همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سياه دانه,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي
 سياه

دانه را پيامبر اكرم (ص) درمان هر دردي به جز مرگ مي‌دانست. خواص و فوايد “سياه دانه” و عسل به قدري فراوان هستند كه  از درد ناخن پا تا درد و بيماري‌هاي نوك موي سر را مي‌توان با آن درمان كرد.

به گزارش ميزان، سياه دانه چه خواصي دارد كه اينقدر توصيه مي‌شود تا از آن در برنامه غذايي خود حتما استفاده كنيد. در اين بخش از مجله سلامت نمناك قصد داريم شما را با كاملترين ليست خواص سياه دانه و فوايد روغن سياه دانه و درمان‌هاي طب سنتي با سياه دانه و عسل آشنا كنيم.

 

سياه دانه چيست؟

سياه دانه طعمي تلخ دارد و به عنوان ادويه در مواد غذايي به خصوص ترشيجات استفاده مي‌شود. اين دانه بومي جنوب غربي آسياست و از قديم به عنوان ضد انگل، ضد باكتري و مسهل استفاده مي‌كردند. مصرف سياه دانه براي زنان شيرده مفيد است، زيرا باعث افزايش ترشح شير مي‌شود. نام‌هاي ديگر سياه دانه، سياه تخمه، سرنيچ سياه، سنوخ سياه، كمون اسود، شونيز، شونوز و كمون هندي است.

 

خواص درماني سياه دانه براي درمان بيماري‌ها و سلامت بدن

تحقيقات نشان داده است مواد معدني و ويتامين‌هاي موجود در سياه دانه در درمان ديابت، سل، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، كم خوني و ميگرن مفيد است.

 

اسيد‌هاي چرب ضروري فراوان موجود در سياه دانه آن را به نوعي مواد غذايي ضد سرطان تبديل كرده كه در حفظ سلامت پوست و مو نيز مفيد است.

 

سياه دانه آهن و پتاسيم فراواني دارد و علاوه بر تقويت سيستم ايمني بدن، باعث رفع مسموميت خوني و يبوست مي‌شود.

 

سياه دانه داراي خواص بسيار زيادي از جمله در درمان سرطان ها، درمان زخم معده، نابودي سموم در كبد و نيز تنظيم سيستم گوارش بدن دارد.

 

افرادي كه بعد از ابتلا به سرماخوردگي مدام عطسه مي‌كنند مي‌توانند جوشانده مخلوط سياه دانه بوداده و روغن زيتون را به مدت يك دقيقه روي پيشاني خود مرهم كنند. اين مخلوط به آن‌ها كمك مي‌كند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.

 

برخي از درمانگران طب سنتي بر اين باورند كه سياه دانه جويده شده و تركيب شده با بزاق دهان موجب درمان زگيل مي‌شود.

 

افراد مبتلا به سينوزيت بهتر است در فصل پاييز هفته‌اي يك بار از بخور سياه دانه استفاده كنند.

 

مصرف سياه دانه در وعده‌هاي غذايي براي خانم‌هاي سردمزاجي كه شير آن‌ها براي نوزادشان كم است موثر است ژل ايكس و به مرور موجب افزايش شير آن‌ها مي‌شود.

 

خواص سياه دانه در طب اسلامي

مصرف سياه دانه در طب اسلامي تاكيد شده است و امامان و پيامبر اكرم (ص) از خواص آن براي درمان درد‌ها نام برده اند.

 

پيامبر اكرم صلي الله عليه و سلم فرمود: "ما من داء إلا في الحبة السوداء منه شفاء إلا السام" يعني هيچ بيماري نيست مگر شفاي آن در سياه دانه است جز مرگ.

 

امام رضا عليه السلام درباره خواص اعجاب انگيز سياه دانه مي‌فرمايد: در سياهدانه بركت است. در چهل چيز خداوند بركت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سياهدانه را بر گزيده است.

 

مطابق توصيه امام رضا عليه السلام سياه دانه و بوييدن گل نرگس خاصيت ايمني در برابر زكام را دارند. امام رضا (ع) مي‌فرمايد: وَليشُمَّ النَّرجِسَ؛ فَإِنَّهُ يأمَنُ الزُّكامَ، وكذلِك الحَبَّةُ السَّوداءُ، گل نرگس ببوييد؛ زيرا از زكام، ايمني مي‏بخشد و همچنين است سياه دانه. (۳)

 

خواص روغن سياه دانه

مصرف روغن سياه دانه در برنامه غذايي در كاهش قند خون، تعادل فشارخون، بهبود آرتروز و التهاب لثه مۆثر است و كليه و مجاري ادرار را تصفيه مي‌كند.

