همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

تاثير دود سيگار بر جنين، تخريب ريه هاي جنين پيش از تولد

پژوهش‌ها بر روي تاثير دود سيگار بر جنين، نشان داده است كه قرار گرفتن مادر در معرض دود سيگار موجب عدم رشد كامل ريه‌هاي جنين پيش از تولد مي‌شود. هم چنين در نوزادان موجب بروز مرگ ناگهاني مي‌شود.
تاثير دود سيگار بر جنين، تخريب ريه هاي جنين پيش از تولد
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - به همه زنان توصيه مي‌شود كه هنگام بارداري سيگار كشيدن را ترك كنند. با اين حال، پژوهش‌ها نشان داده كه ترك سيگار به تنهايي براي از بين بردن خطرات آن كافي نيست و بايستي زنان باردار از قرار گرفتن در معرض دود سيگار نيز اجتناب كنند. بسياري از زنان باردار در معرض دود سيگار دوستان، اعضاي خانواده و همكاران خود هستند. اين نوع تماس غيرمستقيم با سيگار مي‌تواند اثرات نامطلوبي روي سلامت مادر و جنين داشته باشد.

تاثير دود سيگار بر جنين

قرار گرفتن در معرض دود سيگار و باقيمانده‌هاي توتون، براي مادر و جنين بسيار خطرناك است. به گفته انجمن قلب آمريكا (AHA)، سيگار داراي بيش از ۵۰۰۰، ماده شيميايي است. بسياري از اين مواد سمي هستند. موادي مانند آرسنيك، فرمالدئيد و قير در توليد سيگار نمايندگي شركت لوهمن روشه استفاده مي‌شوند كه براي سلامت افراد بسيار خطرناك هستند. با گذشت زمان، سيگار كشيدن خطر ابتلا به سرطان، بيماري‌هاي قلبي و مرگ زودرس را افزايش مي‌دهد.

برخي از موارد تاثير دود سيگار بر جنين عبارتند از:
  • سقط جنين
  • تولد نوزاد وزن كم
  • زايمان زودرس
  • مشكلات يادگيري و رفتاري در كودك
  • سندرم مرگ ناگهاني نوزاد (SIDS)


به منظور كاهش خطرات مربوط به سيگار، بهتر است از كشيدن سيگار و در معرض دود آن قرار گرفتن، خودداري كنيد.


بيشتر بخوانيد: خطرات سيگار در بارداري براي جنين

دود سيگار و بارداري

ممكن است زنان باردار بدون اينكه متوجه شوند، در معرض دود سيگار قرار بگيرند. دود و ذرات باقيمانده سيگار بر روي مبلمان، فرش، رنگ ديوار و ديگر مناطق براي ماه‌ها يا سال‌ها باقي مي‌ماند. اگر فضايي بوي دود سيگار بدهد، حتي اگر كسي در آن لحظه آنجا سيگار نكشد، باقي مانده‌هاي سيگار در محيط وجود دارد.
هنگامي كه با ذرات باقيمانده سيگار و يا دود ناشي از آن در تماس باشيد، مواد سمي و آلاينده‌ها وارد جريان خون مي‌شوند. از آنجايي كه جنين از راه خون مادر تغذيه مي‌كند، اين آلاينده‌ها وارد بدن جنين نيز مي‌شود. پژوهشي كه در موسسه تحقيقاتي لس آنجلس انجام شده، نشان مي‌دهد كه قرار گرفتن مادر در معرض دود و باقيمانده ذرات سيگار، تاثير مخربي بر رشد ريه جنين، پيش از تولد اعصاب دارد. هم چنين موجب بروز مشكلات تنفسي پس از تولد مي‌شود.

اگر قصد باردار شدن داريد، بارداريد و يا به تازگي صاحب فرزند شده‌ايد، بهتر است ميزان سيگار كشيدن در خانه خود را به حداقل برسانيد، يا آن را ترك كنيد.
اگر همسرتان خارج از منزل سيگار مي‌كشد، اجازه ندهيد با لباس‌هاي آلوده به دود و غبار سيگار وارد منزل شود. به عنوان نمونه مي‌توانيد از همسر خود بخواهيد تا هنگام سيگار كشيدن كت يا ژاكتي بپوشد و آن را پيش از ورود به منزل از تن در آورد. هم چنين اگر در معرض دود سيگار قرار گرفتيد، حتما پيش از تماس با نوزاد دست‌هاي خود را بشويد.

