همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

هيچ چيز در خلاء وجود ندارد. بدن ما شامل ارگانيسم هاي پيچيده اي است كه دائما در حال حركت هستند و مواد شيميايي در آن با يكديگر در تعامل و واكنش هستند.
گاهي اوقات مواد به صورت هم افزايي كار مي كنند و بهترين ها را در كنار يكديگر به ارمغان مي آورند. و بعضي اوقات نيز، به صورت متناقض عمل مي كنند، و برعكس سبب مشكلاتي ميشوند كه به طور كلي مضر است.

سركه سيب

اگر از اين داروها مصرف ميكنيد، سركه سيب استفاده نكنيد

سركه سيب (ACV) مي تواند براي بهبود سلامتي از پوست و مو گرفته تا هضم مناسب و كاهش وزن استفاده شود. فوايد اثبات شده سركه سيب شامل مبارزه با التهاب كشنده، بهبودي كبودي و حتي كشتن سلول هاي سرطاني است. براي بعضي ها، اثر سركه سيب بر تمام بدن بهتر از هرگونه دارويي است، و اين مسئله سبب شده است سركه سيب به يك داروي خانگي محبوب تبديل شود.

با اين حال، تركيب برخي داروها يا مكمل ها با سركه سيب، منجر به عوارض جانبي احتمالي و تداخلات دارويي خواهد شد.

مشورت متخصص تغذيه

عوارض جانبي سركه سيب

در صورت مصرف هرگونه دارويي، بهتر است كه با پزشك يا متخصص تغذيه خود مشورت كنيد تا از عارضه جانبي با هرگونه مكمل رژيم غذايي، از جمله سركه سيب مطمئن شويد.
توجه: سركه سيب مورد استفاده در پخت و پز خوب است زيرا به دليل وجود مواد ديگر موجود در معده شما رقيق مي شود. با اين حال، هنگامي كه به تنهايي در مقادير زيادتر به عنوان مكمل استفاده مي شود، وضعيت تغيير مي كند.
موارد زير داروها و شرايطي هستند كه با سركه سيب تداخل ايجاد مي كنند. در حالي كه برخي از عوارض جانبي آن خفيف هستند، برخي از تداخلات كاملاً جدي هستند و موجب ميشوند از فوايد سلامتي داروها يا سركه سيب بهره مند نشويد.

داروهاي ديابت

داروهاي كرم رژودرم ديابت

سركه سيب مي تواند قند خون را به طور موثري تنظيم كند، سطح قند را كاهش داده و توليد انسولين را تحريك كند. اگر داروي تزريقي انسولين يا داروي محرك انسولين براي ديابت مصرف مي كنيد، مصرف همزمان سركه سيب، ميتواند موجب افت شديد قند خون شود.

علاوه بر اين، سطوح پتاسيم ممكن است با سركه سيب به ميزان قابل توجهي كاهش يابد، كه عواقب ديگري براي عملكرد قلب و ماهيچه ها و هضم مناسب در پي دارد.

همچنين، سركه سيب سرعت آزاد شدن غذا از معده به دستگاه گوارش تحتاني و متعاقباً در جريان خون را كند مي سازد. اين مكانيسم براي موثر بودن سركه سيب در تعديل قند خون مفيد است.

مصرف سركه سيب همراه با داروهاي ديابت، ممكن است منجر به هيپوگليسمي يا قند خون پايين شود.

گاستروپارزي يا فلج معده پيامد شايع ديابت نوع ۱ است كه در آن اعصاب معده دچار اختلال ميشود و هضم كند مي شود. علائم متداول گاستروپارزي ممكن است خفيف باشند يا اصلا وجود نداشته باشند، اما به طور كلي شامل تهوع، استفراغ و احساس سيري بعد از مصرف خوردن تنها چند لقمه غذا است. در صورت ابتلا به گاستروپارزي، مصرف سركه سيب هضم را بيش از حد كند مي كند، و تنظيم سطح قند خون بسيار دشوار ميشود.

