همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

علت پف زير چشم نوزاد چيست و چگونه درمان مي‌شود؟

پف

زير چشم نوزاد مي تواند علت هاي متعددي مانند خواب آلودگي و يا مشكلات حادتري از جمله بيماري هاي كليوي، نارسايي قلب و يا مشكلات كبدي داشته باشد.

علت پف زير چشم نوزاد
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - براي پدر‌ها و مادران جواني كه به تازگي صاحب نوزاد مي‌شوند، بسياري از مسائل مربوط به نوزاد ناشناخته و اسرارآميز است. نوزادان نيز مانند افراد ديگر گاه دچار مشكلات جسماني مي‌شوند كه اين مشكلات و بيماري‌ها علائم خود را به صورت‌هاي مختلف نمايش مي‌دهند. گاه ممكن است گريه بيش از حد و طولاني مدت نوزاد نشانه وجود پانسمان نقره براي سوختگي ناراحتي در جسم او باشد و گاه ممكن است علائم ظاهري نشان دهنده وجود بيماري‌هاي جسمي در او باشند. به هر حال با كسب اطلاعات بيشتر در مورد علائم و علل به وجود آورنده بيماري ها، مي‌توان مشكلات و عوارض ناشي از آن‌ها را به حداقل رساند. يكي از نشانه‌هاي ظاهري كه ممكن است در نوزادان بروز كند، پف زير چشم است. اين پف يا تورم مي‌تواند كم يا زياد باشد. ممكن است هميشگي بوده يا پس از مدتي از بين رود. در اين مطلب علل به وجود آمدن پف زير چشم در نوزادان را بررسي خواهيم كرد.


علل اصلي به وجود آورنده پف زير چشم در نوزادان

۱. خواب

يكي از دلايلي كه موجب پف آلود شدن چشمان شود، خواب نوزادان است. البته در اين مورد بايستي بسيار دقت كرد. اگر چشمان نوزاد در حين خواب يا پس از بيدار شدن از خواب پف مي‌كند و بعد از مدت كوتاهي پس از بيداري از بين مي‌رود، مشكل خاصي وجود ندارد و امري طبيعي و معمول محسوب مي‌شود. در اين صورت هيچ نيازي به مراجعه به پزشك نيست.

علت پف زير چشم نوزاد


۲. پيكو اسميت اند نفيو بيماري كبد

كبد بزرگترين غده در بدن هر انساني است. كبد سالم در بدن يك انسان (نوزاد) مسئوليت‌هاي بسياري بر عهده دارد كه يكي از آن‌ها تنظيم سطح مايعات در بدن است. كاملا واضح است كه يك كبد بيمار و آسيب ديده نمي‌تواند فعاليت‌هاي خود را به درستي انجام دهد؛ بنابراين ممكن است موجب تجمع مايعات در بدن شود. اين مايعات تجمع يافته، نيز بر قسمت‌هايي از بدن تاثير مي‌گذارند كه يكي از ان‌ها تشكيل پف زير چشم در نوزادان است؛ بنابراين در صورتي كه زير چشمان نوزاد در ساعات بيداري نيز پف آلود و متورم بود، حتما به پزشك مراجعه كنيد تا نوزاد از نظر بيماري‌هاي كبدي بررسي شود.

۳. بيماري كليوي

يكي ديگر از مشكلاتي كه ممكن است موجب تجمع آب در بدن و ايجاد پف در زير چشمان نوزادان شود، وجود بيماري‌هاي پانسمان suprasorb مربوط به كليه‌ها مانند عفونت ادراري است. در صورت وجود چنين مشكلي، كليه‌ها قادر به خارج كردن مايعات اضافي از بدن نبوده و به همين دليل در زير چشم نوزاد پف ايجاد مي‌شود؛ بنابراين در صورتي كه چشمان نوزاد به مدت طولاني پف آلود و متورم بود، جهت بررسي مشكلات كليوي حتما به پزشك مراجعه كنيد.
بيشتر بخوانيد: قي كردن چشم نوزاد؛ بيماري چشم صورتي (التهاب ملتحمه) در كودكان


۴. مشكلات قلبي

در برخي موارد، ممكن است، پف زير چشم نوزاد به دليل وجود نوعي بيماري قلبي ايجاد شده باشد. اين بيماري‌ها عبارتند از:
  • نارسايي احتقاني قلب
  • كارديوميوپاتي
  • نقص مادرزادي قلب

از آنجا كه حيات نوزاد شما به عملكرد درست قلب او وابسته است، عملكرد ضعيف قلبي مي‌تواند به چندين روش موجب بروز پف در زير چشمان نوزاد شود:

  • اگر قلب نوزاد شما به هر دليلي نمي‌تواند به درستي خون نمايندگي شركت لوهمن روشه را پمپاژ كند، خون در قسمت‌هايي از بدن از جمله زير چشم، كه فاصله دورتري از قلب دارند تجمع مي‌كند. اين اتفاق فشار بيشتري روي مويرگ‌ها ايجاد كرده و ممكن است موجب نشت خون به بافت‌هاي اطراف كند و در نتيجه تورم ايجاد شود.
  • همچنين به دليل عملكرد ضعيف قلب، كليه‌ها توانايي خود را در دفع مايعات اضافي بدن از دست داده و سرانجام با تجمع اين مايعات اضافه در بدن، تورم در زير چشم‌ها ايجاد مي‌شود؛ بنابراين در صورتي كه به مدت طولاني در زير چشمان نوزاد پف و تورم ايجاد شده است، مراجعه به پزشك جهت بررسي عملكرد قلب ضرورت دارد.

بيشتر بخوانيد: علت آبريزش چشم نوزاد چيست و چگونه درمان مي‌شود؟


سخن آخر

دادن قطره مولتي ويتامين به نوزاد، به صورت مرتب مي‌تواند تا حدودي مشكل پف زير چشم نوزاد را كم كند؛ اما در هر صورت اگر اين مشكل در ساعاتي غير از خواب نوزاد به وجود آيد، بهتر است كه جهت بررسي‌هاي كلي به پزشك مراجعه شود. گاهي نيز اعصاب در چشم نوزادان انحراف ديده مي‌شود. اگر فرزند شما نيز به اين مشكل مبتلاست، مطالعه مطلب انحراف چشم در نوزادان را از دست ندهيد. همچنين اگر تجربه‌اي از درمان پف زير چشم نوزاد خود داريد، آن را در قسمت نظرات و پرسش ها با ما و ديگر مخاطبان دكتر زخمدر ميان بگذاريد.

تظرات ارسال شده