همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سردرد زنگ خطري براي  سكته مغزي

نكند سردردتان به دليل كشمكش‌هاي يك سكته مغزي باشد. البته بين سردرد و سكته مغزي ارتباط وجود دارد اما بيشتر اوقات، سردرد علامت سكته مغزي نيست. در اين باره بيشتر بخوانيد...

به گزارش : بين سكته مغزي و سردرد يك ارتباط واقعي وجود دارد و آن اين است كه هر دو يك قسمت از بدن را تحت تأثير قرار مي‌دهند، اما يك سردرد معمولاً زنگ خطر نيست. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از آن‌هايي كه از سكته مغزي جان سالم به در مي‌برند بعد از سكته مغزي، سردردهاي جديدي را تجربه مي‌كنند. سردردها در ميان افراد سالم شايع‌اند و تخمين زده مي‌شود ۳۰ تا ۶۰ درصد قيمت پماد زخم بستر افراد بزرگسال معمولاً دچار سردرد مي‌شوند. تعداد بسيار كمي از آن‌هايي كه دچار سردرد مي‌شوند سكته مغزي مي‌كنند اما در ميان افرادي كه در مقايسه با ديگران، سردردهاي شديد دارند، آمار سكته مغزي اندكي بيشتر است.

سكته مغزي، سردرد و ژنتيك

سردرد چه از نوع ميگرني باشد و چه از نوع تنشي يا به دليل خستگي و استفاده‌ي زياد مواد مخدر، عموماً منجر به سكته مغزي نمي‌شود. مطالعات تحقيقاتي زيادي به اين پرداخته‌اند كه آيا بين سردرد و سكته مغزي ارتباط وجود دارد يا نه.

سردرد و سكته مغزي هر دو بيماري‌هايي هستند كه عامل ژنتيك نيز در آن‌ها نقش دارد، يعني عده‌اي از افراد به دليل ژنتيكشان نسبت به بقيه بيشتر در معرض‌اند. برخي از ژن‌هايي كه ريسك سكته مغزي را بالا مي‌برند ممكن است درمان سوختگي با آب جوش با ژن‌هايي كه ريسك سردردهاي ميگرني را افزايش مي‌دهند مرتبط باشند. البته حتي زماني كه وراثت در سردرد و سكته مغزي نقش دارد، باز هم معمولاً سردرد به معني هم‌زماني وقوع سكته مغزي نيست.

و اما اين موارد براي ميگرني‌ها چه مفهومي دارد؟ معني‌اش اين است كه دانستن ريسك فاكتورهاي سكته مغزي اهميت دارد و بايد در مورد مديريت پزشكي عوامل خطر سكته مغزي با پزشك مشورت كنند تا از وقوع آن پيشگيري كنند.

اگر سردرد دارم بايد نگران سكته مغزي باشم؟

بيشتر اوقات، علائم سكته مغزي شامل ضعف، تغييرات در بينايي، كرختي، گيجي و آشفتگي يا مشكل در تكلم مي‌شود. سردرد معمولاً علامتي از در شرف وقوع بودن يك سكته مغزي نيست؛ اما يك نوع سكته مغزي وجود دارد كه ناشي چسب بخيه از كمبود جريان خون به سمت مغز نيست، بلكه به دليل خونريزي يكي از رگ‌هاي خوني در مغز روي مي‌دهد و به آن سكته مغزي هموراژيك گفته مي‌شود. هموراژيك مغز، سكته‌اي است كه موجب خونريزي مي‌شود و معمولاً از ناهنجاري در رگ نشات مي‌گيرد. خونريزي به بافت مغز آسيب مي‌زند و موجب انتقال نامناسب خون به مغز مي‌شود.

سردرد يكي از علامت‌هاي هموراژ مغز است. حالا يك سؤال مهم به ذهن مي‌آيد: از كجا بفهميم سردردمان ناشي از ناهنجاري يك رگ خوني است يا هموراژ مغز؟

سردرد به عنوان نشانه‌اي از سكته مغزي

موارد نادري وجود دارد كه سردرد علامتي از سكته مغزي است. تنها حدود ۱ تا ۳ درصد از افرادي كه به دليل سردرد به اورژانس مراجعه مي‌كنند، تشخيص سكته مغزي در موردشان داده مي‌شود. در مطالعه‌اي تقريباً ۲۰۰۰ نفر كه پزشكي كودكان به علت سردردهاي شديد به اورژانس مراجعه كرده بودند از جهت سكته مغزي سنجش شدند. بيشتر آن‌ها از اين شاكي بودند كه سردردي كه آن‌ها را به اورژانس كشانده، بدترين سردرد عمرشان بوده است.

اين مطالعه قدمي فراتر گذاشت و ساير علائم هم‌زمان موجود با سردرد را نيز مورد ارزيابي قرار داد. بيشتر اين افرادي كه سكته مغزي هموراژيك در موردشان تشخيص داده شد، علائم ديگري نيز داشتند.

اين علائم شامل موارد زير مي‌شده است:

* بدترين سردرد زندگي

* شروع سردردها بعد از ۴۰ سالگي

* از دست دادن هوشياري

* گردن درد يا گرفتگي گردن

* استفراغ

* فشار خون بالاتر از ۱۶۰/۱۰۰

* سردردي كه با فعاليت بدني شروع شده

* رسيدن به اورژانس با آمبولانس

بنابراين سردرد، حتي نوع قطره فروزومال شديد آن، ندرتاً علامت سكته مغزي است.

هر چند ارتباط ضعيفي ميان سردرد و سكته مغزي وجود دارد اما بيشتر مواقع بدون نگراني مي‌توانيم بگوييم سردردمان نشان‌دهنده‌ي سكته مغزي نيست. اگر هر كدام از علامت‌هاي گفته شده نيز همراه با سردردتان بود، هر چه زودتر به بيمارستان مراجعه كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده