همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

زنان زيادي مجبور شده اند عمل ماستكتومي را انجام دهند. آيا مي دانيد ماستكتومي ، به حذف و برداشتن پستان گفته مي شود؟ اگر فردي هر دو سينه خود را بردارد، تحت عمل ماستكتومي دوتايي قرار گرفته است. اين عمل نياز به مراقبت هايي قبل و بعد از جراحي دارد كه فرد بايد با اين مراقبت ها آشنا شود تا بتواند اين مرحله از زندگي خود را به سلامتي پشت سر بگذارد. در اين مقاله از بخش سلامت زنان، ما اطلاعات و راهنمايي هايي در مورد بهبودي ماستكتومي دوتايي ارائه مي كنيم. با ما همراه باشيد.

ماستكتومي دوتايي چيست؟

 ماستكتومي دوتايي جراحي حذف هر دو سينه است. علاوه بر بهبودي جسمي بعد از عمل جراحي، افرادي كه در معرض ماستكتومي دوتايي قرار مي گيرند، بايد طي هفته ها و ماه هاي بعد از انجام اين عمل، بهبود عاطفي خود را نيز در نظر بگيرند. بر اساس تحقيقات انجام شده، حدود 17 درصد از زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اوليه ابتلا، بايد اين نوع جراحي را انجام دهند. زمان بازيابي از ماستكتومي دوتايي مي تواند از فردي به فرد ديگر متفاوت باشد، اما معمولا 4 تا 6 هفته طول مي كشد.

ماستكتومي دوتايي

بعضي از جراحي ها شامل برداشتن بافت پستان مي شود اما نوك پستان باقي مي ماند، در حالي كه در بعضي ديگر كل پستان را حذف مي كنند. بيشتر ماستكتومي هاي راديكال نيز عضله قفسه سينه و به ندرت، گره هاي لنفاوي را حذف مي كنند. بسياري از زنان همچنين جراحي بازسازي سينه را انجام مي دهند، كه نيازمند زمان و پيچيدگي بيشتري براي بهبود آنها است.

چگونه براي ماستكتومي دوتايي آماده شويم؟

يك پزشك، با انجام كارهاي زير به فرد كمك مي كند تا براي ماستكتومي دوتايي آماده شود:

  • توضيح جزئيات روند انجام
  • پاسخ دادن به سوالات
  • گرفتن تاريخچه پزشكي
  • انجام معاينه فيزيكي
  • انجام آزمايش هاي خون يا ساير آزمايش ها، در صورت لزوم

پزشك همچنين ممكن است به فرد توصيه كند از خوردن يا نوشيدن در زمان مشخصي قبل از جراحي، پرهيز كند. هر فردي كه آسپيرين يا ساير داروهاي كاهش دهنده خون را مصرف مي كند، ممكن است لازم باشد تا چندين روز يا چند هفته قبل از انجام عمل، مصرف آنها را متوقف كند.

آماده جراحي پوست سازي هاي ديگر قابل بررسي عبارتند از:

خريد لوازم لازم: يك ماستكتومي معمولا شامل اقامت حداكثر 3 شب در بيمارستان مي شود. در مراحل آماده سازي براي جراحي، فرد بايد يك بسته به منظور اقامت از بيمارستان تهيه كند. بهترين بسته محتوي بلوز و شلوار گشاد، ژاكت هاي بافتني و سوييشرت زيپ دار است، زيرا اين لباس ها براي رد كردن دوره هاي مراقبتي بعد از جراحي مناسب است.

خريد پستان بند: برخي از زنان كه جراحي بازسازي ندارند، ممكن است مايل به پوشيدن پروتز باشند. با اين حال، لازم است قبل از خريد سينه بندهاي ماستكتومي، چندين هفته پس از عمل صبر كنيد، زيرا اندازه سينه با كاهش ورم تغيير مي كند. پس از جراحي، پزشك ممكن است سينه بند هاي خاصي را تجويز كند، كه بيمه درماني مي تواند اين اقلام تجويزشده را پوشش دهد.

آماده سازي خانه: قبل از جراحي مي تواند مفيد باشد كه غذاهايي را بپزيد و منجمد كنيد و همچنين از دوستان يا خانواده براي كمك به آشپزي و تميز كردن كمك بگيريد. قرار دادن كتاب ها، بطري آب و ديگر اقلام مهم در دسترسي آسان نسبت به تخت يا مبل نيز مي تواند كمك كننده باشد.

رانندگي به سمت خانه: ضروري است كه رفتن با سواري به سمت خانه در برنامه باشد، زيرا رانندگي پس از جراحي خطرناك است. كمربند ايمني ممكن است به ناحيه قفسه سينه فشار وارد كند، بنابراين يك بالش كوچك را بين سينه و كمربند قرار دهيد.

به دنبال كمك كننده بگرديد: دانستن اينكه كجا ميتوان كمك هاي پس از عمل جراحي را دريافت كرد، كمك مي كند تا قبل از عمل آرامش بيشتري داشته باشند. ليستي از سازمان ها و مخاطبين مفيد را تهيه كنيد، سازمان هايي از جمله خدمات تميزكاري، شركت هاي تاكسي و مراقبان حيوانات خانگي.

ماستكتومي دوتايي

بهبود در بيمارستان

پس از جراحي، فرد بخشي از وقت خود را در اتاق ريكاوري صرف خواهد كرد. در اينجا پرسنل پزشكي ميزان ضربان قلب، فشار خون و تنفس او را كنترل خواهند كرد.

اگرچه خطوط تخليه اي از سينه وجود لوهمن روشه دارد، اما منطقه عمل معمولا بي حس است. فرد براي درمان هر گونه ناراحتي، مسكن دريافت خواهد كرد.

پس از اين، فرد براي مدت 3 شب در اتاق عادي بيمارستان نگهداري خواهد شد. در آنجا كاركنان به نظارت بر درد و ساير علائم بيمار ادامه خواهند داد. در طول اين زمان، افراد ممكن است احساسات غير معمولي را در ناحيه قفسه سينه و زير بغل خود مشاهده كنند.

قبل از خروج از بيمارستان، افراد دستورالعملي شامل موارد زير دريافت خواهند كرد:

  • دوش گرفتن
  • بازكردن باندها
  • مراقبت از لوله هاي تخليه
  • نحوه استفاده از دارو
  • انجام تمرينات بازو
  • اثرات و عوارض جانبي محتمل كه ممكن است تجربه شود
  • يادداشتي شامل زمان وقت گيري از بيمارستان براي بازديد مجدد

نكاتي براي بهبود پس از ماستكتومي دوتايي در خانه

ببهبود ماستكتومي دوتايي در خانه معمولا چند هفته طول مي كشد و اين ممكن است براي افرادي كه بازسازي سينه داشته اند بيشتر طول بكشد.

جراح دستورالعمل هاي دقيقي براي دوره بهبود ارائه مي دهد، اما راهنمايي هاي زير نيز ممكن است كمك كند:

استراحت: استراحت و داشتن آرامش تا آنجا كه ممكن است، بسيار مفيد است. يك ماستكتومي دوتايي يك عمل جراحي بزرگ است و استراحت، زمان كافي براي التيام به بدن مي دهد.

درخواست كمك: از دوستان و خانواده براي انجام كارهاي خانه، تهيه غذا و مراقبت از كودك كمك بخواهيد. از انجام كارهاي سنگين و يا كار بيش از حد پرهيز كنيد.

داروهاي مسكن مصرف كنيد: براي كنترل درد يا ناراحتي در ناحيه زير بغل يا قفسه سينه بعد از جراحي، داروهاي مسكن مصرف كنيد.

ورزش: جراح، تمرينات بازو را توصيه مي كند تا سرعت بازيابي را افزايش دهد. براي جلوگيري از سفت شدگي و حفظ انعطاف پذيري، هر روز اين تمرينات را انجام دهيد.

استحمام اسفنجي: تا زماني كه دكتر لوله ها و بخيه ها را از بدن شما حذف نكرده است از دوش گرفتن اجتناب كنيد. در عوض براي تميز شدن، از حمام اسفنجي استفاده كنيد.

هيچ كاري را به تنهايي انجام ندهيد: يك پزشك ممكن است براي كشيدن بخيه ها به خود فرد بگويد كه اين كار را انجام دهد. بعضي افراد زخم ها را تحريك مي كنند، بنابراين ايده خوبي است كه يك دوست نزديك را براي كمك و اطمينان خاطر داشته باشيد. با گذشت زمان پوست بهبود خواهد يافت. در صورت لزوم با پزشك تماس بگيريد.

انتظار سوپرازورب c احساسات گوناگون را داشته باشيد: بعضي روزها بهتر از بقيه خواهد بود. به خود بفهمانيد كه هر گونه احساساتي بوجود مي ­آيد و مي دانيد كه اين طبيعي است كه احساس غم و اندوه، خشم و ترس پس از اين عمل جراحي را داشته باشيد. همچنين احساس شادي و داشتن زندگي دوباره در طي مراحل بهبودي طبيعي است.

