همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
خشكي لب‌,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي
ترك

يا خشكي لب‌ها مشكلي شايع و آزاردهنده است كه البته برخي درمان‌هاي خانگي مي‌توانند به رهايي از آن‌ بدون خشك شدن بيشتر لب‌ها كمك كنند.

به گزارش ايسنا، پوست روي لب بسيار نازك‌تر و حساس‌تر از ديگر قسمت‌هاي بدن است. لب‌ها در معرض عناصري از جمله نور خورشيد، سرما و خشكي هوا قرار دارند كه اين امر باعث مي‌شود در برابر خشك شدن، ترك خوردن و پوست پوست شدن آسيب‌پذيرتر باشد.

 

لب‌ها غدد چربي ندارند و از اين رو نمي‌توانند رطوبت مورد نياز خود را تأمين كنند اما مرطوب كننده‌هاي طبيعي مي‌توانند به حفظ رطوبت اين عضو كمك كنند.

 

اين مقاله به نقل از سايت تخصصي "مديكال نيوز تودي"، نحوه تسكين و درمان لب‌هاي خشك و ترك‌خورده با مواد مغذي كه مي‌توانند هر گونه درد يا ناراحتي را برطرف كنند، توضيح داده و به بررسي علل و چگونگي جلوگيري از اين مشكل پرداخته است:

 

برخي از نرم كننده‌هاي لب، بهتر از برخي ديگر هستند و حتي برخي برندهاي معروف ممكن است حاوي موادي باشند كه خود منجر به خشك شدن بيشتر لب‌ها شوند.

 

براي مثال بسياري از نرم‌كننده‌هاي لب حاوي منتول يا نوعي ديگر از اسانس نعناع هستند. اين امر مي‌تواند حس خنك كننده‌اي به لب‌ها ببخشد اما نعناع خود خاصيت خشك كنندگي داشته و مي‌تواند باعث شود لب‌ها از پيش خشك‌تر شوند.

 

از مواد رايجي كه در نرم‌كننده‌هاي لب بوده و خشك‌كننده هستند مي‌توان به منتول، كافور و فنول اشاره كرد. همچنين از نرم‌كننده‌هاي لب معطر و طعم‌دار اجتناب كنيد چرا كه اين مواد خود مي‌توانند باعث خشكي بيشتر لب‌ها شوند.

 

به نمايندگي b braun جاي نرم‌كننده‌هاي تجاري مي‌توانيد از نرم‌كننده‌هاي تسكين‌دهنده و مرطوب كننده‌هايي چون وازلين، لانولين (چربي پشم)، موم زنبور عسل و "سراميد"ها استفاده كنيد.

 

از درمان‌هاي طبيعي بهره بگيريد

درمان‌هاي طبيعي مؤثر متعددي براي لب‌هاي ترك‌خورده وجود دارد. افراد براي استفاده از اين درمان‌هاي طبيعي مي‌توانند برخي مواد را هميشه در خانه خود داشته باشند و از روش‌هاي زير استفاده كنند:

 

آلوئه ورا: ژلي كه داخل برگ‌هاي گياه آلوئه ورا وجود دارد حاوي ويتامين‌ها، مواد معدني، آنتي اكسيدان‌ها و ضد التهاب‌هايي است كه پوست آسيب ديده را تسكين داده و به آن آب‌رساني مي‌كند.

 

روغن نارگيل: اين روغن كه از ميوه نارگيل گرفته مي‌شود با التهاب‌ها مبارزه كرده و نرم كننده است. اين بدان معناست كه مي‌تواند پوست را تسكين داده و لطيف كند.

 

عسل: عسل بسيار مرطوب كننده بوده و باعث مي‌شود درمان خوبي براي خشكي لب‌ها باشد. عسل همچنين حاوي خواص آنتي اكسيدان و آنتي باكتريال بوده و از عفونت‌هايي كه موجب ترك خوردگي لب و خشكي گسترده آن مي‌شوند، جلوگيري مي‌كند.

 

خيار: خيار مي‌تواند لب‌ها را به آرامي مرطوب كرده و حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني است كه مي‌توانند كمك كنند ظاهر لب بهتر به نظر برسد.

 

چاي سبز: چاي سبز به دليل مقادير بالاي آنتي اكسيدان و مواد معدني حاوي پلي‌فنول‌هايي است كه التهاب‌ها را كاهش مي‌دهند. يك چاي سبز كيسه‌اي را در آب گرم خيس كرده و روي لب‌هايتان بگذاريد تا لب‌ها را نرم كند و خشكي لب را از بين ببرد. اين روش از روش‌هاي سنتي لايه‌برداري بسيار ملايم‌تر است.

 

آلوئه ورا، روغن نارگيل، عسل، خيار و چاي سبز داراي خواص ضد التهابي و ضد باكتريال هستند كه از عفونت‌ها جلوگيري كرده و در عين حال لب‌ها را نرم كرده و تسكين مي‌بخشند.

 

لب‌ها ژل ايكس را لايه‌برداري كنيد

لب‌هاي ترك خورده با لايه‌اي از پوست خشك پوشيده شده‌اند كه از رسيدن مواد نرم‌كننده به نواحي مناسب لب جلوگيري مي‌كند. افراد مي‌توانند از لايه‌بردارهاي حاوي شكر و جوش شيرين براي لايه‌برداري و زدودن اين لايه خشك به آرامي از لب‌ها استفاده كنند.

 

بهتر است لايه‌بردارهايي را براي لب خريداري كنيد كه حاوي مواد مرطوب كننده و تسكين دهنده لب باشند.

 

آب بنوشيد

كم آبي يكي از دلايل اصلي ترك خوردن لب‌ها است. هنگامي كه بدن دچار كم آبي مي‌شود ممكن است فرد متوجه آن نشود و از همين رو عادت به نوشيدن روزانه آب مي‌تواند مفيد باشد.

 

كم آبي زماني رخ مي‌دهد كه ميزان مايعاتي كه بدن از دست مي‌دهد از ميزان مايعاتي كه به دست مي‌آورد بيشتر باشد. هنگامي كه بدن كم آب مي‌شود، آب را از نواحي خاصي مي‌گيرد تا از مرطوب ماندن سلول‌ها اطمينان حاصل كند. اين اتفاق مي‌تواند باعث خشك شدن پوست از جمله پوست لب‌ها شود.

 

از ديگر نشانه‌هاي كم آبي مي‌توان به احساس تشنگي، خشكي دهان، سردرد و سرگيجه اشاره كرد. ميزان مصرف توصيه شده براي نوشيدن آب بسيار متفاوت است و به عوامل مختلفي از جمله سن، جنسيت و ميزان فعاليت فيزيكي فرد بستگي دارد.

 

از دستگاه بخور استفاده كنيد

صرف زمان زيادي در محيط خشك مي‌تواند رطوبت پوست را از بين ببرد و اين امر به ويژه در زمستان شايع است.نوشيدن مقدار كافي آب مي‌تواند به حفظ مناسب رطوبت بدن در تمامي اوقات سال كمك كند اما برخي ممكن است بخواهند از يك دستگاه بخور در طول زمستان استفاده كرده و ميزان لازم رطوبت را به محيط اضافه نمايند.

 

از استعمال دخانيات اجتناب كنيد

دود تنباكو مي‌تواند پوست حساس اطراف لب‌ها را تحريك كند و چشم درد باعث خشكي و ترك خوردن آن‌ها شود. استعمال دخانيات همچنين مي‌تواند به مشكلات ديگري در دهان مانند زخم‌هاي دهاني و درد لثه‌اي منجر شود.

 

ممكن است بسياري از افراد بلافاصله پس از ترك سيگار متوجه شوند كه ترك‌هاي لب‌هايشان شروع به ترميم مي‌كند و پوستشان بهتر مي‌شود.

 

- پيشگيري

افراد اغلب متوجه نيستند تا چه اندازه لب‌هايشان را لمس مي‌كنند، با آن‌ها بازي مي‌كنند و تمايل دارند به لب‌هايشان زبان بزنند، آنها را بجوند و حتي بكشند بدون آنكه به اين عادت‌ها فكر كنند. در صورتي كه لب‌ها به طور غيرطبيعي خشكي زده باشند اين عادات مي‌توانند خشكي پوست را تشديد كند.

 

مقاومت در برابر وسوسه كندن پوسته‌هاي لب‌هاي خشك ممكن است سخت باشد و به همين دليل بسياري از افراد با كندن اين پوسته‌ها به قسمت‌هاي سالم پوست لب خود نيز آسيب رسانده و روند ترميم آن را طولاني مي‌كنند. اين امر همچنين ممكن است منجر به خون‌ريزي لب‌ها شود.

