همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 دم‌دستي‌هاي سرطان‌زا را بشناسيد

به گزارش دكتر زخم: اخيرا سازمان بهداشت جهاني از تاثير گوشت قرمز در ابتلا به سرطان نيز سخن گفته است. بنا به اعلام اين سازمان، گوشت قرمز به اندازه سيگار در بدن واكنش‌هاي سمي ايجاد مي‌كند. البته فقط گوشت و سيگار نيست. پيرامون ما عناصر سرطان زايي هستند كه هر روز با آن‌ها سر و كار داريم.

سرطان! اسمي كه همه را به هول و هراس مي‌اندازد و هر روز خبر تازه‌اي در خصوص آن درج مي‌شود. با وجود اينكه برخي از اين اخبار دلگرم كننده است، اما باز سرطان در سرتاسر جهان، زندگي بسياري را مختل كرده و عده‌اي را نيز به كام مرگ كشانده است. در ادامه با ما همراه باشيد تا با ۱۰ نمونه از اين عناصر و اشياي دم دستي سرطان‌زا بيشتر آشنا شويد.

مصرف دخانيات مسئول ۳۰ درصد سرطان‌ها است

اولين عنصري كه در صدر ليست سياه سرطان زا‌هاي اعلام كرم اسكار رژودرم شده توسط سازمان بهداشت جهاني قرار دارد، دخانيات است. بله همين سيگار‌هايي كه بي هوا آتش مي‌زنيد و يا به پشتي‌ها لم داده و قليان دود مي‌كنيد. دخانيات مسئول بيماري‌هاي تنفسي جدي و بيماري‌هاي قلبي عروقي است. مضرات دخانيات به همين جا ختم نمي‌شود.

عناصر آزادشده از محصولات آلومينيومي مانند كاغذ فويل و ... خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهند. متاسفانه برخي خانم‌ها در آشپزخانه از اين كاغذ‌هاي آلومينيومي زياد استفاده مي‌كنند

سيگار و قليان را عامل ۳۰ درصد سرطان‌ها مي‌دانند كه صرفا نيز به سرطان ريه محدود نمي‌شود. حال كه نمي‌شود با برخي از عناصر سرطان زا و يا ژنتيك و ... مقابله كرد، لطفا با استعمال سيگار و قليان سرطان را با دستان خود به جان خود نياندازيد.

دستگاه‌هاي سولاريوم؛ زيبايي يا سرطان!

از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ استفاده از كابين‌هاي برنزه كننده يا همان دستگاه‌هاي سولاريوم در كشور فرانسه ممنوع شده است. دليل آن نيز ساده است.

دستگاه‌هاي سولاريوم كه جوانان خود را به اميد تغيير رنگ پوست و برنزه شدن به آن مي‌سپارند، پماد زخم بستر سرطان زا است. اشعه‌هاي ماوراي بنفش ساطع شده از اين دستگاه‌ها روي پوست باعث بروز ملانوم يا همان سرطان پوست مي‌شود.

آرسنيك داخل آب شير

آرسنيك به طور طبيعي در آب‌هاي زيرزميني برخي كشور‌ها وجود دارد. قرار گرفتن زياد و افراطي در معرض اين ماده باعث بروز سرطان ها، بيماري‌هاي قلبي عروقي و بيماري‌هاي پوستي مي‌شود.

به گفته سازمان بهداشت جهاني، ميزان بالاي آرسنيك در نوشيدني‌ها و گاهي در آب شرب تهديدي جدي براي سلامت عمومي است. اينجاست كه نقش مسئولين زيربط هر كشوري در جهت مقابله با اين عوامل پررنگ مي‌شود.

رنگ پارچه‌ها

اورامين نام يك ماده شيميايي است كه در برخي رنگ‌ها و براي رنگ كردن پارچه‌ها استفاده مي‌شود.

استفاده از اين ماده در برخي كشور‌ها مانند فرانسه ممنوع است. اما در برخي از كشور‌هاي ديگر در كارخانجات و براي رنگ كردن پارچه‌هايي كه از آن‌ها لباس و ملافه و ... تهيه مي‌شود، استفاده مي‌كنند. متاسفانه اين تركيب خطر سرطان را افزايش مي‌دهد.

مواد استفاده شده در توليدي‌هاي كفش

اكثر پماد آلفا براي جوش صورت سرطان‌ها ناشي از قرار گرفتن افراطي در معرض تركيبات سمي و شيميايي در محيط‌هاي كاري است.

سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است كه برخي از تركيبات استفاده شده در كارخانه‌ها و كارگاه‌هاي توليد كفش و چكمه خطر ابتلا به سرطان خون و سرطان مثانه را در كارگر‌ها افزايش مي‌دهند.

آتش شومينه براي ريه‌ها مضر است

در سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت جهاني اعلام كرد كه تماس داشتن با آتش شومينه‌هاي هيزمي باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان ريه و همچنين مشكلات قلبي مي‌شود.

به همين دليل نيز هم اكنون تعبيه كردن شومينه‌هاي هيزمي در شهر پاريس فرانسه و سه استان ديگر اين كشور ممنوع است.

ذرات آزاد شده از زغال

سازمان بهداشت جهاني در گزارش ماه مارس سال ۲۰۱۴ خود در خصوص خطرات آلودگي هوا تاكيد بيشتري روي خطرات ذرات آزاد شده از ذغال (براي گرم كردن محيط زندگي يا طبخ غذا) داشته است.

به عقيده متخصصان دودي كه از زغال ناشي مي‌شود سرشار از ذرات ريزي است و خطر ابتلا به سرطان ريه را ۶ درصد افزايش مي‌دهد. بدون شك با يك يا دو مرتبه مري انسان كباب درست كردن روي منقل اتفاقي نمي‌افتد. مشكل زماني است كه به طور مداوم و مرتب در معرض چنين ذراتي قرار بگيريد.

آلومينيوم: سرطان زاي آشپزخانه

مركز بين المللي بررسي‌هاي سرطان سازمان بهداشت جهاني، ۱۰۷ نوع ماده‌ي سرطان زا را برشمرده است كه آلومينيوم در جايگاه سوم سرطان زاترين اين مواد قرار دارد.

عناصر آزادشده از محصولات آلومينيومي مانند كاغذ فويل و ... خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهند. متاسفانه برخي خانم‌ها در آشپزخانه از اين كاغذ‌هاي آلومينيومي زياد استفاده مي‌كنند. بايد بدانيد كه گرم شدن اين كاغذ‌ها عناصر آن‌ها را فعال‌تر مي‌كند.

رنگ‌هاي آلوده به سرب

سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است كه سرب يك ماده‌ي سرطان زا است. متاسفانه افرادي كه در حرفه‌ي نقاشي ساختمان فعاليت دارند و يا در انبار رنگ كار مي‌كنند، بيشتر در معرض اين مواد بوده و در معرض خطر هستند.

شوفاژ‌هاي خانگي

قرار گرفتن زياد در معرض دي اكسيد گوگرد در طولاني مدت براي مجاري تنفسي مشكل زا بوده و احتمال بروز سرطان را افزايش مي‌دهد.

اين سوختگي با آب جوش گاز بي‌رنگ بيشتر از سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي مانند زغال سنگ يا نفت بويژه از طريق ماشين‌ها يا شوفاژ‌هاي خانگي منتشر مي‌شود. به همين دليل لازم است كه در فصل سرما براي پيشگيري از مسموميت، به خوبي هواي منزل را عوض كنيد.
منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده