همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
نوزاد,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
تهران-

ايرنا- نتايج دو مطالعه جديد نشان مي‌دهد كه استرس مادر در دوران بارداري، بر رشد مغز جنين، خطر تولد پيش از موعد و حتي جنسيت نوزاد تاثير دارد.

به اسپري linovera گزارش پايگاه اينترنتي نيواطلس، مطالعه اول كه توسط محققان كالج «كينگ» لندن انجام شد، بزرگترين مطالعه‌اي است كه تا اين تاريخ ارتباط ميان استرس مادر و تكامل مغز جنين را نشان مي‌دهد. محققان در اين مطالعه از مغز ۲۵۱ نوزاد كه پيش از موعد به دنيا آمده بودند، اسكن مغزي گرفتند و ميزان رشد ماده سفيد مغز آن‌ها را با نمرات استرس مادر در دوران بارداري كه با پر كردن پرسشنامه‌هايي ژل زخم پرونتوسان توسط مادر جمع آوري شده بود، مقايسه كردند. 

 اين مطالعه، تغييراتي را در ماده سفيد مغز نوزاداني نشان داد كه مادران آن‌ها بيشترين ميزان استرس را در دوران بارداري و در دوره قبل از تولد نوزاد داشتند. 

همچنين اين مطالعه نشان داد، نوزاداني كه مادرانشان در دوران بارداري و در دوره قبل از تولد استرس داشتند، تكامل مغز چشم درد آن‌ها در مسيرهاي خاص پيش ليمبيك (Frontolimbic) تغيير مي‌كند و ماده سفيد در منطقه‌اي به نام uncinate fasciculus كاهش مي‌يابد. در اين مرحله مشخص نيست كه تكامل غير طبيعي uncinate fasciculus چه عواقبي دارد اما ارتباط بالقوه‌اي با اضطراب، آلزايمر، افسردگي و حتي اسكيزوفرني وجود دارد. 

در مطالعه دوم كه توسط محققان دانشگاه كلمبيا انجام شد، به طور اختصاصي سعي شده است تا انواع ژل پرونتوسان مختلف استرس‌هاي دوران بارداري را دسته بندي كند و مشخص كند كه چگونه آن‌ها مي‌توانند بر پيامدهاي مختلف تولد تأثير بگذارند. در اين مطالعه ۱۸۷ زن در طول بارداري‌شان با استفاده از پرسشنامه‌ها و ارزيابي‌هاي فيزيكي مورد مطالعه قرار گرفتند.

اين مطالعه نشان داد كه سطح بالاي استرس روحي و رواني در دوران بارداري بطور چشمگيري احتمال تولد نوزاد بي براوون دختر را افزايش مي‌دهد. به طور كلي، نسبت تولد نوزادان پسر به تولد نوزادان دختران نزديك ( حدود ۱۰۰ به ۱۰۵ ) است اما اين نسبت‌ها  در نتيجه فشارهاي فيزيكي (۴ به ۹) و رواني (دو به سه) تغيير مي‌كند. مطالعه اول در مجله  Biological Psychiatry و مطالعه دوم در مجله PNAS منتشر شده است.

i​rna.‎​ir


منبع

تظرات ارسال شده