همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آمار ابتلاي معتادان تزريقي به ايدز,اخبار اجتماعي,خبرهاي اجتماعي,آسيب هاي اجتماعي
مديركل

درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت ۱۳.۸ درصد معتادان تزريقي، مبتلا به ويروس اچ آي وي (ايدز) و حدود ۵۰ درصد معتادان تزريقي دچار آنتي بادي هپاتيت c هستند.

به گزارش رويداد۲۴، حميد جمعه‌پور با بيان اينكه سهم اعتياد تزريقي در انتقال ويروس اچ آي وي در معتادان در كشور طي سال‌هاي اخير كاهش يافته است، اظهار كرد: اين موضوع به آن معنا نيست كه توجه ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به برنامه‌هاي كاهش آسيب‌، كاهش يافته است.

وي افزود: در حال حاضر ستاد به منظور كاهش آسيب‌ها و عوارض سوء مصرف مواد و اعتياد از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي متعددي همچون ارائه قيمت ورق سيليكوني براي زخم خدمات و بسته‌هاي كاهش آسيب و حمايتي به معتادان داراي رفتارهاي پرخطر، شناسايي معتادان مبتلا به اچ آي وي/ايدز، ارائه خدمات تشخيصي، مشاوره‌اي و درماني به اين افراد و همچنين واكسيناسيون هپاتيت، حمايت مي‌كند.

ارائه خدمات پيشگيري از هپاتيت در مراكز كاهش آسيب

به گفته جمعه‌پور، خدمات تشخيص ويروس اچ آي وي هم‌اكنون در حال اجراست و خدمات پيشگيري از هپاتيت نيز به صورت پايلوت در مراكز كاهش آسيب اجرا خواهد شد.

۱۰ درصد بيماران مبتلا به ايدز معتادان تزريقي‌اند

وي با اشاره به وضعيت بيماري ايدز و هپاتيت در ميان معتادان تزريقي تاكيد كرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، ۱۳.۸ درصد معتادان تزريقي، مبتلا به ويروس اچ آي وي (ايدز) هستند، البته شواهد موجود نشان مي‌دهد كه ايران همچنان در مرحله نياز به توجه است؛ به طوري كه در صورت عدم كنترل آن، به اپيدمي ايدز متمايل مي‌شويم. همچنين شواهد ديگري در اين پيچش بيضه خصوص نيز نشان مي‌دهد كه بيش از ۱۰ درصد مبتلايان بيماري ايدز را گروه معتادان تزريقي تشكيل مي‌دهند كه البته اين روند كاهشي ناشي از اجراي برنامه‌هاي كاهش آسيب نسبت به سال‌هاي گذشته است.

نيمي از معتادان تزريقي دچار آنتي بادي هپاتيت c هستند

مديركل درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با بيان اينكه حدود ۵۰ درصد معتادان تزريقي دچار آنتي بادي هپاتيت c هستند، افزود: البته اين به معناي آن نيست كه همه معتادان تزريقي هپاتيت c دارند، زيرا ممكن است بيماران هپاتيت در مرحله‌اي خود به خود درمان شوند، اما تا پايان عمر آنتي بادي خون‌شان مثبت باشد.

وي درباره وضعيت معتادان تزريقي در زندان‌ها و آمار شيوع اچ‌آي‌وي در زندانيان نيز بيان كرد: سازمان زندان‌ها در حوزه درمان ويروس اچ آي وي (ايدز) الگوي موفق منطقه‌اي به شمار مي‌رود و تقريبا تمامي پزشكان شاغل در زندان‌ها درباره تست غربالگري و درمان اين بيماري آموزش ديده‌اند، اما آخرين آمار بيماران معتاد مبتلا اسپري اپسايت به اچ آي وي در داخل زندانها در اختيار نيست.

۶۰ هزار زنداني كشور تحت پوشش برنامه «درمان نگهدارنده با متادون»

جمعه‌پور ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار زنداني كشور تحت پوشش برنامه «درمان نگهدارنده با متادون» هستند، لذا مي‌توان گفت ايران در حوزه پوشش و ارائه خدمات كاهش آسيب براي زندانيان يكي از موفق‌ترين كشورهاي دنيا به شمار مي‌آيد، زيرا در تمامي زندان‌هاي كشور خدمات درمان و كاهش آسيب اعتياد و خدمات مشاوره‌اي به بيماران اچ آي وي ارائه مي‌شود.

مديركل درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال كه چرا دستگاه‌هاي خودپرداز توزيع سرنگ و وسايل بهداشتي جمع‌آوري شده است و همچنين اين دستگاه‌ها در جلوگيري از بيماري‌هايي مانند ايدز و هپاتيت چه تاثيري داشت؟ گفت: كليه برنامه‌ها و فعاليت‌هاي حوزه درمان و كاهش آسيب اعتياد كشور در ابتداي هر سال با برگزاري جلسات گاز عسل مشترك با سازمانهاي عضو ستاد همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان بهزيستي، سازمان زندانها و... مورد توافق قرار گرفته و طي انعقاد تفاهم نامه مورد حمايت ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار مي‌گيرد و اگر در زمان برنامه‌ريزي و انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي مشترك با سازمانها فعاليت مورد نظر(دستگاه خودپرداز توزيع سرنگ بهداشتي) از سوي دستگاه‌هاي اجرايي عضو به عنوان يك نياز مطرح شود، حتما پس از بررسي مورد حمايت مالي و عملياتي قرار خواهد گرفت.

اما طي چند سال اخير فعاليت‌ها و اقدامات متعددي نظير مراكز گذري، تيم‌هاي افزايش دسترسي، خدمات موبايل سنتر، مراكز سرپناه، كانكس و... توسط سازمان‌هاي متولي با حمايت ستاد در حوزه كاهش آسيب اعتياد در سطح كشور در حال اجراست.

جمعه‌پور به تشريح مزاياي تيم‌هاي سيار نسبت به دستگاه‌هاي خودپرداز سرنگ و وسايل بهداشتي پرداخت و بيان كرد: در زماني كه دستگاه‌هاي خودپرداز در مناطق پرخطر نصب شده بودند، بيماران با مراجعه به آن دستگاه‌ها پيكو اسميت اند نفيو بدون دريافت هيچ آموزشي سرنگ دريافت مي‌كردند، اما هم‌اكنون تيم‌هاي سيار و ون‌هاي ارائه‌دهنده خدمات كاهش آسيب با مراجعه به مناطق آلوده و محل زندگي معتادان علاوه بر ارائه تجهيزات به بيمار، نحوه استفاده از سرنگ و ... را با هدف جلوگيري از تزريق مشترك و پيشگيري از ابتلا به اچ آي وي و ساير بيماريهاي عفوني و قابل انتقال به آنها آموزش مي‌دهند.



منبع

تظرات ارسال شده