 

با استفاده از راهكارهايي چون استفاده از محصولاتي كه حاوي ضد آفتاب هستند، اجتناب از محصولات لب معطر يا طعم‌دار، اجتناب از محصولاتي كه حاوي آلرژن‌هاي شناخته‌شده هستند، لايه‌برداري مرتب لب‌ها، نوشيدن مايعات كافي و ترك دخانيات مي‌توان از خشك شدن و ترك خوردن لب‌ها پيشگيري كرد.

 

- علل

پوست روي لب با پوست بقيه نواحي بدن متفاوت است. اگرچه ساختار زيرين پوست مشابه است اما پوست روي لب بسيار نازك‌تر و ظريف‌تر است.

 

بر خلاف پوست نواحي ديگر، پوست لب فاقد غدد چربي بوده و نمي‌تواند رطوبت مورد نياز خود را تأمين كند.

 

طيف وسيعي از عوامل خارجي مي‌توانند باعث خشكي و ترك خوردن لب‌ها شوند. كنترل اين عوامل مي‌تواند به درمان يا پيشگيري از خشك شدن لب‌ها كمك كند:

 

آب و هوا: سطح رطوبت هوا با كاهش دما اسپري linovera در پاييز و زمستان كم مي‌شود. هواي خشك، رطوبت پوست را بيرون مي‌كشد و اين دليل آن است كه افراد، خشكي لب را در هواي سردتر بيشتر تجربه مي‌كنند. اجتناب از سرماي هوا مي‌تواند به پيشگيري از خشكي لب‌ها كمك كند.

 

زبان زدن به لب‌ها: هنگامي كه لب‌هاي فردي خشكي مي‌زند فرد به طور معمول براي مرطوب كردن به آنها زبان مي‌زند. اگرچه ليسيدن لب‌ها ممكن است به طور موقتي به لب‌ها رطوبت بدهد، اما اين عادت خود مي‌تواند به خشكي بيشتر لب‌ها منجر شود. چرا كه با تبخير آب دهان، رطوبت لب‌ها بيش از پيش گرفته مي‌شود.

 

مواد خشكي‌زا در محصولات لب: برخي نرم‌كننده‌هاي لب و ساير محصولات مشابه حاوي مواد تشكيل‌دهنده‌اي هستند كه خشكي لب‌ها را تشديد مي‌كنند. چند مورد از اين مواد شامل كافور، منتول، فنول و هيومكتانت‌ها هستند.

 

برخي افراد ممكن است به برخي مواد رايج در محصولات لب به ويژه رنگ‌دانه‌ها و مواد معطر حساسيت داشته باشند و در صورت مصرف اين محصولات دچار خشكي، ترك خوردگي و قرمزي در لب‌هاي خود شوند.

 

آسيب خورشيد: قرار گرفتن طولاني مدت در معرض اشعه فرابنفش خورشيد مي‌تواند منجر به آسيب‌هاي قابل‌توجهي در لب‌ها از جمله خشكي و ترك‌خوردگي آن شود.

 

آسيب نور خورشيد همچنين مي‌تواند باعث بيماري به نام "كراتوز فعال" شود كه موجب تشكيل برآمدگي‌هاي خشن روي لب‌ها مي‌شود. اگرچه اين برآمدگي‌ها خودشان كشنده محسوب نمي‌شوند اما از آن جايي كه مي‌توانند سرطاني شوند، بهتر است فرد هر چه سريع‌تر آن‌ها را از بين ببرد.

 

داروها: برخي داروها از جمله آنتي‌هيستامين‌ها، داروهاي شيمي درماني و ادرار آورها، كم‌آبي بدن را به عنوان عارضه جانبي به همراه مي‌آورند. داروهاي موضعي آكنه نيز ممكن است حاوي مواد تشكيل‌دهنده‌اي چون ساليسيليك اسيد يا بنزوييل پراكسيد باشند كه مي‌توانند لب‌ها را خشك كنند. در صورتي كه بي براوون اين مواد با لب‌ها تماس داشته باشند، مي‌توانند موجب ترك‌خوردگي لب‌ها شوند.

 

به طور كلي افرادي كه از خشكي و ترك‌خوردگي لب‌هاي مزمن در تمامي زمان‌هاي سال رنج برده و درمان‌هاي عادي لب‌هايشان را ترميم نمي‌كند، بهتر است به پزشك مراجعه كنند تا علاوه بر درمان، علت اصلي اين مشكل مشخص شود.

 

 



منبع

تظرات ارسال شده