همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مسعود مرداني,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
عضو

كميته كشوري بيماري هاي عفوني كشور گفت: منشاء آنفلوانزاي خوكي (H1N1) در ايران، كشور گرجستان است از اين رو بهتر است هموطنان از سفرهاي غيرضروري به اين كشور خودداري كنند.

مسعود مرداني روز يكشنبه در گفت كرم اسكار رژودرم و گو با ايرنا افزود: آنفلوآنزاي خوكي در كشور گرجستان اپيدمي شده و به كشور ما نيز رسيده است. 

 

وي اظهار داشت: اين آنفلوآنزا، يك بيماري ويروسي است و در افراد از طريق تماس با فرد مبتلا سرايت مي‌كند و نشانه‌هاي آن تب، سرگيجه، خشكي مفصل‌ها و حالت تهوع است. 

 

مرداني ادامه داد: افرادي كه از گرجستان به ايران مي آيند به محض اينكه با علائم تب بالا، آب ريزش بيني و سردرد مواجه شدند، سريعا به مراكز درماني مراجعه كنند و تحت مداوا قرار بگيرند. 

 

اين پماد زخم بستر فوق تخصص بيماري هاي عفوني تصريح كرد: افراد بايد بهداشت فردي را رعايت كنند و فردي كه مبتلا به اين بيماري است بايد هنگام عطسه و سرفه جلوي دهان و بيني خود را بگيرد، زيرا آنفلوآنزاي خوكي مانند هر نوع سرماخوردگي ديگر از راه تماس، سرفه و عطسه منتقل مي شود. 

 

مرداني ادامه داد: دست هاي خود را به طور مرتب شست و شو دهيد، اگر هم آب در دسترس نيست، از ژل هاي تميزكننده دست استفاده شود زيرا ذرات و قطرات كوچك ناشي از سرفه و عطسه بيماري را منتقل سوختگي با آب جوش مي كنند و اين ذرات به دست ها منتقل شده و بعد هر چيزي را كه لمس شود، آلوده مي كند. 

 

به گفته اين استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، مصرف ميوه ها به دليل اينكه حاوي خاصيت آنتي‌اكسيداني است و باعث مهار يا خنثي‌سازي راديكال‌هاي آزاد مي شود، براي بهبودي فردي كه به آنفلوآنزا مبتلا بوده، مفيد است. 

مرداني افزود: مصرف فراوان مايعات و غذاهايي مانند سوپ و آش براي افرادي كه مبتلا به آنفلوآنزاي خوكي هستند، توصيه مي شود. 

 

به خريد قطره آهن فروزومال گزارش ايرنا، هفته گذشته رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز گفته بود، آنفلوآنزاي خوكي يك نوع آنفلوآنزاي معمولي است كه به آن آنفلوآنزاي فصلي مي گوييم و موضوع جديدي نيست. 

وي افزود: هيچ اتفاق غيرعادي و غيرمعمولي درباره آنفلوآنزا و انواع آن، از جمله نوع H1N1 (آنفلوانزاي خوكي) در كشور رخ نداده است.

 

اين نوع آنفلوآنزا هر سال در همين بازه زماني در نيمكره شمالي از جمله ايران شايع پماد آلفا براي جوش صورت مي شود. 

گويا بدون اعلام آمار موارد فوت ناشي از آنفلوآنزا در سال گذشته و امسال گفت: موارد مرگ ناشي از آنفلوآنزا هر سال اتفاق مي افتد. افرادي كه سن بالا دارند و واكسن آنفلوآنزا تزريق نمي كنند و همچنين كساني كه بيماري قلبي و ريوي شديد دارند و مبتلا به انواع شديد بيماري آنفلوآنزا مي شوند و دير به پزشك مراجعه مي كنند، از جمله اين موارد فوتي هستند. 

 



منبع

تظرات ارسال شده