همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
6علامت كه خبر از لخته خون مي دهد

از جريان طبيعي خون، تجمع خون در پشت لخته و ورم اندام را در پي دارند. ممكن است ورم پا در بسياري از شرايط طبيعي تلقي شود، اما درصورتي كه ورم به سرعت ايجاد شده و با علائمي از درد همراه باشد بهتر است آن را جدي بگيريد.

به گزارش : لخته شدن خون اغلب چيز خوبي است؛ پانسمان زخم مثلا وقتي مجروح مي‌شويد براي متوقف شدن خونريزي نياز به لخته شدن خون داريد.

تصوير علائمي كه مي‌گويند در بدن لخته خون وجود دارد

اما گاهي خون زماني لخته مي‌شود كه به آن نيازي نيست؛ چنين شرايطي ممكن است مشكل‌ساز باشد. لخته خون مي‌تواند در تمام شريان‌هاي بدن ايجاد شده و به آسيب‌هاي جدي منجر شود؛ بنابراين بهتر است قبل از اين كه يك لخته كوچك به بدن آسيب برساند علائم آن را بشناسيم.

تورم يك اندام

يك پا يا بازوي ورم كرده قطره آهن فروزومال از معمول‌ترين علائم وجود لخته خون است. لخته‌ها با جلوگيري از جريان طبيعي خون، تجمع خون در پشت لخته و ورم اندام را در پي دارند. ممكن است ورم پا در بسياري از شرايط طبيعي تلقي شود، اما درصورتي كه ورم به سرعت ايجاد شده و با علائمي از درد همراه باشد بهتر است آن را جدي بگيريد.

درد بازو يا پا

درد گاهي به تنهايي و گاهي در تركيب با علائم ديگري نظير تورم يا قرمزي ظاهر مي‌شود. اين درد كه معمولا هنگام راه رفتن و بلندكردن پماد سوختگي پا احساس شده و براحتي با گرفتگي يا فشار عضلاني اشتباه گرفته مي‌شود ممكن است عوارض خطرناكي داشته باشد. در اين شرايط بويژه اگر درد با بالارفتن دما و تغيير رنگ پوست همراه باشد بهتر است به پزشك مراجعه كنيد.

قرمزي پوست

وجود لخته خون در يك اندام مي‌تواند باعث قرمزي پوست در آن اندام شود. همچنين در صورت وجود لخته در پا يا بازو، اين اندام هنگام تماس با دست گرم‌تر احساس مي‌شود.

درد قفسه سينه

درد قفسه سينه بر اثر لوزالمعده وجود لخته ممكن است با درد قفسه سينه هنگام بروز حمله قلبي اشتباه گرفته شود. كارشناسان مي‌گويند درد ناشي از وجود لخته، شديد است و تنفس عميق آن را تشديد مي‌كند.

تنگي نفس يا تپش قلب

وجود لخته در شش‌ها اكسيژن رساني را كند مي‌كند. در اين شرايط ضربان قلب افزايش مي‌يابد تا كمبود اكسيژن را جبران كند. احساس تپش قلب در قفسه سينه و ايجاد مشكل در تنفس عميق از علائم وجود لخته در شش‌هاست. احساس ضعف و از حال رفتن نيز از ديگر علائم

اين هيدروژل مشكل است.

سرفه‌هاي غير قابل توضيح

سرفه‌هايي خشكي كه متوقف نمي‌شوند و همراه با احساس تنگي نفس يا تند شدن ضربان قلب يا درد قفسه سينه هستند مي‌توانند از علائم وجود لخته باشند. گاهي نيز سرفه‌ها با اخلاط يا خون همراه مي‌شوند.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده