كرد به ياد سپردن نام چند شي
راه رفتن بر روي نوك پا و دويدن راه رفتن به تنهايي
رفتار هاي تدافعي از خود نشان خواهد داد بروز رفتار خشن
زمان زيادي را با بازي هاي تخيلي مي گذراند شروع به بازي كردن با خود
با افراد جديد تطبيق پيدا مي كند علاقه مندي به بازي كردن با چهره هاي آشنا
از مبل هاي كوچك و كوتاه بالا خواهد رفت بالا رفتن از چند پله
براي ساختن جملات ساده، كلمات را سرهم مي كند ادا كردن كلمات تك تك
اجراي دستورات دو يا حتي سه مرحله اي اجراي دستورات يك مرحله اي
پرتاب توپ با دست و به صورت دقيق تر پرتاب توپ به صورت دلخواه
مي تواند خطوط مستقيم و دايره بكشد خط خطي كردن به صورت تصادفي

رشد كودك 18 ماهه

يك نقطه عطف رشد كودك 18 ماهه در 18 ماهگي

رشد كودك 18 ماهه در سه حوزه اصلي (شناختي، فيزيكي، اجتماعي و عاطفي) بروز داده مي شود. هر منطقه رشد كودك داراي چك ليست تكامل فردي مربوط به خود است.

نقاط عطف رشد كودك 18 ماهه از نظر شناختي:

اين ها نقاط عطفي در مورد توانايي هاي شناختي، تكامل مغز و تفكر يك كودك 18 ماهه است.

به خاطر سپردن هدف از استفاده چندين شي: اكنون تا حدي كاربرد تعدادي از اشياء خانه را درك مي كند. به عنوان مثال، كودك مي داند كه تلفن براي صحبت با كسي است كه در فاصله دوري است. هنگام خوردن غذا مي داند كه بايد از وسيله اي به نام قاشق براي خوردن غذا استفاده كند.

جفت كردن اشياي مشابه: اسباب بازي هاي يكسان را با هم قرار مي دهد، همچنين هميشه كفش هاي خود را به صورت جفت نگه مي دارد. كودك نو پا به ياد مي­آورد كه دو شي يكسان، يك جفت را تشكيل مي دهند.

رشد كودك 18 ماهه

دستورات نمايندگي شركت لوهمن روشه يك مرحله اي را دنبال مي كند: هنگامي كه گفته مي شود “بنشين” نوزاد مي نشيند، هنگامي كه مي گوييد بيا اينجا، او گوش فرا مي دهد و به سمت شما حركت مي كند. اكنون كودك مي تواند دستورالعمل ها را تفسير كرده و به سرعت به آنها پاسخ دهد.

نام اشياء يا اعضاي بدن را مي داند: هنگامي كه از او خواسته مي شود كه به بيني خود اشاره كند، كودك به طور صحيح به آن قسمت از بدن اشاره مي كند. او همچنين مي تواند يك جسم خاص را از ميان چندين مورد شناسايي كند.

كارهاي پيچيده را تقليد مي كند: يك كودك 18 ماهه اگر ببيند كه مادرش در حال خرد كردن سبزي براي آشپزي يا اصلاح موهاي خود است، اين كارها را از او تقليد مي كند. كودك به دقت فعاليت ها را دنبال مي كند و اغلب آنها را تقليد مي كند.

اشاره كردن به سمت چيزهايي كه مي خواهد: اگر او بخواهد كه اسباب بازي خود را از قفسه بيرون بياورد، به سمت اسباب بازي اشاره مي كند. نوزادان در حال حاضر مي دانند كه اشاره به چيزي نشان دهنده علاقه شان به آن چيز است.

زماني كه مداد رنگي به دست ميگ يرد شروع به خط خطي مي كند: يك نوزاد 18 ماهه تلاش مي كند كه با مداد رنگي بر روي كاغذ نقاشي كند. او نمي تواند نقاشي هاي معني دار رسم كند و خطوط عجيب و غريبي را ترسيم مي كند.

علاقه مندي خود به اسباب بازي ها را نشان مي دهد و با خود بازي مي كند: كودك يك حيوان اسباب بازي را نگه مي دارد و با توجه زياد، از آن مراقبت مي كند يا وانمود مي كند كه با آن صحبت مي كند. اين شكل از بازي ساختگي، منجر به بازي هاي تخيلي پيشرفته تر در آينده زندگي او مي شود.

رشد كودك 18 ماهه

نقاط عطف رشد كودك 18 ماهه از نظر فيزيكي:

اين نقاط عطف در مورد تكامل فيزيكي كودك، به مهارت هاي حركتي و توانايي هاي عضلاني عمومي اش برمي گردد.

راه رفتن به تنهايي بدون حمايت فرد ديگر: براي اولين بار، كودك بدون كمك و به درستي راه مي رود. حفظ تعادل بدن همراه با حفظ استقامت به يك ويژگي مهم او تبديل مي شود. از آنجايي كه كودك مي تواند تاتي تاتي كند و تازه به راه افتاده است و قدم هاي آهسته اي برمي دارد به او كودك نوپا گفته مي شود.