ماستكتومي دوتايي

اثرات و عوارض جانبي:

ماستكتومي دوتايي مي تواند برخي عوارض جانبي فيزيكي را نيز ايجاد كند. همچنين خطر عوارض بعد از جراحي وجود دارد.

عوارض جانبي احتمالي و خطرات عبارتند از:

خستگي: بسياري از افراد به مدت چندين روز يا چند هفته پس از جراحي احساس خستگي مي كنند.

درد و سفتي در بازوها: شانه ها و بازوها ممكن است سفت، داراي درد و يا داراي ناراحتي باشند. داروها و ورزش ها مي توانند اين علائم را كاهش دهند.

احساسات فانتوم: درد سينه فانتوم يا بي حسي مي تواند پس از يك ماستكتومي رخ دهد. بهتر است با پزشك درباره اين صحبت كنيد، زيرا ممكن است آنها بتوانند داروهايي را براي كاهش اين علائم تجويز كنند.

Lymphedema: اين اتفاق زماني كه مايع در زير پوست ايجاد مي شود، مي افتد. اگر جراح در طول مراحل گره هاي لنفاوي را از بين ببرد، فرد در معرض خطر بالاتري از عفونت و تورم است. اگر تورم در بازوها، تب و يا ساير نشانه هاي عفونت وجود داشت، بلافاصله با پزشك تماس بگيريد.

بافت زخمي: جايي را كه جراح برش داده است ممكن است يك توده يا ناحيه سخت باشد. احتمالا اين به دليل زخم در ناحيه ماستكتومي است.

خونريزي: تمام جراحي ها خطر خونريزي بيش از حد را دارند.

سروم: اين مايع روشن مي تواند بعد از يك ماستكتومي در پستان جمع شود، اما يك جراح مي تواند آن را تخليه كند. به بعضي از افراد تزريقي انجام مي شود تا فضاي پستان را سخت تر كند و مانع ايجاد مايع سوپرازورب اچ شود.

افسردگي: غالبا افراد احساس افسردگي يا از دست دادن هويت جنسي پس از ماستكتومي دوتايي را تجربه ميك نند. در صورتي كه اين احساسات همچنان ادامه داشت، از پزشك يا روان درمانگر كمك بگيريد.

به ندرت، جراحي بازسازي پستان مي تواند عوارضي را ايجاد كند كه پرتودرماني يا شيمي درماني فرد را تحت تأثير قرار دهد.

مقابله با احساسات پس از ماستكتومي دوتايي

احساسات شديد در ميان كساني كه تحت يك ماستكتومي تكي يا دوتايي قرار دارند، رايج است. اين احساسات مي توانند تحريك شوند و به طور معمول در طول زمان تغيير مي كنند.

واكنش هاي رايج عبارتند از:

  • غمگيني
  • اندوه و ماتم
  • از دست دادن هويت جنسي
  • ترس و اضطراب، به ويژه در مورد رابطه نزديكي با شخص ديگر
  • نگراني در مورد شكل بدن
  • ترس از بازگشت سرطان و يا انجام ساير روش هاي درمان سرطان

اينها و ديگر واكنش ها كاملا متداول هستند و تأييد و پذيرش اين احساسات وقتي كه بوجود مي ­آيند حياتي است. در صورت لزوم روز خود را به تنهايي سپري كنيد و يا از كسي كه دوستش داريد تقاضاي كمك كنيد. سعي كنيد فعاليت هاي لذت بخش مانند خواندن، كارهاي اجتماعي و سرگرمي را انجام دهيد.

اگر احساس خلق و خوي ناپايدار به مدت 2 هفته يا بيشتر ادامه يابد بهتر است با يك پزشك يا درمانگر صحبت كنيد. همچنين پيوستن به يك گروه اجتماعي با موقعيت مشابه شما مي تواند بسيار مفيد باشد.

نتيجه گيري:

بازيابي ماستكتومي دوتايي طول مي كشد. روند بهبود از فردي به فرد ديگر متفاوت است و شامل تغييرات جسمي و احساسي است. قبل از جراحي، يك فرد مي تواند تا حد امكان آماده شود و از خانواده و دوستان بخواهد تا از او در تمام مراحل حمايت كنند. افرادي كه نگران پروسه بهبودي هستند بايد با پزشك صحبت كنند.


شايد دوست داشته باشيد:

  • ماستكتومي چيست؟
  • جراحي ماستكتومي برروي چه كساني انجام ميشود؟


منبع

تظرات ارسال شده