همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

روش صحيح رفتار با افراد تحقير كننده، طعنه زن و متلك پران

رفتار با افراد تحقير كننده داراي اصول خاصي است؛ در واقع در مواجهه با تحقير و فرد تحقيركننده، نبايد به هيچ عنوان سكوت كرد و هر طور شده بايد ناراحتي خود را مستقيم يا با شوخ طبعي ابراز كنيد.

رفتار با افراد تحقير كننده

دكتر زخم| سرويس روانشناسي - در اطراف ما همواره افرادي هستند كه با دليل يا بي‌دليل به تحقير ما مي‌پردازند. گاهي اين تحقيرها، با توهين نيز همراه مي‌شوند و آرامش ما را به هم مي‌زنند؛ هيچكس نيست كه تحقير شدن را دوست داشته باشد، مگر بيماران؛ افراد نادري مانند مبتلايان به مازوخيسم يا ساديسم. اما سوال اين است كه رفتار با افراد تحقير كننده بايد چگونه باشد؟‌ در اين مطلب از سايت ستاره، با ارائه راهكار‌هايي موثر، نحوه رفتار صحيح با افراد تحقير كننده را به شما آموزش خواهيم داد؛ با ما همراه باشيد.

۱۲ نكته مهم در رفتار با افراد تحقير كننده

۱. وارد صحنه بازي افراد تحقير كننده نشويد

قطعا زماني كه فردي به شما توهين مي‌كند، پاسخ‌هاي كوبنده زيادي براي او داريد؛ اما اگر چنين كاري را انجام دهيد، در واقع خودتان را با آن فرد هم مرتبه كرده‌ايد و اين دقيقاً همان چيزي است كه افراد توهين‌كننده منتظرش هستند. آن‌ها مي‌خواهند شما از كوره در برويد و برخورد شديدي از خود نشان دهيد. آن‌ها مي‌خواهند شما احساس بدي نسبت به خودتان پيدا كرده و هدفشان فقط آزار دادن شماست. شما با جواب دادن به آن‌ها در واقع پماد مدي هاني وارد صحنه بازي آن‌ها مي‌شويد و در پايان خودتان را آزار مي‌دهيد. پس با كنترل خشم خود درگير اين بازي نشويد!

۲. مانند يك پاستيل، منعطف باشيد

در زندگي براي اين‌ كه بتوانيد از كنار مسائل كوچك عبور كنيد، بايد انعطاف‌پذير باشيد. افراد موفق همواره زيرك و باهوش نبوده‌اند، بلكه افرادي انعطاف‌پذير بوده‌اند. آن‌ها توانسته‌اند با شرايط گوناگون خود را تطبيق دهند. در صورتي كه نتوانيد خودتان را با موقعيت‌هاي پيرامون تا حد لازم تطبيق دهيد، نمي‌توانيد به سمت جلو حركت كنيد؛ از اين رو، با اولين تحقير، خودتان را نبازيد و دست از تلاش براي موفقيت برنداريد.

حتما ببينيد: تست انعطاف پذيري؛ آيا بيش از اندازه انعطاف‌ناپذير هستيد؟


۳. روي رفتارهايي كه باعث تحقير شما مي‌شوند، خط قرمز بكشيد

هر معضلي مي‌تواند موقعيتي باشد براي پيشرفت؛ توجه كنيد كه شايد بعضي رفتارهاي شما موجب شود تا ديگران شما را تحقير كنند. پس شخصيت خود را ارزيابي كنيد و روي رفتارهاي بد خود خط قرمز بكشيد.

رفتار با افراد تحقير كننده

۴. به تحقير كنندگان پشت كنيد

شما مي‌توانيد به ‌تنهايي با زبان بدن خود، پيام‌هاي مستقيمي را به ديگران انتقال دهيد. شانه‌ها و پاهاي خود را در جهت مخالف شخص مورد نظر بچرخانيد. بازوهاي خود را جلوي بدن‌تان قرار داده تا نسبت به خود فرد و حرف‌هاي تحقيرآميز او بي‌تفاوت به‌نظر برسيد. اين رفتار يك راهكار مناسب براي رفتار با افراد تحقير كننده است.

۵. ناراحتي خود را مستقيماً بروز دهيد

درست‌ترين رفتار با افراد قيمت پانسمان نوين تحقير كننده، اين است كه خصومت خود را غيرمستقيم بيان نكنيد. براي مثال طعنه نزنيد، ترش‌رويي يا فرافكني نكنيد. مستقيماً با اين افراد وارد جنگ شويد. با آن‌ها چشم در چشم شويد و درباره موضوعي كه شما را ناراحت كرده است، آن‌ها را بازخواست كنيد. اين افراد تا متوجه رفتار بدشان نشوند، درس نمي‌گيرند. براي مثال اگر فردي در صف اتوبوس از شما جلو زد، به جاي آه سوزناك كشيدن، به او بگوييد كه الان نوبت من است.

۶. وظيفه درست كردن رفتار ديگران بر عهده شما نيست

در صورتي كه با رفتار تحقير كننده فردي مشكل داريد و وضعيت بهتر نشد، قبول كنيد كه شما سعي خود را براي بهبود روابط خود انجام داده‌ايد. اگر كسي خواست كه بي‌ادبي و تحقير كند، شما نمي‌توانيد او را مجاب كنيد كه مؤدب باشد. بهبود رفتار آن‌ها وظيفه شما نيست. در واقع تلاش زياد براي تغيير رفتار چنين افرادي باعث مي‌شود آن‌ها به‌جاي بهتر شدن، بدتر از قبل رفتار كنند. بعضي وقت‌ها شما مجبور هستيد گستاخي برخي افراد را قبول كنيد؛ بدانيد كه تقصير شما نيست و اجازه دهيد آن‌ها خودشان چاره‌اي پيدا كنند.