 

تسكين روماتيسم با روغن سياه دانه

يك فنجان روغن سياه دانه را گرم كنيد. سپس قبل از خواب آن را در محل درد بماليد و خوب ماساژ دهيد. بعد محل مورد نظر را با يك تكه پارچه پشمي باندپيچي نموده و استراحت كنيد.

 

خواص و فوايد سياه دانه در طب سنتي و نسخه‌هاي گياهي درماني

 

سياه دانه براي درمان سرگيجه و درد گوش:

يك قاشق مرباخوري عسل را با چند قطره روغن سياه دانه مخلوط كرده و هر صبح ناشتا، ميل كنيد. اين كار را حداقل تا ۱۱ روز ادامه دهيد.

 

سياه دانه براي درمان اسهال:

يك قاشق غذاخوري سياه دانه‌ي آسياب شده را با نصف استكان عصاره‌ي تره تيزك (شاهي) مخلوط كرده و پس از صرف غذا در سه وعده ميل نماييد.

 

سياه دانه براي درمان ديابت نوع ۲:

مصرف تنها ۲ گرم سياه دانه در روز ميزان قند خون و هموگلوبين گليكوزيه (HbA۱C) را كاهش مي‌دهد. همچنين قادر است عملكرد سلول بتا را افزايش داده، در حالي كه مقاومت به انسولين را كم مي‌كند.

 

سياه دانه براي درمان عفونت با هليكوباكتر پيلوري:

خواص ضد تشنجي سياه دانه به طور سنتي شناخته شده است. بر اساس مطالعات به عمل آمده برخي بيماري ها، چون صرع كه در برابر دارو‌هاي مدرن مقاوم هستند، به راحتي با مصرف عصاره سياه دانه قابل درمان اند. چرا كه اين دانه‌ها قادرند تشنج را به طور عجيبي كاهش ژل زخم پرونتوسان دهند.

 

سياه دانه براي درمان فشار خون بالا:

افراد مبتلا به اين مشكل مي‌توانند تنها طي مدت دو ماه درمان شوند. كافي است دوبار در روز ۱۰۰ و ۲۰۰ ميلي گرم عصاره سياه دانه را مصرف كنند.

 

سياه دانه براي درمان آسم:

آزمايشات انجام شده بر روي تعداد زيادي حيوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان مي‌دهد كه اثرات سياه دانه (همراه با آويشن) نتايج بسيار چشمگيري را نسبت به دارو‌هاي معمولي دارد. بنابر ديگر آزمايشات نوشيدن آب جوش به همراه عصاره سياه دانه اثرات بسيار مطلوبي را براي افراد مبتلا به آسم و راه‌هاي هوايي آن‌ها دارد.

 

سياه دانه براي درمان سرطان روده بزرگ:

اين سرطان رشد يافته را مي‌توان با استفاده ازعصاره سياه دانه به راحتي متوقف كرده و از مصرف دارو‌هاي شيميايي مضر در امان ماند. تحقيقات دامي نشان مي‌دهد كه روغن سياه دانه بدون داشتن عوارض جانبي، اثرات عجيبي را بر روي موش‌هاي سرطاني داشته است.

 

سياه دانه براي درمان براي درمان ريز ش مو

درمان و جلوگيري از ريزش مو با سياه دانه - بازگشت مو‌هاي ريخته با سياه دانه - خواص سياه دانه براي پوست و مو

 

براي جلوگيري از ريزش مو‌ها و روياندن مو‌هاي ريخته شده، پودر سياه دانه و حنا را در روغن سوسن مخلوط كرده و بر سر ضماد كنيد.

