همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ترفندهاي «تنظيم خواب» بچه مدرسه‌اي‌ها

صبح بدون غر و لند و به موقع بيدار شوند. بسياري از والدين هستند كه در مقابل اين وضعيت ناراحت هم مي‌شوند ولي اقدام موثر و قاطعي ندارند. علت‌هايي هست كه باعث دير خوابيدن بچه‌ها و اذيت شدن آن‌ها مي‌شود. بايد اين دلايل را بشناسيم تا محصلان هم به موقع بخوابند و هم روز درسي بهتري داشه باشند.

به گزارش : نزديك آغاز سال تحصيلي است و يكي از مشكلاتي كه همه خانواده‌ها و محصلان دارند، ماجراي تنظيم خواب و بي‌خوابي‌ است. بي‌خوابي و بدخلقي هم كه رابطه قوي با هم دارند. به همين علت دانش‌آموزان و حتي دانشجوياني كه از تعطيلات خوشايندشان برگشته‌اند، بدخلق و بهانه‌گير مي‌شوند. مخصوصاً والدين دانش‌آموزان اول دبستاني سختي بيشتري مي‌كشند تا كودكشان به وضعيت جديد عادت كند.

خيلي از بچه‌ها به تعطيلات عادت كرده‌اند و دير مي‌خوابند و نمي‌توانند صبح بدون غر و لند و به موقع بيدار شوند. بسياري از والدين پانسمان زخم بستر هستند كه در مقابل اين وضعيت ناراحت هم مي‌شوند ولي اقدام موثر و قاطعي ندارند. علت‌هايي هست كه باعث دير خوابيدن بچه‌ها و اذيت شدن آن‌ها مي‌شود. بايد اين دلايل را بشناسيم تا محصلان هم به موقع بخوابند و هم روز درسي بهتري داشه باشند. تمركز اين محصلان هم وقتي با آن‌هايي كه به موقع مي‌خوابند مقايسه مي‌شود، به گرد پاي آنان نمي‌رسد. تمركز درسي هم كه نباشد، يادگيري نصفه و نيمه‌اي است كه حتي نمي‌دانيم علتش چيست. خيلي از همين مسائل ريشه در خواب محصلان دارد.

از اهميت خواب كه بگذريم علت‌هايي هستند كه حتي وقتي سعي مي‌كنيم خواب را تنظيم كنيم، موفق نمي‌شويم:

تغييرعادت: يكي از مهم‌ترين عوامل كه اول از همه بايد درست شود عادت است. بهتر است ما قبل از اينكه مهرماه فرابرسد، شروع به زودتر خواباندن بچه‌ها و زودتر خوابيدن خودمان بكنيم. در اين حالت قبل از اينكه مهر ماه شروع شود عادتي ايجاد كرديم و فرد كم‌تر اذيت مي‌شود و دچار بي خوابي نخواهد شد. خيلي از بي‌خوابي‌ها علت خاصي ندارد و فقط بايد مدتي تلاش كنيم، درست مانند كسي كه به

واسطه سفر، ساعت روزش جابه‌جا شده و تا پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد چند روز مشكل خواب دارد.

حواس پرتي به وسايل تكنولوژيك:‌ بچه مدرسه‌اي‌ها و دانشجويان ميل به تلويزيون ديدن، بازي، فيلم ديدن و اينترنت‌گردي دارند همين ماجرا حواسشان را از خواب پرت مي‌كند و ميل به خوابيدن ندارند. براي بچه‌ها ساعت تعيين كنيم. اگر بچه‌ها هر زماني كه خواستند تلويزيون ببينند، بازي كامپوتري كنند و كارتون ببينند، حواسشان مدام در پي آن مي‌ماند. بهتر است ما براي بچه‌ها و حتي براي خودمان ساعت تعيين كنيم و در يك محدوده و چارچوب مشخص از وسايل تكنولوژيكي استفاده كنيم. اگر بچه‌ها به مقايسه روي آوردند بگوييد هر خانه مقررات خود را دارد و قاطع باشيد.