رفتار با افراد تحقير كننده

۷. خودتان را دست‌ كم نگيريد

بعضي مواقع بايد خودتان را به ديگران ثابت كنيد و مهم‌تر اين‌ كه خيلي وقت‌ها لازم است خودتان را به خودتان ثابت كنيد. در مقابل عواملي نظير تحقير كنار نكشيد. نگذاريد معضلات شما را بشكند. بعضي وقت‌ها اين خود ما هستيم كه توانايي‌هايمان را دست كم مي‌گيريم، نه ديگران ! در واقع ابتدا خودمان، خودمان را تحقير مي‌كنيم.

بيشتر بدانيد: براي افزايش اعتماد به نفس در مقابل ديگران چه كنيم؟

۸. پانسمان hartmann با شوخ‌ طبعي حق خود را بگيريد

اگر با رك بودن مشكل داريد و نمي‌توانيد با افراد تحقير كننده برخورد كنيد، براي كاهش فشار و تنش، از خودتان با شوخ‌طبعي دفاع كنيد. براي مثال اگر كسي در كنار شما نشسته و با صداي ناخوشايندي در حال جويدن ساندويچ خود است و اين رفتار شما را آزار مي‌دهد، لبخند بزنيد و با همان لبخند، مثلاً بگوييد: «از خوردن اين ساندويچ خيلي لذت مي‌بريد، نه؟» بايد شوخ‌طبعي با نشاط همراه باشد و به پرخاشگري نرسد؛ پس دوستانه رفتار كنيد و لبخند بزنيد. حرف شما بايد شبيه جوكي باشد كه هر دوي شما به آن بخنديد نه اين‌كه حرفي بي‌ادبانه بزنيد و باعث درگيري شويد.

۹. سكوت نكنيد و بدون ترس اعتراض كنيد

سكوت حس تحقير شما را بيشتر مي‌كند! سكوت نمي‌تواند راه حل خوبي در برابر تحقير باشد. بهترين رفتار با افراد تحقير كننده، اعتراض كردن است. اگر در محل كار تحقير مي‌شويد، به رئيس خود يا فردي كه سمت بالاتري از آن فرد دارد، اطلاع دهيد. در صورتي كه در مراجعه به اداره يا سازماني تحقير شديد، از راه قانوني شكايت كنيد. اعتراض مي‌تواند شما و حس بدتان را تا به ميزان زيادي كم كند و همچنين سبب مي‌شود اين رفتار با ديگران نيز تكرار نشود.

رفتار با افراد تحقير كننده

۱۰. با گفتن جملات جادويي، افراد تحقير كننده را كيش و مات كنيد

يكي از روش‌هاي صحيح در رفتار با افراد تحقير كننده، اين است كه به آن‌ها بگوييد: "از پيشنهادت ممنونم «يا» ممنونم، شايد حق با تو باشد" و بعد هم به ادامه كار خود بپردازيد. با گفتن اين جمله شما در واقع به بحث پايان مي‌دهيد. آن‌ها منتظر هستند كه شما از خود عكس‌العمل نشان دهيد ژل دبريد و زماني كه اين كار را انجام نمي‌دهيد، ديگر چيزي براي گفتن نخواهند داشت.

۱۱. افراد تحقير كننده را تنها گير بياوريد

كسي مايل نيست در برابر ديگران به علت اشتباهي كه كرده است، بازخواست شود. پس اگر فردي در جمع شما را تحقير كرد، صبر كنيد تا بتوانيد در تنهايي با او صحبت كنيد. براي مثال اگر هنگامي كه در جمع دوستان‌ خود هستيد، يكي از آن‌ها شما را به هر دليلي در برابر ديگران تحقير كرد، صبر كنيد تا او را تنها بيابيد تا تنها با او صحبت كنيد و درباره آن موضوع بحث كنيد.

از طرفي صحبت كردن خصوصي با افراد تحقير كننده باعث مي‌شود دوستان ديگر در اين بحث از كسي طرفداري نكنند؛ زيرا اين كار باعث بدتر شدن وضعيت و به‌طور كلي باعث ايجاد شكاف و اختلاف ميان دوستان مي‌شود.

رفتار با افراد تحقير كننده

۱۲. با عزت نفس محل را ترك كنيد

بعد از تحقير شدن، محل را ترك كنيد. در هنگام دور شدن از محل، قامت خود را راست نگه داشته و با حفظ عزت نفس از او دور شويد. اگر از طرف مقابل خجالت مي‌كشيد كه بدون گفتن چيزي از او دور شويد، فقط يك پاسخ‌ كوتاه به او بدهيد. اين كار نشان مي‌دهد كه شما به حرف‌هايش گوش مي‌دهيد اما با او مخالفيد. مي‌توانيد پيش از دور شدن، فقط بگوييد «خب»!

سخن پاياني

در اين مطلب شما را با روش‌هاي صحيح رفتار با افراد تحقير كننده آشنا كرديم. با رعايت اين روش‌ها مي‌توانيد در برابر اين افراد بايستيد و از حق خود دفاع كنيد. همواره اين نكته را به ياد داشته باشيد كه اين افراد به دنبال خودنمايي هستند و شما نبايد به رفتار زشت آن‌ها دامن بزنيد!

شما كداميك از روش‌هاي ذكر شده در اين مقاله را موثرتر مي‌دانيد؟ بيماري پوستي لطفا نظرات و تجربيات خود را با ما و ساير كاربران دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد. همچنين شما مي‌توانيد مطلب "عقده حقارت چيست و چه علل و علايمي دارد؟" را نيز در سايت دكتر زخممطالعه كنيد.

تظرات ارسال شده