اسباب بازي را در حين راه رفتن با خود حمل مي كند: او فقط راه نمي رود، بلكه اسباب بازي هاي حركت كننده، مانند ماشين اسباب بازي را نيز در حالي كه راه مي رود، با خود مي برد.

ممكن است با حمايت فردي ديگر بتواند بدود يا از پله ها بالا برود: پانسمان كلاژن بعضي از كودكان نو پا ممكن است براي مدتي كوتاه و با سرعت كم بدوند. همچنين امكان دارد كه با حمايت فردي ديگر بتوانند از پله ها بالا و پايين بروند. داشتن عضلات پاي قوي تر مي تواند اين كارها را تسهيل كند.

مي تواند توپ را پرتاب كند: امكان دارد هدف گيري نادرست باشد، اما حداقل او مي داند كه چگونه توپ را پرتاب كند. عضلات قوي تر و افزايش قدرت شانه كمك مي كند تا اين عمل را بهتر انجام دهد.

مي تواند برخي از لباس ها و كفش ها را از تن بيرون آورد: مهارت هاي حركتي يك كودك 18 ماهه به اندازه كافي خوب است تا بتواند لباس هاي خود را بپوشد يا برخي از لباس ها مانند ژاكت و جوراب را بدون هيچ گونه كمكي از تن بيرون آورد.

مي تواند از فنجان بنوشد و با قاشق غذا بخورد: يك كودك 18 ماهه سعي مي كند از فنجان آب بنوشد. او همچنين قادر خواهد بود تا به درستي قاشق را نگه دارد و آن را به سمت دهان هدايت كند.

حداكثر ده دندان دارد: در مجموع حدود ده دندان در قسمت هايي از بالا و پايين دهن او به وجود مي  آيد. كه اين تعداد براي برخي تا 12 عدد نيز مي رسد.

رشد كودك 18 ماهه

نقاط عطف رشد كودك 18 ماهه از نظر اجتماعي و عاطفي:

در اينجا نقاط عطفي در مورد مهارت هاي اجتماعي كودك، رفتار هاي عاطفي و توانايي استفاده از زبان مطرح شده است.

از خود رفتار خشن بروز مي دهد: اولين رفتار هاي خشونت آميز خود را بروز مي دهد. به عنوان مثال، اگر قبلا اسباب بازي او را بر مي داشتيد، گريه مي كرد و اين گونه عكس العمل نشان مي داد. اما اكنون، او وانمود مي كند كه با صداي بلند گريه مي كند، روي زمين غلط مي زند و حتي دستانش را در هوا پرتاب مي كند.

ممكن است به يك سلام با “سلام” پاسخ دهد: كودك نوپا ممكن است برخي از سلام و احوال پرسي والدين يا اطرافيان را به صورت انتخابي پاسخ گويد. اما در نتيجه، در دفعات بعد كه مي گوييد “سلام”، شما ممكن است “سلام” هيجان انگيزي را بشنويد.

خنديدن در پاسخ به كسي كه مي خندد: در يك جمع، زماني كه همه مي خندند، يك 18 ماهه به جمع مي پيوندد. در حال حاضر درك مي كند كه خنده براي پيوند اجتماعي ضروري است و يك 18 ماهه اغلب آن را تمرين مي كند.

در نزديكي غريبه ها عصبي مي شود: هنگامي كه در اطراف، چهره هاي جديد پديد مي­آيند، ممكن است كودك به نظر كمي عصبي شود و از حضور خود احساس ناراحتي كند. اگر غريبه تلاش كند تا كودك را لمس كند، گريه مي كند.

ممكن است در موقعيت هاي جديد به والدين بچسبد: هنگام بازديد از يك مكان جديد suprasorb a ag و يا زماني كه در اطراف با چهره هاي جديد مواجه مي شود، يك 18 ماهه به والدينش مي چسبد و تا زماني كه از آنچه در اطرافش مي گذرد اطمينان حاصل نكند، از آن ها رها نمي شود.

نسبت به افراد آشنا ابراز احساسات مي كند: كساني كه نزديك به كودك هستند با آغوش باز و لبخند او مواجه مي شوند. كودك نو پا به شدت به اقوام نزديك و خواهران و برادرانش علاقه مند است.

بازي جمعي انجام مي دهد: نوزاد 18 ماهه از بازي كردن با پدر و مادر و خواهر و برادر و اقوام نزديك، خوشحال مي شود.

مي تواند برخي از كلمات تكي را ادا كند: كودك نوپا در حال حاضر حدود 10 تا20  واژه را مي شناسد كه به برقراري ارتباط به وسيله احساسات و افكارش به او كمك مي كند. اين كلمات پايه اي هستند و تلفظشان نامفهوم خواهد بود، اما كودك سعي مي كند كه آن ها را واضح ادا كند.

