همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 راه‌هاي كاهش ترس‌هاي بي‌دليل

داشته باشند، گفت: خانواده‌ها بايد فوبيا را از كودكي فرزندانشان درمان كنند.

به گزارش : ترسيدن احساسي است كه همه انسان‌ها آن را تجربه كردند. اولين ترس‌ها در دوران كودكي بروز مي‌كند؛ ترس از زلزله، آتش‌سوزي، تصادف و غيره از جمله ترس‌هايي است كه همه ما در زندگي با آن مواجه هستيم؛ اما ترس‌هاي رواني نيز از ديگر ترس‌هايي است كه بسياري از افراد را آزار مي‌دهد.

برخي از ترس‌ها غيرطبيعي هستند كه در علم پماد آلفا براي جوش صورت روانشناسي به آن فوبيا مي‌گويند؛ بسياري از افراد از ارتفاع مي‌ترسند و برخي نيز نسبت به افتادن لوستر و يا هواپيما فوبيا دارند.

افرادي كه ترس‌هاي غيرعادي و يا فوبيا دارند در مواجهه با عامل ترس رفتار غيرطبيعي از خود نشان مي‌دهند؛ بسياري از روانشناسان بر اين باورند كه اين ترس‌ها در وجود فرد وجود ندارد بلكه محيط و يا قرار گرفتن در شرايطي خاص سبب مي‌شود كه فرد نسبت به موضوع خاص شرطي شود.

زهره احمدي روانشناس كودك در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعي خبرگزاري آنا گفت: افرادي كه به فوبيا دچار هستند ترس تعادلي نسبت به برخي از مسائل دارند و در زمان بروز با آن مسئله دچار وحشت‌زدگي مي‌شوند.

اين كرم اسكار رژودرم روانشناس كودك در ادامه افزود: در علم روانشناسي اين ترس‌ها اين‌گونه تقسيم‌بندي مي‌شوند؛ فوبياي اجسام، فوبيا از جمع و فوبيا از مكان‌هاي باز!

وي در خصوص فوبياهاي خاص گفت: ترس از حيوانات، ترس از آب و يا تاريكي و بلندي، ترس از خون، ترس از آسانسور و يا مكان‌هاي بسته و ترس از بيماري و مرگ از جمله فوبياهايي هستند كه در رده‌بندي خاص قرار مي‌گيرند و قرار گرفتن در هركدام از اين شرايط براي فردي كه دچار فوبيا است عذاب‌آور بوده به‌عكس‌العمل شديد وي منجر مي‌شود.

احمدي به عكس‌العمل برخي از دانش‌آموزان در مدرسه اشاره كرد و افزود: قطعاً با دانش‌آموزاني روبه‌رو شده‌ايد كه نمي‌توانند در ميان جمع صحبت كنند و بلافاصله دچار اضطراب مي‌شوند پماد زخم بستر اين گروه از دانش‌آموزان دچار اضطراب اجتماعي هستند.

وي به گروه ديگري كه به مكان‌هاي مختلف مانند هواپيما، مترو و پل هوايي واكنش نشان مي‌دهند اشاره كرد و گفت: اين گروه از افراد يا تلاش مي‌كنند در اين شرايط قرار نگيرند و يا اينكه در صورت مواجهه با اين شرايط دچار تغيير وضعيت روحي مي‌شوند.

اين روانشناس كودك معتقد است كه فوبيا بر اساس عوامل اجتماعي و محيطي در افراد ايجاد مي‌شود و درواقع نوعي ترس ناشناخته است كه در ضمير ناخودآگاه فرد پنهان‌ شده است؛ البته اين را هم بايد گفت كه در برخي افراد نيز اين ترس از والدين منتقل مي‌شود و مي‌تواند به‌صورت ژنتيكي باشد.

وي با اشاره به اينكه ترس در حالت عادي مي‌تواند به كمك افراد سوختگي با آب جوش بيايد ادامه داد: در برخي از موارد خطر ترس مي‌تواند سبب ترشح آدرنالين و فرار فرد از آن شرايط شود اما تفاوت فوبيا با ترس اين است كه در شرايطي كه فوبيا دارد با خطر واقعي روبه‌رو نيست و تنها از آن مي‌ترسد.

احمدي خاطرنشان كرد: افرادي كه فوبيا دارند بلافاصله دچار تپش قلب عرق و گاهي حالت تهوع و سرگيجه مي‌شوند اين ترس گاهي تا مرز از دست دادن كنترل نيز پيش مي‌رود و فرد را به‌شدت وادار به واكنش مي‌كند.

اين روانشناس كودك با اشاره به اينكه خانواده‌ها مي‌توانند نقش مهمي در درمان فوبيا داشته باشند، ادامه داد: بسياري از روانشناسان براي درمان اين افراد آن‌ها را در معرض ترس خود قرار مي‌دهند؛ به‌طور مثال اگر كسي از هواپيما مري انسان مي‌ترسد بايد چندين بار هواپيما را از نزديك ببيند و در مرحله بعد تلاش كند با آن سفر كند تا ترسش از بين برود.

وي اظهار كرد: البته باز هم بايد در انجام چنين كارهايي شرايط فرد را در نظر گرفت و فرد را در شرايط خاص قرارداد تا فردي كه دچار فوبيا هستند دچار ترس و حمله قلبي نشوند.
آنانيوز



منبع

تظرات ارسال شده