همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ادرار زياد در روز نشانه اين بيماري است

باشد، اين دفعات ادرار نشانه بيماري است

به گزارش : پركاري مثانه چيست؟

اگر افزايش دفعات ادرار در طي روز بيش از 8 بار و در طول شب بيش از 2 بار همراه با فوريت‌هاي ادراري باشد، فرد دچار بيش فعالي يا پركاري مثانه است. دكتر فرزانه شريفي اقدم جراح و اورولوژيست(متخصص كليه و مجاري ادرار)، بيان كرد: پركاري مثانه در زنان نسبت به مردان شايع است و حدود 27-35 درصد زنان، 13-15 درصد مردان درگير اين بيماري هستند. بيش فعالي مثانه معمولا يك نشانه تنها نيست، بدين معنا كه اين بيماري اكثرا با يك عارضه جدي‌تر درمان سوختگي با آب جوش همراه است. تكرر بيش از حد ادرار و احساس دفع ناگهاني ادرار و بي اختياري ادراري اورژانسي مي‌تواند ناشي از پركاري مثانه باشد. مثانه بيش فعال يك بيماري آزار دهنده‌اي است كه كيفيت زندگي اجتماعي بيماران را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

دلايل پركاري مثانه
بزرگ شدن پروستات.
ديابت.
بارداري.
عفونت‌هاي ادراري.
استرس و اضطراب.
مصرف برخي از داروها.

لذا هنگامي كه بيمار به متخصص مراجعه مي‌كند ابتدا بايد يك شرح حال از وي گرفته شود تا بتوان علت اصلي بروز اين عارضه را متوجه شد. به عنوان مثال بيماري كه درگير پركاري مثانه‌ همراه با عفونت ادراري است براي تشخيص آن، نياز است بيمار آزمايشات خاصي را انجام دهد، پزشك ممكن است تست ادرار، خون و يا سونوگرافي قيمت پماد زخم بستر مثانه را لازم بداند.

در مثانه پركار در برخي مواقع تخليه كامل ادرار انجام نمي‌شود، بنابراين باقي مانده ادرار در بدن باقي مي‌ماند و مي‌تواند باعث ايجاد عفونت در مثانه شود. ارتباط اين عارضه با سنگ كليه بسيار نادر است البته ممكن است سنگ از كليه به مثانه افتاده باشد، اما پركاري مثانه به تنهايي ارتباطي با بروز سنگ كليه ندارد. سنگ كليه با درد همراه است اما بيش فعالي مثانه دردناك نيست.

27 تا 35 درصد خانم‌ها علائم پركاري مثانه دارند به عبارتي از هر 3 يا 4 نفر يك مورد درگير اين عارضه است و آمار منتشر شده مبني بر اين كه از هر 6 نفر يك نفر به اين بيماري مبتلاست، صحت دارد.

خانم‌هايي كه زايمان‌هاي متعددي را انجام داده‌اند و درگير افتادي لگن و مثانه هستند به علت تضعيف ديواره‌ها و لايه‌ها، مثانه قطره فروزومال از آناتومي خود تغيير شكل پيدا كرده است و فرد بدون خللي در مثانه به دليل مشكلي در اين لايه‌هاي محافظ به پركاري مثانه مبتلا مي‌شود. همچنين هرچه به سن يائسگي نزديك‌تر مي‌شوند به علت تعييراتي كه در بافت‌هاي ديواره مثانه، پايانه‌هاي عصبي، بافت‌هاي ماهيچه‌اي مثانه و كف لگن ايجاد مي شود، فرد را مستعد به بيش فعالي مثانه مي‌كند.

تكرر ادرار

به گفته وي، كمبود هورمون استروژن لايه‌هاي كف لگن را نازك كرده و مثانه ضعيف شده و بيش فعالي رخ مي‌دهد. همچنين مرداني كه بيش از 50 سال سن دارند و درگير بزرگي پروستات هستند نيز در معرض خطر اين عارضه قرار دارند. مشكلات ديگري چون ديابت، با تاثيراتي كه روي حجم ادرار و عصب مثانه مي‌گذارد فرد را مستعد بيش فعالي مثانه مي‌كند. مثانه‌هاي پركار به دنبال صدمه به نخاع يا چسب بخيه بيماري‌هاي سيستم عصبي مانند ام اس، تومورهاي سيستم عصبي، جراحي‌ها بر روي سيستم عصبي و در برخي بيماري‌ها مانند ديابت هم ديده مي‌شود.

مشكلاتي كه در ستون فقرات ممكن است رخ دهد مانند انحرافات، پوكي استخوان، اشكالاتي در كانال نخاعي و ديسك كمر همگي ممكن است بيمار را درگير پركاري مثانه كند. در حقيقت سيستم عصبي كنترل كننده مثانه از مغز به ناحيه ستون فقرات، يك سيستم عصبي پيوسته است و در طول اين مسير اگر قسمتي دچار اختلال شود، فرد مستعد بيش فعالي مثانه مي‌شود.

در برخي افراد، موادغذايي كافئين‌دار، پر ادويه، اسيدي و نوشيدني‌ها علايم را تشديد مي‌كنند، بنابراين محدوديت‌هاي غذايي ممكن است سبب بهبود علايم شود. مايعات مضر براي اين افراد، همچون نوشيدني‌هاي كافئين‌دار (قهوه، چاي)، خوردن غذاهاي تند و فلفلي، و همچنين مصرف الكل پزشكي كودكان سبب بدتر شدن وضعيت و علائم اين مشكل در افراد مي‌شود. تغيير سبك زندگي، انجام تمرين‌هاي مناسب، شيوه زندگي فعال و سالم همراه با اجتناب از نوشيدن مايعات و كنار گذاشتن سيگار و دخانيات از ابتلا به اين عارضه جلوگيري مي‌كند.

سيمرغ



منبع

تظرات ارسال شده