براي گفتن (نه) سرش را به اطراف تكان مي دهد: كودك سر خود را به اطراف حركت مي دهد تا مفهوم “نه” را منتقل كند. بنابراين، هنگامي كه از او بپرسيد كه آيا بطري اش را مي خواهد يا خير، اگر گرسنه نباشد، سرش را به اطراف تكان مي دهد.

هر كودك منحصر به فرد است و ممكن است در يك مرحله رشد كودك 18 ماهه شما متفاوت باشد. با اين حال، برخي از پرچم هاي قرمز شاخص هاي مشخصي از تاخير هستند.

رشد كودك 18 ماهه

چه موقع بايد مورد توجه قرار گيرد؟

برطبق گفته ي مركز كنترل و پيشگيري از بيماري هاي ايالات متحده (CDC)، موارد زير مي تواند نشانه هايي از تاخير رشد كودك 18 ماهه در جريان تكامل وي باشد.

  • راه نمي رود
  • به اشيا يا اشخاص مورد علاقه اش اشاره نمي كند.
  • هيچ تلاشي براي تقليد از اعمال انجام نمي دهد.
  • به نظر ميرسد كه اشياء آشنا و افراد را به ياد نمي ­آورد.
  • كمتر از شش كلمه مي داند.
  • به نظر نمي رسد كه حضور يك غريبه را تصديق كند.

اگر كودكتان هر يك از علائم بالا را دارد، او را به يك پزشك نشان دهيد. آكادمي پزشكان اطفال آمريكا (AAP) توصيه مي كند كه در سن 18 ماهگي كودك به منظور بررسي تاخيرات تكاملي، از جمله اختلالات طيفي اوتيست، مورد بررسي قرار گيرد. با اين حال، اگر كودك، هيچگونه اختلالي نداشته باشد، والدين مي توانند اطمينان حاصل كنند كه كودك 18 ماهه ي آن ها در مسير رشد صحيحي است.

رشد كودك 18 ماهه

چگونه پدر و مادر مي تواند به رشد كودك 18 ماهه كودك كمك كنند؟

در پانسمان كربن فعال اينجا پنج نكته براي كمك به رشد كودك 18 ماهه كودك تان وجود دارد:

فرصت هاي مناسب براي راه رفتن او را فراهم كنيد:

نوزاد شما اكنون دوست دارد روي پاي خود بايستد و به جاي خزيدن راه برود. شما مي توانيد در فعاليت ها يا بازي هايي كه باعث تشويق او به راه رفتن مي شود، شركت كنيد.

گفتگوهاي معني دار داشته باشيد:

بچه ها “نه” و همچنين چندين كلمه ديگر را درك مي كنند. مكالمات خود را هدفمند كنيد و صحبت كودك را قطع نكنيد. از كودك سوالاتي بپرسيد، وگزينه هايي مانند «بله» يا «نه» را به او پيشنهاد دهيد. اين كار به مهارت هاي ارتباطي كودك 18 ماهه كمك مي كند.

تعدادي قانون وضع كنيد:

به ياد داشته باشيد كه خلق و خوي تند كودك اغلب در اين سن به سراغ شما مي ­آيد. بنابراين، قوانيني را وضع كنيد. به عنوان مثال، بگوييد كه پس از 8 شب بايد به رختخواب برود و حق بازي كردن ندارد و يا نمي تواند شكلات هاي پرشيريني بخورد، اما مي تواند ميوه ي اضافي بخورد. قوانين، به پيدايش نظم و كاهش طوفان هاي خشم در كودك كمك مي كند.

بازي هاي اجتماعي مهم است:

تعامل با ديگر كودكان نوپا و اعضاي خانواده به كودك كمك مي كند تا رابطه اجتماعي برقرار كند. بنابراين، بازي اجتماعي بسيار مهم است.

زبان كودك

اجازه دهيد كودك مستقل باشد:

كودك 18 ماهه دوست دارد كه خودش بخورد، آب را از فنجان بنوشد و شايد بعد از اينكه متوجه شد كه شما بند كفش خود را مي بنديد، خودش اين كار را انجام دهد. او ممكن است هميشه حق انجام اين كارها را نداشته باشد، اما خوب است كه اجازه دهيد كودك در اين موارد تلاش كند.

مقدار مناسب تحريك و انگيزه تمام چيزيست كه يك كودك 18 ماهه براي دستيابي به نشانه هاي رشد خود به آن نياز دارد. اما به خاطر اين كه نوزادان ديگر سريع تر از سنشان عمل مي كنند، نبايد به كودك خود فشار بياوريد. نوزادان براي كشف و درك دنياي اطرافشان وقت مي گذارند. لازم نيست نگران كودكتان باشيد، مگر اينكه نشانه هاي تاخير را از خود بروز دهد. در نهايت، عشق، مراقبت و تحريك، تمام چيزي است كه او نياز دارد تا در مسير دستيابي به نقاط عطف تكاملش قرار گيرد.

آيا فعاليت هايي براي كمك به رشد كودك 18 ماهه مي شناسيد؟ آنها را در بخش نظرات در زير با ساير والدين به اشتراك بگذاريد.

منبع: دكتر سلام



منبع

تظرات ارسال شده