مهمان داري: وقتي مهمان داريم بسياري از بچه‌ها حواسشان پرت مهمان است و نمي‌توانند دل به خواب بدهند. بهتر است حداقل در اوايل سال تحصيلي مهماني‌ها را مديريت كنيم تا عادت فرزند ما شكل بگيرد. وقتي به مهماني مي‌رويم هم سعي كنيم طوري بلند شويم كه در خواب فرزندمان خللي ايجاد نشود. كودك را براي رفتن به اتاق خواب تشويق كنيد و او را هر شب از برنامه شبانه آگاه كنيد كه وقت خواب است و در اين نمايندگي محصولات هارتمن كار مصمم باشيد.

بچه‌هايي كه جفت هم مي‌شوند: بچه‌هايي كه دو نفري يا بيشتر در يك اتاق مي‌خوابند انقدر حرف مي‌زنند و شيطنت مي‌كنند كه نمي‌توانند بخوابند. بهتر است در صورت لزوم فرد بزرگتري براي برقراري نظم بين آن‌ها قرار بگيرد تا كم‌كم عادت كننند سر ساعت مقرري بخوابند.

فقر آهن: فقر آهن از دلايلي است كه يك فرد را به بي‌خوابي شبانه دچار كند. اگر قبل از شروع سال تحصيلي آزمايش خون انجام دهيم و متوجه كمبودهاي بدن فرزندان، مخصوصاً در مورد كمبود خون بشويم مي‌توانيم اين عامل را كنترل كنيم.

تخليه انرژي در طول روز: كودكي كه هنوز انرژي دارد و هيجان‌زده است نمي‌تواند درست و به موقع بخوابد. در طول روز اگر فرزند ما نتواند انرژي درون خود را تخليه كند و چيزي او را به وجد آورده باشد، خواب هم مانند يك رويا مي‌شود. تخليه انرژي با انجام فعاليت‌هاي مناسب هر سن و سال در طول روز خيلي مهم است. مثلا بردن به پارك، تئاتر، برنامه‌هاي تفريحي و گذران وقت با دوستان گزينه‌هاي مناسبي هستند كه باعث مي‌شوند خواب خوبي در انتظار شب ما باشد.

نگراني والدين: پماد زخم انتقال اضطراب به بچه‌ها و سر زدن مداوم به آن‌ها باعث بي‌خوابي بچه‌ها مي‌شود. آرامش والدين يكي از شروطي است كه موجب آرامش فرزندان مي‌شود. بنابراين بهتر است سختگيري و استرس را از خودمان دور كنيم و كمي انعطاف‌پذيري داشه باشيم.

شام سنگين: خوردن شام سنگين پرخوري قبل از خواب باعث بي‌خوابي مي‌شود. وعده آخر شب را سبك‌تر بخوريم كه هم براي سلامتي ما بهتر است و هم خواب بهتري در انتظار خودمان و فرزندانمان است.

دماي اتاق: گرم بودن يا سرد بودن اتاق هم مي‌تواند يك بچه را بدخواب و بي‌خواب بكند. همه ما وقتي زياد گرممان باشد يا سردمان باشد خوابمان نمي‌برد و كلافه مي‌شويم. بچه‌ها هم كه با اين تغييرات بيشتر اذيت مي‌شوند. دماي خانه را هميشه در حالت مناسب و متعادل نگاه داريم.

مديريت عوامل

هر بچه‌اي شرايط خودش را دارد و نبايد شرايط فرزند خودمان را با ديگري مقايسه كنيم. رو به تهديد و ناراحتي هم نياوريد كه هميشه نتيجه برعكس دارد. مثلا اگر مي‌بينيد شب‌ها خواب خوبي ندارند، نبايد عصر هم بخوابند. يا اگر چاي و نوشابه مي‌خورند، ممكن است شب خواب خوبي نداشته باشند. اگر بچه‌هاي وريدي كوچك از خوابيدن تتنهايي مي‌ترسند به آن‌ها با گفتگو كمك كنيم و آن‌ها را دعوا نكنيم. قبل از خواب فعاليت‌هاي تند و حركتي نكنيم و به سمت آرامش برويم. حداكثر دو ساعت قبل از خواب شام بخوريم. سعي كنيم در حالت كلي پايبند به ساعت خواب باشيم و مصمم باشيم تا خواب بهتر و روزهاي با كيفيتي را تجربه كنيم.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده