همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

ايمپلنت دندان از صفر تا صد

مي توان گفت مناسب ترين روش هاي جايگزيني دندان هاي از دست رفته روش كاشت ايمپلنت

دندان مي باشد، دليل آن هم اين است كه براي جايگزيني دندان از دست رفته در روش ايمپلنت دنداني نياز نيست كه دندان هاي مجاور تراش داده شوند و آسيبي به دندان هاي مجاور وارد نمي شود و از طرفي به دليل قرار گرفتن پايه ايمپلنت در استخوان فك و جوش خوردن اين پايه با استخوان فك اين پايه مانند ريشه دندان طبيعي عمل مي كند و مي تواند در صورت انجام مراقبت هاي مناسب از ايمپلنت، مانند يك دندان طبيعي نيز عمل كند، و طول عمر طولاني حتي تا پايان عمر داشته باشد.
از طرفي در بحث زيبايي نيز روش كاشت ايمپلنت دندان از صفر تا صد مي تواند بخوبي خواسته هاي بيمار را برآورده نمايد و از روش هاي ديگر مناسبت تر مي باشد.

جنس ايمپلنت دندان از چيست؟

جنس ايمپلنت دندان بصورت متداول از جنس آلياژ تيتانيوم مي باشد و اين فلز با بدن انسان سازگاري دارد و مي تواند با استخوان فك جوش بخورد. در مواردي نادر بدن انسان ممكن است به اين فلز آلرژي نشان دهد و يا بعضي از افراد به دليل اينكه پايه فلز تيتانيوم ممكن است بر روي تاج مصنوعي دندان سايه سياه بندازند از زيبايي آن ناراضي باشند. امروزه جنس زيركونيا يا دي اكسيد زيركونيوم كه به صورت سراميك سفيد رنگي  است كه محكم ترين سراميك دندانپزشكي است، نيز براي پايه ايمپلنت در حال استفاده مي باشد كه واكنش آلرژيك تيتانيوم را ندارد و از لحاظ زيبايي پماد آلفا هم كيفيت مطلوب تري را ارائه مي دهد.

اجزاي ايمپلنت

اجزاي ايمپلنت

  • اجزاي يك ايمپلنت عبارتند است از:
  • پايه فيكسچر ايمپلنت (پيچ تيتانيومي يا زيركونيا داخل استخوان فك قرار داده مي شود.)
    اين قسمت ريشه دندان كاشت مي باشد كه در داخل استخوان قرار داده مي گيرد، اين قسمت مانند پيچ مي باشد كه با جراحي و برش يا بصورت پانچ درون استخوان فك قرار مي گيرد.
  • اباتمنت
    قسمتي مي باشد كه بروي پايه ايمپلنت براي نگه داشتن تاج ايمپلنت قرار مي گيرد.
  • تاج (روكش دندان)
    اين قسمت نيز مانند تاج دندان روي اباتمنت قرار مي گيرد.

انواع كاشت ايمپلنت

  • كاشت ايمپلنت فوري
    اگر طبق تشخيص بهترين متخصص ايمپلنت براي جايگزيني دندان از دست رفته ايمپلنت فوري مورد استفاده قرار گيرد پس از قرار دادن پايه ايمپلنت در استخوان فك از همان ابتدا اباتمنت را مي بندد و روكش موقت را بر روي آن قرار مي دهد و در مراحل بعدي روكش دائم را روي آن قرار مي گيرد.
  • كاشت ايمپلنت معمولي
    اما اگر طبق تشخيص فوق تخصص ايمپلنت از روش كاشت ايمپلنت معمولي استفاده شود ابتدا پايه فيكسچر در استخوان فك قرار داده مي شود، سپس لثه بخيه زده مي شود تا جوش بخورد، سپس بعد از گذشت مدت زماني كه معمولا سه ماه است، متخصص ايمپلنت لثه را شكاف مي دهد تا روكش دندان را بر روي فيكسچر قرار داده شود و پس از آن مجدد لثه را بخيه مي زنند، در آخر مراحل درمان تاول سوختگي با آب جوش كار نهايي كه شامل خارج نمودن هيلينگ و بستن اباتمنت بر روي روكش دندان است، انجام مي شود .

ايمپلنت دندان از صفر تا صد

در ابتدا بيمار براي درمان به متخصص ايمپلنت مراجعه مي نمايد و ممكن است كه بيمار از قبل دندان را از دست داده داشته باشد و يا اينكه به دليل پوسيدگي هاي عميق، شكست كانال ريشه، بيماري لثه و … مجبور باشد دندان خود را بكشد بهترين متخصص ايمپلنت ابتدا براي اينكه شرايط فك بيمار و دندان ها و وضعيت ريشه دندان ها را بررسي نمايد براي بيمار عكس ها راديولوژي تجويز مي نمايد، دندانها و لثه هاي بيمار را كاملا بررسي كرده و چگالي و مقدار استخوان  را ارزيابي مي كند.
اگر بيمار از وضعيت مناسب دهان و دندان برخوردار باشد به احتمال زياد مي تواند از نوع ايمپلنت فوري استفاده مي شود، طول دوره اين درمان يك روز تا يك هفته مي باشد.
اگر بيمار مدت ها است دندان خود را از دست داده است و از وضعيت مناسب فك و دهان برخوردار نباشد و يا دچار تحليل استخوان فك شده باشد نياز است از نوع ايمپلنت معمولي استفاده شود و همچنين در صورت لزوم جراحي پيوند استخوان نيز ممكن است انجام گيرد، و طول دوره اين درمان براي فك پايين حداقل سه ماه و فك بالا حداقل شش ماه مي باشد و در طي اين مدت جراحي و جايگذاري روكش دائمي انجام مي گيرد.