 

سياه دانه براي جواني و زيبايي پوست

ماليدن جوهر سياه دانه بر صورت باعث جوان شدن پوست صورت مي‌شود. در برخي متون طب سنتي به اين نكته اشاره شده كه استفاده موضعي از تخم سياه دانه و روغن كنجد براي درمان جوش‌هاي زيرپوستي بسيار موثر است. اين درمان گران براي تهيه اين تركيب به بيماران شان توصيه مي‌كنند روغن كنجد و پودر سياه دانه را با يكديگر تركيب كرده و آن را روي پوست صورت ماسك كنند. استفاده از اين تركيب به مدت ۲ هفته به بهبود جوش‌هاي زيرپوستي منجر مي‌شود، اما هنگام استفاده از اين تركيب بايد مراقب بود كه بيش از اندازه از اين روغن روي پوست استفاده نكنيد چرا كه استفاده بيش از اندازه از انواع روغن‌ها موجب بسته شدن منافذ پوستي مي‌شود. براي استفاده از اين تركيب بايد سرانگشتان تان را اندكي به اين روغن آغشته كنيد و روي پوست تان ماساژ دهيد.

 

سياه دانه براي درمان و ترك اعتياد:

سياه دانه قادر بوده ۳۵ فرد معتاد را كه به طور طولاني مدت اسير دام مواد مخدر بوده اند، نجات دهد.

 

سياه دانه براي درمان ناراحتي‌هاي كبدي:

مقداري از پودر سياه دانه را با گياه صبر زرد (آلوئه ورا) و عسل مخلوط كرده نمايندگي b braun و هر صبح ناشتا، به مدت هفت روز يك قاشق مرباخوري از آن را ميل كنيد.

 

همچنين مي‌توانيد روغن سياه دانه را كه در حال جوش است، با غنچه‌ي برگ‌هاي بيد (برگ‌هاي كوچك) مخلوط كرده و پيش از خواب يك قاشق مرباخوري از آن را به مدت يك هفته ميل كنيد

 

سياه دانه براي درمان سردرد و ميگرن:

نصف قاشق سياه دانه آسياب شده را با نصف قاشق انيسون (دانه‌هايي شبيه رازيانه دارد) و سه تكه ميخك كوبيده شده، مخلوط كنيد و با يك ليوان شير بجوشانيد (بهتر است كمي عسل خالص نيز اضافه كنيد). يك فنجان از اين معجون دارويي را مي‌توانيد در هنگام شروع سردرد و ميگرن بنوشيد. با روغن سياه دانه، گيجگاه و شقيقه خود را چرب كنيد تا از سردرد خلاص شويد.

 

سياه دانه براي درمان درد و ناراحتي‌هاي كليوي:

يك استكان سياه دانه را در يك ليتر آب بجوشانيد و با عسل شيرين كنيد و به مدت يك هفته، صبح ناشتا آن را ميل نماييد. همچنين مي‌توانيد يك قاشق غذاخوري سياه دانه آسياب شده را با نصف ليوان روغن زيتون مخلوط كرده و به صورت ضماد (يعني مانند پماد روي يك تكه پارچه تميز) در آن قسمت از كليه كه احساس درد مي‌كنيد بگذاريد. اين عمل را روزانه يك بار و به مدت پنج روزادامه دهيد. هر روز مقداري جعفري را در يك ليوان آب بجوشانيد و هفت قطره روغن سياه دانه را به آن افزوده و صبح و شب يك فنجان ميل كنيد. اين كار را به مدت پنج روز ادامه دهيد.

 

سياه دانه براي تقويت قواي جنسي

سياه دانه راه تقويت قواي جنسي طب سنتي - افزايش باروري با سياه دانه - خواص سياه دانه - درمان بيماري‌ها با سياه دانه

 

ماليدن جوهر سياه دانه بر كمر سبب تمدد اعصاب شده و قدرت جنسي را افزايش مي‌دهد.

 

سياه دانه براي درمان بي اختياري ادرار:

پوسته تخم مرغ را پس از شستن كامل، با حرارت مقداري تفت دهيد و با مقداري سياه دانه مخلوط كرده و بكوبيد تا كاملا نرم شود. يك قاشق چايخوري از اين مخلوط را در يك ليوان شير ريخته و آن را به هم بزنيد و صبح و شب، به مدت يك هفته ميل كنيد.

 

سياه دانه براي درمان دل پيچه و درد‌هاي روده اي:

به مقدار مساوي زيره و نعنا و انيسون را بجوشانيد و هفت قطره روغن سياه دانه به آن اضافه كنيد. سپس با عسل خالص آن را شيرين كرده و در موقع دل پيچه و دل درد آن را بنوشيد.

