همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

بهترين ملين درمانگر يبوست با توجه به مزاج شما!

طب سنتي را به عنوان طب مكمل مي شناسند. اما براي درمان يبوست به شما كمك شاياني مي كند.

در اين مطلب براي شما از موثرترين نسخه طب سنتي براي درمان يبوست صحبت كرده ايم و با جدا سازي مزاج ها هر مزاج را نسخه اي جدا معرفي كرديم.

يبوست چيست؟

يكي از بيماري‌هاي شايع در ميان بسياري از افراد، يبوست كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم مزاج يا همان خشكي مدفوع است، اين بيماري هر چند تا زماني كه تبديل به يك معضل نشود براي شخص بيمار چندان دردآور و آزاردهنده نيست اما از تعادل خارج شدن ميزان و نحوه دفع مدفوع در بلند‌مدت مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به كل سيستم بدن وارد كند تا حدي كه در طب سنتي، در كنار نزله به عنوان "ام‌الامراض" شناخته شده است.

آيا مدفوع من طبق تعادل است؟

در ابتدا بايد تعادل خروج مدفوع از منظر طب سنتي را بدانيم تا بتوانيم در تعادل يا عدم تعادل بودن خروجي دستگاه گوارش خود را بررسي كنيم؛ از نظر بوعلي سينا، مدفوع لوزالمعده زماني در تعادل است كه به ازاي هر يك مرتبه دريافت غذاي كامل، يك بار دفع مدفوع به غلظت و قوام عسل، بدون بو و با حجم متناسب با غذاي خورده شده انجام شود.

طبق اين تعريف، بسياري از افراد دچار عدم تعادل در كاركرد دستگاه گوارش و در نتيجه اختلال در دفع مدفوع هستند؛ چسبندگي، خشكي بيش از حد و بوي تعفن از مورادي هستند كه مي‌توانند در طولاني‌مدت كاركرد ديگر دستگاه‌هاي بدن را تحت تاثير خود قرار دهند.

يبوست چه آسيبي به بدن مي رساند؟

از جمله آسيب‌هايي كه در اثر يبوست مزاج پديد پانسمان زخم مي‌آيد، مي‌توان به طيف وسيع بيماري‌هاي امتلائي مانند برخي انواع سردردها، مشكلات معده، برخي بيماري‌هاي عصبي، مشكلات سيستم لنفاوي، عدم كاهش قند خون، فشار بيش از حد به كليه‌ها، مشكلات مفصلي، افتادگي روده و انواع بيماري‌هاي مقعدي اشاره كرد.

در برخي بيماري‌ها مانند ديابت، مشكلات عصبي و بيماري‌هاي كليوي، بازگرداندن رفتار عادي به روده‌ها و به تعادل رساندن مدفوع، نقش بسزايي در بالا رفتن سرعت درمان دارد كه در مطالب بعدي به هر كدام به صورت مجزا پرداخته خواهد شد.

براي هر مزاج يك ملين!

داشتن "لينت مزاج" يكي از مهمترين پماد سوختگي فاكتورهاي سلامتي از منظر طب سنتي محسوب مي‌شود كه با توجه به مزاج‌هاي مختلف مي‌توان از ملين‌هاي مختلف استفاده كرد؛ اما روغن زيتون و روغن بادام شيرين را مي‌توان دو ملين عام براي همه افراد دانست و به صورت اختصاصي براي لينت مزاج مي‌توان به اين موارد اشاره كرد:

دموي مزاجان: برگه زردآلو، انجير، آلوبخارا، خاكشير، بارهنگ، تخم ريحان

صفراوي مزاجان: شيرخشت و خاكشير، انجير

سوداوي مزاجان: بارهنگ، تخم ريحان، قدومه شيرازي، انجير

بلغمي هيدروژل مزاجان: خاكشير، ترنجبين

منبع: عصر ايران

صبحانه اي كه باعث يبوست هر روزه تان مي شود

تظرات ارسال شده