مراقبت هاي قبل از ايمپلنت دندان

مراقبت هاي پماد زخم بستر قبل از ايمپلنت دندان

قبل از اينكه شما بخواهيد براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته خود از روش ايمپلنت دندان استفاده كنيد نياز است كه موارد زير را در نظر بگيريد:
بهداشت دهان و دندان را بخوبي رعايت كنيد و اگر دنداني ديگر داريد كه پوسيدگي دارد و يا اينكه داراي بيماري لثه مي باشيد درمان اين موارد مي بايست قبل از كاشت ايمپلنت انجام شود.
در صورتي كه از سيگار استفاده مي كنيد بهترين كار براي كاشت ايمپلنت اين مي باشد كه كه مصرف سيگار را قطع نماييد و اگر واقعاً اين كار براي شما ميسر نمي باشد بهتر است مصرف سيگار را بسيار محدود كنيد و اين نكته را در نظر بگيريد كه مصرف سيگار يكي از مهمترين عواملي مي باشد كه باعث از دست رفتن دندان هاي شما مي باشد، همچنين مصرف سيگار مي تواند اثر بسيار منفي در جوش خوردن پايه ايمپلنت با استخوان فك داشته باشد.

زمان مناسب براي كاشت ايمپلنت

زمان كاشت ايمپلنت دندان در همه سنين حتي در سنين كهنسالي مي تواند باشد اما فقط بايد بعد از دوره نوجواني افراد باشد زيرا قبل از آن افراد در دوران رشد خود هستند و استخوان فك او در حال تغيير مي باشد.
همچنين  بيماراني كه داراي بيماري هاي ديابت فعال، سرطان، بيماري پريودنتال هستند براي كاشت ايمپلنت ممكن است قبل از انجام اين روش نياز به درمان بيشتر و موارد كنترلي بيشتر باشد. براي بالا بردن سطح اطلاعات خود از مقالات گوناگون ايمپلنت و لمينت دندان نظير آ پي اس دندان چيست با سايت دكتر آريام همراه باشيد.

 زمان مناسب براي كاشت ايمپلنت

مراقبت مري انسان هاي بعد از كاشت ايمپلنت

  • بوجود آمدن تورم بعد از كاشت ايمپلنت دندان امري طبيعي مي باشد و بعد از گذشت ۴ تا ۵ روز بهبود مي يابد، در اين مدت فرد مي بايست از كمپرس سرد براي كاهش تورم در ناحيه خارجي صورت به مدت ۲۰ دقيقه اي با فاصله ما بين ۱۰ دقيقه اي استفاده كند. اين كار را بهتر است دو روز بيمار ادامه دهد و در صورت ادامه تورم بعد از دو روز از كمپرس گرم استفاده شود.
  • خونريزي اي كه در حين جراحي وجود دارد تا ۱۰ دقيقه بعد از اتمام جراحي بهبود مي يابد و همچنين براي بهبود بخيه ها و تورم نيز از كمپرس آبسرد استفاده مي شود در صورت وجود خونابه صورتي رنگ نبايد با خونريزي اشتباه گرفته شود و طبيعي مي باشد.
  • يكي از عواملي كه موجب شكست ايمپلنت مي شود و يا موجب شكستگي پروتز ايمپلنت مي شود فشار بيش از حد كه ناشي از دندان قروچه يا قرار گرفتن باقي مانده غذاي سفت يا سنگ بر روي ايمپلنت مي باشد بنابراين بعد از قرار گرفتن ايمپلنت در دهان مي بايست با دقت بيشتري مواد غذايي جويده شود، و از جويدن غذاهاي سخت مانند ته ديگ در قسمت دندان ايمپلنت شده خودداري شود.
  • يكي از عواملي كه در حفظ دندان هاي ايمپلنتي موثر مي باشد عدم استعمال سيگار و مصرف الكل مي باشد، و همچنين بيماري هايي نظير ديابت نيز بايد موارد كنترلي لازم رعايت شود.
  • اما نكته مهمي كه حتماً بايد رعايت شود بهداشت دهان و دندان مي باشد به دليل اينكه اطراف روكش كرم رژودرم براي گوشت اضافه مصنوعي ايمپلنت ممكن است باكتري و مواد غذايي باقي مانده جمع شود و براي لثه ي آن منطقه توليد بيماري كند بنابراين بايد بهداشت دهان و دندان و صحيح مسواك زدن دندان ها و دندان ايمپلنت شده رعايت شود، البته بهداشت دندان ايمپلنت مانند دندان عادي مي باشد يعني حداقل دوبار مسواك در روز و استفاده از نخ دندان جزء موارد لازمه مي باشد.


منبع

تظرات ارسال شده