همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 سلول هاي سرطاني چگونه ريشه مي كنند؟

خاموش ايجادشده و سپس رشد آن در روده بزرگ گسترش پيدا مي‌كند و درنهايت با نفوذ كامل، بدخيم مي‌شود. اين يافته درروند درمان سرطان بسيار مؤثر خواهد بود.

به گزارش محققان با استفاده از يك سيستم مدل‌سازي جديد در موش‌ها، جهش‌هاي سرطان روده بزرگ را با ايجاد تابش سلول‌هاي بنيادي مشخص كردند. جهش‌هاي پيداشده در سرطان روده بزرگ در حيوانات مشاهده مي‌شود و نوعي سبقت مرگ در روده را كه در آن‌يك جهش ژنتيكي بر سايرين غالب شده را نشان مي‌دهد. اين فرايند، محركي براي بدخيم كرم رژودرم براي گوشت اضافه شدن سلول‌ها مي‌شود.

دكتر جاشوا اشنايدر (Joshua Snyder) از دانشكده جراحي و بيولوژي سلولي در دانشگاه دوك (Duke University)، در اين رابطه اظهار داشت: «اين تحقيقات بينش جديدي را نسبت به فرآيند نامرئي پيشين ارائه مي‌دهد كه در آن سلول‌هاي بنيادي پيش سرطاني جهش‌يافته در سرطان روده بزرگ و روده كوچك گسترش پيدا مي‌كنند.

لازم به توضيح است تكنيك ما پايه و اساس محكمي براي آزمايش روش‌هاي درماني جديد ايجاد مي‌كند كه باعث مي‌شود اين روند اوليه و پيش از بدخيمي قطع‌شده و از بين برود. ما اميدواريم كه يك روز چسب زخم بستر اين سلول‌هاي پيش سرطاني مخفي را هدف قرار داده و آن‌ها را از بين ببريم تا از بروز سرطان جلوگيري كنيم.»

به‌اين‌ترتيب، محققان تفاوت‌هاي اساسي در چگونگي رشد زيستگاه‌هاي روده نوزادان و بزرگ‌سالان مشاهده كردند كه باعث رشد زمينه‌هاي پيش سرطاني سلول‌هاي جهش‌يافته مي‌شوند. در يك دوره بحراني، نوزادان تازه متولدشده به اثرات جهش در سلول‌هاي بنيادي روده حساس هستند كه با فرايندي به نام سرطان‌زايي ميداني، زمينه‌هاي بزرگي از سلول‌هاي جهش‌يافته پستاندار را در سراسر روده بذرافشاني مي‌كند كه خطر سرطان را به طرز چشمگيري افزايش مي‌دهد.

اين زمينه‌ها از سلول‌هاي مري انسان جهش‌يافته مي‌توانند سال‌ها رشد و گسترش پيدا كنند بدون اينكه توسط فناوري‌هاي غربالگري فعلي شناسايي شوند. اغلب آن‌ها بي‌ضرر باقي مي‌مانند اما در شرايط مناسب بدخيم شدن، مي‌توانند بعداً در بزرگ‌سالي سرطاني شوند.

علاوه بر اين محققان مشاهده كردند كه برخي جهش‌هاي سرطان روده بزرگ در بيماران مي‌توانند منجر به افزايش چشمگير باروري محيط و زمينه‌هاي پيش سرطاني شوند كه درنهايت منجر به گسترش سريع زمينه در سراسر روده شده و فرد در پي آن با عواقب كشنده روبه‌رو مي‌شود. برخي جهش‌هاي متداول كه از منابع خارجي ناشي مي‌شوند مانند آسيب يا قرار گرفتن در معرض محيط خاص مي‌توانند محيط اطراف سلول بنيادي را مختل كرده و منجر به رشد سريع و گسترش زمينه پيش سرطاني شوند.

اين پماد زخم بستر روند مي‌تواند به‌ويژه در بزرگ‌سالان كشنده بوده و بسيار سريع‌تر ازآنچه پيش‌بيني مي‌شده، اتفاق بيافتد. دكتر اشنايدر در ادامه توضيحاتش گفت: « سرطان‌زايي مزمن يك پديده تعيين‌كننده محسوب مي‌شود كه آغازگر روند رشد سرطان ازجمله سرطان‌هاي پستان، پوست و ريه است.

اين تكنيك جديد به ما اجازه مي‌دهد تا با استفاده از تصويربرداري ساده فلورسنت، سلول‌هاي پيش سرطاني و سلول‌هاي در حال بدخيم شدن را داخل يك زمينه گسترش پيداكرده شناسايي و بتوانيم روند تشخيص و درمان را خيلي سريع‌تر پيگيري كنيم.»

شرح پماد آلفا كامل اين پژوهش و يافته‌هاي به‌دست‌آمده از آن در آخرين شماره مجله تخصصي Nature Communications منتشرشده و در اختيار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: سيناپرس



منبع

تظرات ارسال شده