همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عليرضا رئيسي,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
معاون

بهداشت وزير بهداشت ضمن اشاره به مباحث مرتبط با سلامت روان و با بيان اينكه بايد مهارت حل مسئله را از كودكي به فرزندان آموزش داد، گفت: از اين طريق كودك آموزش مي‌بيند كه چگونه در برابر مشكلات تاب‌آوري داشته باشد.

به گزارش ايسنا، دكتر عليرضا رئيسي در همايش ارتقاي سلامت روان اظهار كرد: در ارتباط با واژه‌ها و مفاهيم بايد يك زبان مشترك در جامعه شكل گيرد. در هفته سلامت روان موضوعاتي مانند نقش خودمراقبتي در نشاط اجتماعي، معنويت در سلامت روان، تحكيم خانواده و مهارت‌هاي زندگي در اين هفته مورد ژل دبريد توجه قرار مي‌گيرد.

رييسي با بيان اينكه شبكه‌هاي اجتماعي از قدرت و تاثيرگذاري زيادي برخوردار هستند، گفت: اين شبكه‌ها اگر تحت كنترل قرار نگيرند مي‌توانند به روح و روان انسان آسيب بزنند. به دليل شيوع فضاي مجازي ارتباطات خانوادگي در حال كمرنگ شدن است كه اين موضوع به هيچ عنوان به نفع جامعه نخواهد بود. ارتقاي سلامت روان و پيشگيري از خودكشي شعار امسال سازمان بهداشت جهاني است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصريح كرد: مطالعات دنيا نشان مي‌دهند سالانه يك ميليون نفر در دنيا به دليل خودكشي فوت مي‌كنند و يكي از علل مرگ در گروه سني ۱۵ تا ۳۵ سال به شمار مي‌رود. در خودكشي شش نفر به صورت مستقيم درگير اين پديده مي‌شوند و اگر اين اتفاق در محيطي مثل دانشگاه رخ دهد، تاثير زيادي بر محيط مي‌گذارد. همچنين خودكشي مسوول پانسمان نقره هارتمن ۱.۸ درصد بار بيماري‌ها در جهان بوده است، اين رقم در كشورهاي با درآمد بالا تا ۲.۳ درصد مي‌رسد.

وي افزود: ميانگين جهاني فوت به دنبال خودكشي در هر ۱۰۰هزار نفر در دنيا بين ۲۰۰ الي ۳۰۰ نفر خودكشي است كه رقم بالايي است، اقدام به خودكشي در زنان بالاتر است و اقدام خودكشي منجر به فوت در مردان بيشتر است.

معاون وزير بهداشت افزود: در روستاهاي چين اقدام به خودكشي منجر به فوت بيشتر است. بالاترين ميزان اقدام به خودكشي در گروه سني ۱۵ تا ۲۴ سال است. ميزان فوت ناشي از خودكشي در هر صدهزار نفر با بالارفتن سن افزايش پيدا مي‌كند، شايع‌ترين روش‌هاي خودكشي مسموميت است.

رئيسي گفت: در سال ۹۷ در كشور ما ۹۹۲۷۰ نفر معادل ۱۲۱ در هر ۱۰۰هزار نفر جمعيت عمومي اقدام به خودكشي كردند كه ۲۰ درصد زير ۱۸ سال بوده‌اند. اقدام بيماري پوستي به خودكشي ۶۲ درصد بوده است كه اين رقم در مردان به ۳۸ درصد مي‌رسد. قرص برنج يكي از شايع‌ترين روش‌هاي خودكشي است.

رئيسي در خصوص آمار خودكشي منجر به فوت نيز گفت: ۵۱۰۱ نفر در سال گذشته جان خود را به دليل خودكشي از دست دادند؛ يعني از هر ۱۰۰هزار خودكشي شش نفر جان خود را از دست مي‌دهند.

وي درباره داروهاي روانپزشكي نيز ادامه داد: ميانگين مصرف دارو در كشور ما پايين است و برخي از افراد حتي از مصرف داروهاي روانپزشكي خودداري مي‌كنند. سابقه مصرف مواد، سابقه خانوادگي خود كشي، احساس آزار ديدن در كودكي، انگ اجتماعي و احساس نااميدي از جمله عوامل خودكشي هستند.

وي با اشاره به نقش رسانه‌ها در حوزه فرهنگ‌سازي براي پيشگيري از خودكشي گفت: هيچوقت نبايد رسانه‌ها جزييات خودكشي را منتشر كنند؛ چرا كه براي جامعه مناسب پماد مدي هاني نخواهد بود.

رئيسي تصريح كرد: جداكردن بيمارستان‌هاي روانپزشكي نيز باعث انگ مي‌شود و بار مراجعه براي درمان بيماري اعصاب و روان را كاهش مي‌دهد. افراد بايد قبول كنند كه مثل هر بافت ديگر بدن كه آسيب مي‌بيند در حوزه بيماري رواني نيز مي‌توان فرد را با مصرف دارو درمان كرد.

وي دسترسي به روش‌هاي مهلك، عدم تمايل به دريافت كمك به دليل انگ اجتماعي و انزواي اجتماعي را از جمله عوامل ديگر خطر خودكشي دانست.

رئيسي گفت: تاهل نقش محافظتي براي مردان دارد و خودكشي در مردان متاهل كمتر است. اختلالات رواني و بيكاري نيز از جمله علل خودكشي هستند، ارتباط بيكاري با خودكشي به دليل بروز عواملي مانند فقر، محروميت اجتماعي و خشونت خانوادگي است.

وي در خصوص عوامل محافظت كننده از خودكشي گفت: دسترسي به هيدروتك خدمات، ارتباط درماني مداوم، مهارت حل مسئله و حمايت خانوادگي از جمله اين عوامل هستند.

وي با بيان اينكه بايد مهارت حل مسئله را از كودكي به فرزندان آموزش داد، گفت: از اين طريق كودك آموزش مي‌بيند كه چگونه در برابر مشكلات تاب‌آوري داشته باشد و آن‌ها را حل كند. از استراتژي‌هاي ما روايي كردن داده‌ها و تقويت پژوهش در زمينه سلامت روان است.



منبع

تظرات ارسال شده