همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عامل ديابت كودكان چيست؟

بر خلاف پژوهش‌هاي قبلي، پژوهش جديد كه روي ۸۶۳۰۶ كودك در نروژ محلول پرونتوسان چيست انجام شده، نشان داده است كه ارتباطي بين مصرف گلوتن مادران و احتمال ابتلاي كودكانشان به ديابت نوع ۱ وجود ندارد.

طبق اين پژوهش، كودكان ۱۸ ماهه كه گلوتن مصرف مي‌كنند، به ازاي هر ۱۰ گرم گلوتن، شانس ابتلا به اين بيماري در آن‌ها ۴۶ درصد افزايش مي‌يابد.

اين نتيجه‌گيري پژوهشگران با مطالعه روي كودكان متولد ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ بدست آمد. وضعيت آن كودكان تا آوريل سال گذشته مورد پيگيري قرار گرفت.

مقدار ژل ايكس پرونتوسان مصرف گلوتن هم در كودك و هم در مادر از طريق پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. مادر در ۲۲ هفته حاملگي و دوباره در زماني كه فرزندش ۱۸ ماهه بود پرسشنامه را تكميل كرد. پژوهشگران دريافتند منابع اصلي گلوتن مصرفي غلات صبحانه (سيريال) و نان بودند.

متوسط گلوتن مصرفي مادردر دوران حاملگي ۱۳/۶ گرم در روز و در مورد فرزند ۸/۸ گرم در روز بود. هرچند نويسندگان پژوهش ترديد دارند يافته‌هاي آن‌ها شركت كنندگان مشكل عروقي در پژوهش را از مصرف گلوتن منصرف كرده باشد.

اين مشاهدات «ممكن است مطالعات مداخله‌اي را در آينده ترغيب كند تا معلوم شود تاثير واقعي كاهش مصرف گلوتن در خوراك روزانه كودك در افرادي كه مستعد ابتلا به ديابت نوع ۱ هستند چگونه است».

نويسندگان پژوهش شامل دكتر نيكولاي لوند- بلكس، و پژوهشگران بيمارستان دانشگاه اوسلو و موسسه بهداشت عمومي نروژ شرح دادند كه افزايش مصرف گلوتن ممكن است منجر به تورم روده شود. هرچند، چگونگي اسپري براي زخم جزييات ارتباط دقيق آن با ديابت هنوز معلوم نشده است.

آن‌ها گفتند: «ما نياز داريم پژوهش‌هاي بعدي آن را تاييد كند، و ايده ال آن است كه آزمون كنترل شده اتفاقي (RCT) هرگونه ارتباط بين مصرف گلوتن و ديابت نوع يك را با اطمينان معلوم كند».

«از آنجايي كه يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد بالاترين احتمال ابتلا به ديابت در ميان گروه‌هايي از مردم است كه بالاترين مصرف گلوتن را دارند. در حالي‌كه براحتي مي‌توان با كاهش مصرف گلوتن اسپري پرونتوسان احتمال ابتلا به ديابت نوع ۱ را كاهش داد و انجام اين كار از ناديده گرفتن كامل آن آسان‌تر است».

«بر اساس تجربيات بيماران مبتلا به بيماري‌هاي گوارشي، پرهيز كامل از گلوتن دشوار است، اما احتمالا لزومي به انجام آن نيست». اين هفته در سازمان اروپايي مطالعات ديابت (EASD) در بارسلون اسپانيا ارائه خواهد شد.

منبع: فراديد



منبع

تظرات ارسال شده