گفته مي شود، اگر شما مبتلا به پيش ديابت (مقاومت به انسولين) باشيد، مصرف سركه سيب مي تواند بدون تكيه به دارو به كاهش قند خون در بدن كمك كند. با پزشك خود مشورت كنيد تا از بروز تداخل سركه سيب با ساير داروهايي كه ممكن است مصرف كنيد پيشگيري كنيد.

ديورتيك ها

ديورتيك ها

“قرص هاي آب” براي كاهش مقدار سديم و آب در بدن تجويز مي شوند. از آنها براي گلوكوم، فشار خون بالا، اِدِم (ورم) و ساير بيماري ها براي رهايي از احتباس آب و فشار يا به عنوان بخشي از برنامه مديريت وزن استفاده مي شود. ديورتيك ها كليه ها را تحريك مي كنند تا سديم بيشتري را در ادرار آزاد كنند و از سلولهايي كه هيدروژل همراه آن هستند آب دريافت كنند. به اين روش، اين دارو فشار خون را كاهش مي دهد.
سديم و پتاسيم در بدن در يك رابطه معكوس عمل مي كنند: هرچه سديم بيشتر باشد پتاسيم كمتري وجود دارد. اگر براي كاهش سديم قرص هاي ادرارآور (ديورتيك) مصرف مي كنيد، ممكن است دچار كمبود پتاسيم شويد، زيرا پتاسيم مي تواند از بدن خارج شود. سركه سيب مي تواند سبب كاهش بيشتر سطح پتاسيم شود.

ديورتيك هاي متداول شامل موارد زير هستند:

  • كلروتيازيد (ديوريل)
  • كلرتاليدون
  • هيدروكلروتيازيد (ميكروزيد)
  • اينداپاميد
  • متولازون
  • بومتانيد (Bumex)
  • اسيد اتاكرينيك (Edecrin)
  • فوروزمايد (Lasix)
  • توراسمايد (Demadex)
  • آميلوريد
  • اپلرنون (Inspra)
  • اسپيرونولاكتون (آلداكتون)
  • تريامترن (Dyrenium)

دارو هاي قلب

دارو هاي قلب

داروهايي كه ضربان قلب شما را تنظيم مي كنند، ضربان را كند مي كنند و انقباضات قوي تر قلب را مجبور مي كنند تا جريان خون را به حداكثر برسانند. مشخص شده است كه پتاسيم پايين خون (كه عملكرد آن تنظيم ضربان قلب است) باعث ايجاد عوارض جانبي داروهاي قلبي مانند ديگوكسين (لانوكسين) مي شود. در حالي كه سركه سيب حاوي پتاسيم و ساير مواد معدني است، همراه با اين دسته از داروها مي تواند روي جذب پتاسيم بدن تأثير منفي بگذارد.

عوارض جانبي ديگوكسين شامل موارد زير است:

  • حالت تهوع يا استفراغ
  • اسهال
  • درد شكم
  • تاري ديد
  • سرگيجه
  • بثورات پوستي
  • ضربان قلب آهسته يا نامنظم
  • افسردگي
  • ضعف و خستگي
  • گيجي
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها

گذشته از اين، اگر از ديگوكسين بخاطر فيبريلاسيون دهليزي استفاده مي كنيد، ميتوانيد در مورد درمان خود با پزشك خود گفتگو كنيد: مطالعه اي در سال ۲۰۱۴ كه در مجله كالج آمريكايي قلب و عروق منتشر شده است، نشان داد استفاده طولاني مدت از اين دارو، خطر مرگ و مير را به ميزان قابل توجهي پانسمان زخم افزايش داده است.

ملين ها

ملين ها

سركه سيب پروبيوتيك است و باعث تقويت سلامت و هضم كارآمد ساير غذاها و نوشيدني ها ميشود. اسيد هيدروكلريك آن مانند اسيدهاي معده است كه مواد غذايي را تجزيه مي كند و فيبر آن به حركت موادغذايي در دستگاه گوارش كمك مي كند.
اگر از ملين ها به همراه سركه سيب استفاده ميكنيد، ممكن است برعكس دچار يبوست شويد. يبوست نيز خوشايند نيست.