تاثير دود سيگار بر جنين، تخريب ريه هاي جنين پيش از تولد


بيشتر بخوانيد: اثرات سيگار كشيدن در دوران بارداري بر رشد جنين


تاثير دود سيگار بر نوزادان

بايستي مراقب باشيد تا نوزاد تازه متولد شده، به هيچ وجه در معرض دود سيگار قرار نگيرد. قرار گرفتن در معرض دود سيگار خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهاني نوزاد SIDS را افزايش مي‌دهد. هم چنين دود سيگار اثرات منفي بر سيستم ايمني بدن وارد مي‌كند.
نوزادان در اين شرايط بيشتر به عفونت گوش، سرماخوردگي، بيماري‌هاي تنفسي و مشكلات دندان دچار مي‌شوند. در نظر داشته باشيد كه نوزاد را در فضايي كه باقي مانده سيگار و پانسمان لوهمن روشه دود وجود دارد، نگه نداريد.

تاثير دود سيگار بر كودكان

دود سيگار تاثيرات منفي بسياري بر سلامت كودكان مي‌گذارد. بنا به اطلاعيه كلينيك مايو، كودكان نسبت به دود سيگار آسيب پذير‌تر هستند. زيرا احتمال بيشتري وجود دارد كه سطوح آلوده را لمس كنند و اشيا را به نزديكي بيني و دهان خود ببرند.

كودكاني كه در منزل در معرض دود سيگار قرار دارند، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي زير در آن‌ها بيشتر است:
  • آسم
  • عفونت گوش
  • بيماري‌هاي مكرر
  • ذات الريه

علاوه بر اين، كودكاني كه پدر و مادراني سيگاري دارند، احتمال سيگار كشيدن در آن‌ها بيشتر است.

تاثير دود سيگار بر جنين، تخريب ريه هاي جنين پيش از تولد


بيشتر بخوانيد: دود سيگار بر سلامت فرد سيگاري و اطرافيانش چه اثري دارد؟


روش پاك كردن دود سيگار از محيط

متاسفانه دود سيگار به آساني از ماشين يا خانه خارج نمي‌شود. باز گذاشتن پنجره‌ها و روشن كردن هواكش نيز مواد سمي و آلاينده را از محيط پاك نمي‌كند. نمي‌توانيد يك بخش از منزل را به سيگار كشيدن اختصاص دهيد و انتظار داشته باشيد كه باقي منزل پاك و تميز بماند. غبار به جا مانده از سيگار بر روي لباس‌ها و كليه سطوح پانسمان نقره براي سوختگي خانه پخش مي‌شود.
براي پاك كردن خانه از دود و غبار سيگار، موارد زير را انجام دهيد.
  • تمام لباس‌هاي خود را بشوييد.
  • تمام ملحفه‌ها و پرده‌ها را بشوييد.
  • تمام سطوح سخت را كاملا تميز كنيد.
  • اپن، ديوار‌ها و سقف را پاك كنيد.
  • فرش‌ها را به قالي شويي بدهيد.
  • تمام اسباب بازي‌ها را تميز كنيد.
  • مبلمان را شستشو دهيد.

به عنوان يك قاعده كلي در نظر داشته باشيد، اگر هنوز خانه بوي دود سيگار مي‌دهد، احتمالا غبار سيگار روي سطوح باقي مانده است و نياز به تميز كاري كامل دارد.


بيشتر بخوانيد: در دود سيگار چه تركيب‌هاي سمي‌اي وجود دارد؟

تاثير دود سيگار بر جنين، تخريب ريه هاي جنين پيش از تولد

جمع بندي

  • پژوهش‌ها بر روي تاثيرات دود سيگار بر بدن نسبتا جديد است. اين پديده به خودي خود شايد مساله مهمي نباشد، اما در طول زمان تجمع مي‌يابد و خطر ساز مي‌شود.
  • تا زماني كه پژوهش‌هاي بيشتري در اين زمينه انجام شود، بهتر است از قرار گرفتن در معرض دود سيگار اجتناب كنيد.
  • اگر در منزل نوزاد داريد، از قرار دادن او در معرض دود سيگار خودداري كنيد. دود سيگار يكي پانسمان suprasorb از علل مرگ ناگهاني نوزادان است.


برگرفته از: healthline و americanpregnancy

بارداري هفته به هفته

تظرات ارسال شده