همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
10 نكته درباره بهداشت فردي آقايان

صورت

هر روز ميليون ها سلول مرده در سطح پوست تجمع مي يابند كه با شستن صورت مي توان از شر آنها و چربي هاي سطح پوست و بسته شدن منافذ پوست راحت شد.

به طور كلي پوست صورت مردان ضخيم تر از پوست صورت زنان است و كمتر به مواد بهداشتي مانند پاك كننده هاي صورت و كرم هاي مرطوب كننده حساسيت نشان مي دهد. بهتر است از اين مواد نيز غافل نشويد.

پوست

بدن هر انسان به طور متوسط از ۱.۸ متر مربع پوست پوشيده شده است. به همين اعصاب دليل پوست بزرگ ترين عضو بدن شناخته مي شود و حفظ بهداشت و سلامت آن بسيار ضروري است.

اگر پوست به قدر كافي تميز نشود، ممكن است باكتري ها ، قارچ ها و مخمرها بر روي آن رشد كنند. مشكل از آن جا شروع مي شود كه اين ميكروب ها از طريق بريدگي ها و خراشيدگي هاي سطح پوست به درون جريان خون راه پيدا كنند و سبب خارش و درد شوند. به ندرت ورود باكتري به جريان خود مي تواند كشنده نيز باشد.

اگر شما فرد چاقي هستيد، بايد مواظب رشد قارچ ها در داخل ترك هاي روي پوست تان باشيد.

يك قالب صابون و يك استحمام صحيح مي تواند از شما در برابر همه ي آسيب هاي احتمالي محافظت كند.

پاها و انگشتان پا

۲۹ درصد از مردان مبتلا به قارچ پا هستند كه اغلب به علت پابرهنه راه رفتن در باشگاه ها و يا حمام هاي عمومي است.

بنابراين هميشه پاهايتان را بشوييد و بلافاصله خشك كنيد و هميشه آن ها را خشك نگه داريد. جوراب هايتان را تعويض كنيد و از كفش مناسب استفاده نماييد.قارچ پا اگر درمان نشود، پانسمان نقره براي سوختگي ممكن است دردناك شده و يا به ناخن ها انتشار پيدا كند. تغيير رنگ ناخن ها و ترك خوردن آنها از علائم ابتلا به قارچ ناخن پا است. همچنين با تماس دست اين قارچ ها مي توانند منتقل شده و مناطقي مانند كشاله ران را درگير كرده و خارش ايجاد كنند.

دست و ناخن

طبق آمار تنها ۷۷ درصد از مردان دست هاي خود را به طور منظم و بعد از انجام كار مي شويند، در حاليكه اين رقم در زنان ۹۳ درصد است.

بسياري از بيماري هاي تنفسي و گوارشي از طريق لمس چشم ها، بيني و دهان با دست هاي آلوده ايجاد مي شوند. به علاوه تجمع باكتري ها زير ناخن ها هم سبب انتقال به قسمت هاي مختلف بدن خواهد شد كه برخي از اين باكتري ها بيماري زا هستند. شستن دست ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانيه و يا بيشتر، يك راه براي سالم ماندن است.

زير بغل

عرق زير بغل علاوه بر خارش و ايجاد بوي بد و دور كردن افراد از شخص، سبب ايجاد لكه بر روي لباس ها مي شود. بدن هر فرد بين دو ميليون تا نمايندگي اسميت اند نفيو چهار ميليون غده ي عرق دارد و غدد زير بغل apocrine ناميده مي شود. اين غدد يك نوع مايع روغني شامل چربي ها و پروتئين ها ترشح مي كنند. اين مايع در تماس با باكتري هاي سطح پوست ايجاد بوي بدي مي كنند. مي توان با دوش گرفتن روزانه و به وسيله آب و صابون اين مشكل را رفع نمود.

دهان، دندان و لثه

در صورت عدم استفاده از مسواك و نخ دندان، باكتري هاي دهان با توليد اسيد راهي براي آسيب به دندان ها و عفونت هاي لثه مي يابند. مردان با بيماري پريودنتال (بيماري لثه) با احتمال بيشتري به سرطان كليه، پانكراس و خون مبتلا مي شوند. همچنين اين افراد سه برابر ديگران دچار اختلالات نعوظ مي شوند. همچنين بيماري هاي قلبي، ديابت و آرتريت روماتوئيد با بيماري هاي لثه در ارتباط اند.

گوش ها

آيا پس از استحمام گوش هايتان را با گوش پاك كن تميز مي كنيد؟ شايد الان زمان آن رسيده كه اين كار را متوقف كنيد. فرو بردن گوش پاك كن تا قسمت عميق مجراي گوش ممكن است سبب پانسمان suprasorb سوراخ شدن پرده ي گوش و در نهايت از دست دادن شنوايي و سرگيجه و درد گوش شود.

پوست و موهاي سر

هر چند وقت يكبار بايد به موهايتان شامپو بزنيد؟ شستشوي روزانه سر با شامپو تنها براي كساني كه موهايشان بسيار كثيف مي شود و يا از شوره سر رنج مي برند لازم است. استفاده ي بيش از حد از شامپو باعث از دست رفتن چربي ضروري موها شده و حالت خشكي و كرختي به آنها مي دهد. بنابراين افراد عادي هر هفته بايد سه بار از شامپو استفاده كنند.

نكته ي مهم اين است كه تقريبا هيچ تفاوتي بين شامپوهاي مردانه و زنانه وجود ندارد و آن ها تنها از نظر شكل بسته بندي و عطر با هم متفاوت اند و اين موضوع تنها يك فريب تجاري است.

كمر

احتمالا اكثر افراد به دليل مشكل دسترسي به كمرشان، به بهداشت اين ناحيه اهميت نمي دهند. آكنه هاي رشد كرده در نقاط مختلف كمر به علت تعامل چربي هاي اضافي پوست و سلول هاي مرده سطح آن و گاها باكتري ها ايجاد مي شوند. با خريد نمايندگي شركت لوهمن روشه يك ليف بلند مي توانيد بيش از قبل، به بهداشت اين قسمت از بدن رسيدگي كنيد.

بيني و سينوس ها

سينوس ها پناهگاه ويروس ها و باكتري هايي مثل استافيلوكوكوس اورئوس هستند.

با غرغره كردن دهانشويه ، استحمام با آب داغ و پاكسازي بيني و سينوس ها با ضد احتقان ها مي توانيد از رشد ميكروب ها در اين قسمت ها جلوگيري كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده