همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درباره شربت اپيوم (شربت ترياك)، چه مي دانيد؟!

شربت

اپيوم (Opium) يكي از داروهاي ترك اعتياد است كه به منظور ترك ماده مخدر ترياك تحت نظر پزشك، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. خارش و قرمزي پوست از عوارض موقتي مصرف اين داروست.

درباره شربت اپيوم و ترك اعتياد


دكتر زخم|
دكتر زخم -
اعتياد يك بيماري است كه نياز به درمان جدي دارد. بسياري از معتادان فكر مي‌كنند هر زمان كه بخواهند مي‌توانند مصرف مواد را ترك نمايند. آنها بر اين باورند كه بر روي مصرف مواد مخدر خود كنترل كامل دارند. اما واقعيت چيز ديگري است و هر چقدر زمان بگذرد؛ ترك آن سخت و سخت‌تر مي‌شود. به اين منظور داروهايي با عنوان داروهاي ترك اعتياد در بازار وجود دارند كه هر روز با اسامي جديدتري وارد مي‌شوند اما اينكه اين داروها تا چه اندازه مي‌توانند به روند ترك اعتياد فرد كمك كنند و آيا سود آن‌ها بيشتر از ضررشان است يا خير يكي از سوال‌هايي است كه پاسخ به آن نياز به بررسي بيشتري دارد. يكي از اين داروهاي ترك اعتياد شربت اپيوم نام دارد كه در ادامه با آن، بيشتر آشنا مي‌شويم.


در اين مطلب مي‌خوانيد:

  • معرفي شربت اپيوم (شربت ترياك)
  • عوارض مصرف شربت اپيوم
  • مقدار و نحوه مصرف
  • نظر وزارت بهداشت در مورد شربت اپيوم
  • نكاتي كه بايد بدانيد

معرفي قيمت پماد زخم بستر شربت اپيوم (شربت ترياك)

شربت اپيوم (Opium) از داروهاي گياهي ترك اعتياد است كه از مورفين محلول در آب و الكل تشكيل شده است. گفته مي‌شود مصرف اين دارو حركات دستگاه گوارش را كاهش داده و توان عضلاني را افزايش مي‌دهد. اگرچه اين شربت بيشتر براي ترك اعتياد استفاده مي‌شود، اما براي درمان اسهال هم مي‌تواند كاربرد داشته باشد. شربت اپيوم يكي از داروهاي ترك اعتياد براي معتادين به ترياك است، از اين‌رو گاهي به اين دارو "شربت ترياك" هم گفته مي‌شود. به طور كلي مي‌توان گفت بيماراني كه از ساير درمان‌هاي اعتياد پاسخ مطلوبي نگرفته‌اند و كماكان به مصرف مواد ادامه مي‌دهند كانديدهاي مناسبي جهت درمان با شربت اپيوم (تحت نظر پزشك) هستند.

ترك اعتياد


مقدار و نحوه مصرف

مقدار مصرف دارو را پزشك تعيين مي‌كند. به طور معمول اين شربت براي درمان اسهال در بزرگسالان ۰/۶ ميلي‌ليتر، ۴ بار در روز استفاده مي‌شود. مقدار مصرف براي ترك اعتياد متغير بوده و به شرايط بيمار بستگي دارد. از اين‌رو حتما بايد توسط پزشك، تعيين گردد.

توجه: در ارتباط با مصرف شربت اپيوم براي ترك ترياك، تاكيد بر اين است كه اين دارو تنها در مراكزي عرضه گردد كه مجاز به ارائه درمان نگهدارنده بر اساس مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هستند. علاوه بر اين لازم است كه چنين مركزي سابقه ارائه حداقل يك سال درمان نگهدارنده با متادون يا بوپرنورفين را داشته باشد و همچنين درمان خانگي سوختگي با آب جوش طي سابقه كاري خود، لغو پروانه يا شكايت منجر به محكوميت قضايي نداشته باشد.

عوارض مصرف شربت اپيوم براي ترك اعتياد

از آنجايي‌كه داروهاي ترك اعتياد بسيار متنوع هستند و احتمال اعتياد به همان داروي ترك اعتياد نيز زياد است، توصيه مي‌شود هرگز بدون مشورت با پزشك و خودسرانه از هيچ‌يك از داروهاي ترك اعتياد استفاده نكنيد. هر كدام از اين داروها قطعا عوارض خاص خود را دارند و ممكن است وضعيت شما را از آنچه كه هست، بدتر كنند و به اصطلاح شما را از چاله به چاه اندازند. بنابراين مصرف خودسرانه هيچ كدام از اين داروها، توصيه نمي‌شود. شربت اپيوم هم از اين قاعده مستثني نبوده و مصرف آن مي‌تواند عوارضي را به دنبال داشته باشد. خارش و قرمزي پوست و بثورات پوستي از عوارض موقت اين دارو هستند، اما در صورت طولاني شدن يا شديد بودن اين علائم و بروز عوارض همچون يبوست، تهوع و استفراغ، بايد به پزشك مراجعه شود.