 

سياه دانه براي درمان درد رحم

 

براي درمان درد رحم و زايمان، پودر سياه دانه را با عسل و روغن مخلوط نموده، ميل كنيد.

 

سياه دانه براي درمان جوش‌هاي چركي

اگر در گروه جوان‌هايي قرار داريد كه از دست جوش‌هاي بي براوون التهابي و ترشحات چركي آن رنج مي‌بريد، مي‌توانيد با استفاده از خمير سياه دانه براي درمان اين جوش‌ها كه غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود مي‌آيد و در برخي موارد تا جواني افراد ادامه پيدا مي‌كند، اقدام كنيد. براي تهيه اين خمير كافي است ۲ قاشق پودر سياه دانه را با مقداري سركه تركيب كرده و آن را روي صورت خود ماسك كنيد. اين تركيب كمك مي‌كند جوش‌هاي التهابي و چركي به مرور خشك و برطرف شوند.

 

سياه دانه براي درمان تب:

اگر مقداري سياه دانه را بكوبيد و با كمي سكنجبين ميل نماييد، تب را برطرف مي‌كند.

 

خواص سياه دانه و عسل

خواص سياه دانه معجون سياه دانه و عسل معروف به معجون دوسين از دارو‌هاي ساده و در عين حال موثري هست كه از قديم در طب سنتي محبوب بوده و براي درمان بيماري‌هاي مختلفي از آن استفاده مي‌شده است. اين معجون خواص بسيار زيادي دارد كه در اين مطلب به بخشي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم.

 

سياه دانه و عسل، زيبايي پوست و مو، جوان سازي پوست صورت گياهي

 

۱-از اصلي‌ترين خواص معجون سياه دانه اين است كه سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند

 

۲- براي درمان سرماخوردگي‌هاي پي در پي مفيد است.

 

۳-در درمان تب‌هاي بلغمي و سوداوي تاثير دارد.

 

۴-ادرارآور است و براي مردان مبتلا به پروستات مفيد است. همچنين عفونت‌هاي ادراري را درمان مي‌كند.

 

۵-براي درمان سردرد‌هايي كه مرتبط با مزاج سرد هستند مفيد است.

 

۶-ماليدن اين تركيب به پوست براي درمان جوش‌هاي بلغمي مفيد است. توجه داشته باشيد كه جوش‌هاي بلغمي بدون التهاب، زيرپوستي و سفت هستند و استفاده از اين تركيب براي جوش‌هاي قرمز و پرالتهاب نتيجه عكس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.

 

۷-تاثير خوبي بر دستگاه گوارش و انگل‌هاي روده دارد.

 

۸- نفخ معده و دل درد‌هاي ناشي از آن را درمان مي‌كند.

 

۹- براي پيشگيري و درمان زخم معده موثر است.

 

۱۰-براي بهبود بيماري‌هاي پوستي پيسي و لك مفيد هست.

 

۱۱-مي تواند سنگ‌هاي كليه و مثانه را از بين ببرد.

 

۱۲-در روز‌هاي پاياني بارداري به كنترل درد و افزايش توان و مقاومت مادران هنگام زايمان كمك مي‌كند. توجه داشته باشيد حتما با مشورت پزشك زنان و يا متخصص طب سنتي از اين معجون استفاده كنيد.

 

۱۳- موجب افزايش شير مادران شيرده مي‌شود.

 

۱۴- از ابتلا به بيماري‌هاي مزمن و سرطان جلوگيري مي‌كند، چون اثر معجون سياه دانه به مدت طولاني در بدن باقي مي‌ماند

 

۱۵-باعث كاهش عوارض دارو‌هاي شيمي درماني بر كليه‌ها مي‌شود.

 

۱۶- با طبع گرم بسيار اسپري linovera انرژي زا و باعث از بين رفتن افسردگي مي‌شود.

 

۱۷-مصرف يك قاشق مرباخوري از تركيب روغن سياه دانه و عسل خالص به نسبت مساوي باعث درمان اضطراب و تپش‌هاي قلب و تنظيم ضربان قلب مي‌شود.

 

۱۸- سياه دانه داراي ماده‌اي هست كه در بدن توليد انتي هيستامين مي‌كند به همين دليل براي درمان حساسيت و آسم بسيار مفيد است.

 



منبع

تظرات ارسال شده