دوران شيردهي

بارداري و شيردهي

برخي از پزشكان توصيه مي كنند در دوران بارداري، از مصرف سركه سيب خودداري كنيد، برخي ديگر در حين بارداري آن را بي خطر مي دانند. قبل از مصرف سركه سيب به عنوان دارو، با پزشك يا ماماي خود مشورت كنيد.

حالت تهوع

حالت تهوع

يكي از راه هايي كه سركه سيب به كاهش وزن كمك مي كند افزايش احساس سيري (پر بودن) است بنابراين كمتر غذا مي خوريد.
براي برخي از افراد نيز مصرف سركه سيب مي تواند باعث ايجاد احساس تهوع شود، بنابراين از خوردن هر چيزي دلسرد مي شويد و اين روش، روشي سالم براي كاهش وزن به شمار نمي آيد. اگر از نوشيدن سركه سيب احساس تهوع ميكنيد، مصرف آن را قطع كنيد يا به جاي آن قرص سركه سيب را در برنامه خود قرار دهيد.

فرسايش مينا دندان

فرسايش مينا دندان

غذاهاي بسيار خريد قطره فروزومال اسيدي مي توانند ميناي دندان را تخريب كنند، به خصوص وقتي كه زياد مصرف شوند.
براي مصرف ايمن سركه سيب، هميشه آن را در آب يا آب سيب رقيق كنيد (۱ فنجان آب يا بيشتر در هر قاشق غذاخوري سركه سيب). اگر سركه سيب را به طور مداوم براي مدت طولاني مصرف مي كنيد، بلافاصله دهان را بشوييد. همچنين، حداقل ۳۰ دقيقه دندانهاي خود را مسواك نكنيد، زيرا اين كار باعث مي شود اسيد در اطراف پخش شود!

سوزش گلو

سوزش گلو

سركه سيب يك نوع اسيد خفيف است. در برخي افراد، ميزان اسيد باعث تحريك و در نتيجه گلودرد مي شود.
يك مطالعه فنلاندي درباره كودكاني كه به دليل مصرف فرآورده هاي خانگي در بيمارستان بستري شده اند، نشان داد كه اسيد استيك (مانند اسيد موجود در سركه سيب و ساير انواع سركه) شايع ترين عامل سوزش گلو در كودكان است.
سركه را از دسترس كودكان دور نگه داريد. اگر هنگام مصرف سركه سيب احساس ناراحتي داريد، بيشتر آن را رقيق كنيد، قرص سركه سيب را مصرف كنيد يا مصرف سركه سيب را به طور كامل قطع كنيد.

سوزش پوست

سوزش پوست

اسيد موجود در سركه سيب معمولاً براي استفاده بر روي پوست (پوست غير آسيب ديده و بدون زخم) بي خطر است ، خصوصاً اگر رقيق باشد. با اين وجود با استفاده مستقيم و مكرر، اسيد آن مي تواند پوست را يسوزاند. در صورت احساس بدتر شدن سوزش، حتماً سركه را خوب رقيق كنيد و يا مصرف آن را متوقف كنيد.

علاوه بر اين، در افرادي كه از بيماري هاي خود ايمني رنج مي برند، شيمي كل بدن دچار عدم تعادل خواهد شد. استفاده از سركه سيب براي درمان ضايعات يا ساير مشكلات پوستي مي تواند باعث سوزش واقعي پوست به دليل نقص سيستم ايمني بدن شود.

سرانجام، به ياد داشته باشيد كه مي توانيد با مصرف سركه سيب، از خيلي فوايد ديگر بهره مند لوزالمعده شويد. در صورت مصرف هر نوع دارويي (از جمله مكمل ها و گياهان دارويي)، پيش از اضافه كردن سركه سيب به برنامه خود يا ادامه مصرف سركه سيب (يا هر نوع مكمل ديگر) ابتدا با پزشك خود صحبت كنيد. براي به دست آوردن بيشترين مزاياي سلامتي، بهترين راه مصرف ايمن سركه سيب را بيابيد.



منبع

تظرات ارسال شده