درباره شربت اپيوم ، شربت ترياك

نظر وزارت بهداشت در مورد شربت اپيوم (شربت ترياك)

معمولا براي ترك اعتياد از يك ماده جايگزين استفاده مي‌شود كه مي‌تواند شربت متادون يا اپيوم و... باشد. نكته قابل توجهي كه وجود دارد اين است كه گاه فرد به اين ماده جديد وابسته شده و در واقع علاوه بر اعتياد اصلي خود، به ماده ديگري نيز اعتياد پيدا مي‌كند. به همين دليل است كه مصرف خودسرانه هيچ‌يك از داروهاي ترك اعتياد براي بيماران، توصيه نمي‌شود. پزشكي كودكان مراحل پژوهش اثربخشي شربت ترياك با حمايت ستاد مبارزه با مواد مخدر در مركز ملي مطالعات اعتياد دانشكده علوم پزشكي تهران انجام شده و درمان با آن، مورد تاييد قرار گرفته است. به طوري كه بسياري از بيماران ۱۲ ماه پس ازشروع درمان با كاهش تدريجي مصرف شربت ترياك موفق به ترك اعتياد شده‌اند.
شربت ترياك همان ترياك به صورت محلول است كه از نوع بسيار مرغوب ترياك، استحصال مي‌گردد و براي تصفيه و خالص كردن آن از فيلترهاي بسيار قوي صنعتي استفاده مي‌شود و ناخالصي‌هاي آن (به خصوص آلودگي‌هاي ميكروبي) كه صددرصد مضر و خطرناك هستند، كاملا جدا و استريل شده و در نهايت اين محلول تغليظ شده و به غلظت‌هاي استاندارد و ثابت مي‌رسد.

نكاتي كه در ارتباط با مصرف شربت اپيوم بايد بدانيد

  • از شربت اپيوم (شربت ترياك) نبايد بيش از مقدار تجويز شده مصرف شود.
  • در صورت داشتن مشكلات روده، اسهال ناشي از مسموميت، اسهال شديد ناشي از مصرف آنتي بيوتيك و بيماري‌هاي تنفسي، از مصرف اين دارو خودداري كنيد.
  • در صورتي كه باردار هستيد، قصد باردار شدن داريد يا در دوران شيردهي هستيد، درباره مصرف يا عدم مصرف شربت اپيوم بايد با پزشك مشورت كنيد.
  • هر نوع سابقه حساسيت دارويي كه داشته‌ايد را به پزشك اطلاع دهيد.
  • چنانچه سابقه مشكلاتي از قبيل تنفسي، سابقه ضربه به سر يا مشكلات مغزي، قلبي و فشار خون، مشكلات كبد، كليه، تيروئيد و غده آئرنال، مشكلات گوارشي، مشكلات خلق و خو و بيماري رواني را داريد، قبل از مصرف دارو با پزشك صحبت كنيد.
  • قبل از مصرف اين دارو، فهرست كليه داروهاي مصرفي خود را در اختيار پزشك قرار خريد قطره فروزومال دهيد. ممكن است برخي از داروها با شربت اپيوم، تداخل داشته باشند.
  • اگر با مصرف شربت اپيوم دچار عوارضي نظير تاري ديد، آبي شدن رنگ لب و ناخن، لرز و عرق سرد، گيجي و توهم و اضطراب، لرزش و تشنج، مشكلات تنفس، اختلال خواب، درد قفسه سينه، افزايش ضربان قلب، تنگ شدن مردمك، تورم پاها، پوست سرد و رنگ پريده، تغيير خلق و خو، خستگي و ضعف غير معمول، سرفه و يا سرگيجه هنگام تغيير وضعيت ناگهاني شديد، مصرف را قطع و سريعا به پزشك، مراجعه كنيد.
  • قبل از استفاده از شربت اپيوم بايد تاريخ توليد، تاريخ مصرف و پروانه بهره‌برداري آن را بررسي كنيد.
  • بيماراني كه به خودكشي فكر مي‌كنند يا درمانگر اقدام به خودكشي را براي آن‌ها محتمل مي‌داند، نبايد با اين شربت اپيوم تحت درمان قرار گيرند.
  • بيماراني كه داراي اختلالات شديد روانپزشكي (هر نوع بيماري رواني) هستند، نبايد تحت درمان با اين دارو قرار گيرند.


جمع بندي

اعتياد يك بيماري است كه به صوت تدريجي ايجاد مي‌شود و نمي توان آن را يك شبه درمان كرد. مسلما ترك اعتياد به هر ماده‌اي درمان خاص خود را داشته و نياز به حوصله، اراده، صبر و زمان دارد. ترك ماده ترياك با استفاده از شربت اپيوم (شربت ترياك) امكان‌پذير است، اما به شرطي كه اين كار تحت نظر پزشك و با مقدارهاي دقيق تعيين شده توسط پزشك، صورت گيرد. اين كار به فرد معتاد كمك مي‌كند كه بتواند به دور از آسيب‌هاي احتمالي بعدي و به صورت كاملا اصولي، اعتياد خود را ترك كند. براي آشنايي با ديگر روش‌هاي ترك اعتياد توصيه مي‌كنيم مطلب روش‌ هاي ترك اعتياد؛ چگونه اعتياد را ترك كنيم؟ را از دست ندهيد.

آيا شما يا اطرافيانتان از داروهاي ترك اعتياد پماد مديكال هاني استفاده كرده‌ايد؟! چقدر اثرگذار بوده است؟! درصورتي‌كه تجربه مصرف اين دارو يا داروهاي مشابه را براي ترك اعتياد داشته و ديدگاهي در اين باره داريد، آن را با ما و ديگر خوانندگان دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد.

تظرات ارسال شده