همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راهكار ارتقاي سلامت روان در جامعه,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
رييس

انجمن روانپزشكي ايران گفت: طبقه متوسط داراي سلامت رواني بهتري نسبت به ساير طبقات هستند و اينطور نيست كه افراد ثروتمند از سلامت و نشاط بالايي برخوردار باشند.

به گزارش ايسنا، دكتر مريم رسوليان در همايش سلامت روان، گفت: در سند چشم انداز ۲۰ ساله بر لزوم توجه به نيروي انساني سالم و فراهم كردن زمينه‌هاي رشد و پرورش انسان‌هاي سالم تاكيد شده است؛ ما بايد رضايتمندي اجتماعي و رواني را در كشور ارتقا و نشاط در تمام ابعاد را افزايش دهيم.

وي افزود: شاخص‌هاي پانسمان عسل اخلاقي و دروني در دستيابي انسان‌ها به حس معنوي و تعالي دروني مهم است؛ ميزان نشاط در جامعه پايين است؛ اما اين حرف كه ما ملتي عصبي و پرخاشگر داريم موضوعي كاملا نادرست است.

رسوليان ادامه داد: بهزيستي رواني مانند رضايت از زندگي و هيجانات منفي، استانداردهاي زندگي مانند وضعيت مسكن و درآمد سرانه، حاكميت مناسب مثل مشاركت سياسي و حقوق اساسي از جمله عوامل موثر در نشاط اجتماعي بر اساس گزارش‌هاي ملي است. طبقه متوسط داراي سلامت رواني بهتري نسبت به ساير طبقات هستند و اينطور نيست كه افراد ثروتمند از سلامت و نشاط بالايي برخوردار باشند.

رسوليان افزود: ارتباطات خانوادگي و ترويج قوانين شهروندي براي ايجاد نشاط و ارتقاي سلامت روان موثر است و عزت نفس و دينداري براي مردم ايران موضوعات مهمي محسوب شده و باعث نمايندگي سوربكت ايجاد نشاط در ببن مردم مي‌شود. همبستگي اجتماعي، سلامت روان نشان‌دهنده نقش پررنگ شاخص‌هاي ارزيابي شده در ارتقاي رتبه كشورها در حوزه ارتقاي سلامت روان و محسوب مي‌شود.

در ادامه مراسم دكتر احمد نوربالا _ مشاور وزير در امور سلامت روان، با اشاره به رشد اختلالات رواني در جهان از سال ۱۹۹۰ تاكنون، گفت: يكي از موضوعات حائز اهميت سخن گفتن درخصوص سلامت رواني جامعه بدون پرده‌پوشي است و بايد اين مقوله به عنوان يك اولويت توسعه در كشور مورد هدف‌مان قرار گيرد.

وي در ادامه با ضمن بيان اينكه سالانه ۸۰۰ هزار نفر در دنيا در بازه سني ۱۵ تا ۲۵ سال اقدام به خودكشي مي‌كنند، بر لزوم توجه به مشكلاتي كه منجر به اين اتفاق مي‌شود تاكيد كرده و ادامه داد: از ۱۲ عاملي كه سلامت مردم را شركت سوربكت متوجه خطراتي مي‌كند، شش مورد مربوط به آسيب‌هاي سلامت روان است كه در اين ميان، اختلالات افسردگي در بالاترين رتبه قرار مي‌گيرد.

نوربالا با اشاره به مطالعات صورت گرفته در حوزه سلامت روان در سال ۹۳ گفت: ۲۳/۸ درصد افراد در سال ۹۳ مورد خشونت خانگي قرار گرفته، ۴۸/۲۴ درصد مورد خشونت كلامي، ۲/۳۲ درصد خشونت بي عارضه، ۸/۰۷ درصد خشونت خارج از خانه را تجربه كرده‌اند. در اين ميان شهر تهران نيز سهمي ۳۹/۶ درصدي از تجربه اختلالات رواني دارد.

وي در ادامه فراز و فرودهاي اقتصادي، اجتماعي و... را در سلامت روان موثر دانست و افزود: غم و اندوه بيشترين تاثير را بر سلامت مردم دارد. اين موضوع بايد با توجه به سياست‌هاي ابلاغ شده به ارتقاي كيفيت سلامت رواني جامعه منجر شود. ترويج سبك زندگي ايراني_اسلامي در اين راستا گام بزرگي است.

وي پانسمان جراحي سوربكت با اشاره به اينكه "نگراني" به عنوان يكي از آيتم‌هاي زير مجموعه تشكيل دهنده اختلال رواني سهم بسيار زيادي در وقوع مشكلات سلامت روان دارد، افزود: طي مطالعات صورت گرفته در سال ۹۵ در شهر تهران، از ۲۰ مورد‍ِ تشكيل دهنده تنش‌هاي رواني در جامعه، هفت مورد آن به مبحث نگراني اختصاص يافته است. اين يعني حتي پيش از وقوع حادثه يا مشكل، نگراني از آن به سراغ افراد مي‌آيد. در اين مطالعه دريافتيم ۸۲/۷ درصد مردم تهران حداقل يك تجربه تحمل فشار رواني داشته‌اند كه سهم خانم‌ها و افراد مجرد در اين ميان بيش از سايرين است.

مشاور وزير ادامه داد: سهم فشار رواني اقتصادي ۴۵/۶ درصد و فشار رواني ناشي از حوزه سلامت ۲۸/۸ درصد بوده است.

وي با اشاره به اينكه ۱۴ درصد بار كل هزينه سلامت مربوط به اختلالات سوربكت چيست رواني است، اظهار كرد: اما متاسفانه تنها ۳ درصد بودجه به درمان اين بيماري‌ها اختصاص مي‌يابد. بايد توجه داشت كه طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني هر يك دلار هزينه در حوزه سلامت روان منجر به صرفه جويي چهار دلاري مي‌شود.

نوربالا در پايان با تاكيد بر نقش اهميت سلامت معنوي در جامعه اظهار كرد: نبايد براي وقايع اجتماعي همچون انتخابات، سلامت روان مردم را به خطر انداخته و ياس پراكني كنيم.



منبع

تظرات ارسال شده