همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مخاط بدن انسان,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
مطالعه

جديد دانشگاه MIT نشان مي‌دهد، تركيباتي كه حاوي مقادير زيادي از تك‌قندي‌ها بوده و با پيوندهاي قندي به هم متصل شده‌اند در مخاط وجود داشته و مسئول اغلب اين ميكروب‌ها هستند.

به گزارش آنا، يك مطالعه جديد هيدروژل در دانشگاه MIT نشان مي‌دهد، تركيباتي كه حاوي مقادير زيادي از تك‌قندي‌ها بوده و با پيوندهاي قندي به هم متصل شده‌اند در مخاط وجود داشته و مسئول اغلب اين ميكروب‌ها هستند. مخاط معدن طلاي درماني است و توانايي تنظيم رفتار ميكروب‌ها و تنظيم هويت خود را دارد.

بيش از ۲۰۰ مترمربع بدن انسان ازجمله دستگاه گوارش، ريه‌ها و مجاري ادراري با مخاط پوشانده شده‌اند. در سال‌هاي اخير محققان شواهدي پيدا كرده‌اند كه نشان مي‌‌دهد مخاط تنها يك مانع فيزيكي نيست تا پانسمان زخم باكتري‌ها و ويروس‌ها را به دام بيندازد بلكه مي‌تواند عوامل توليد بيماري‌ها را خلع سلاح كرده و از ايجاد عفونت جلوگيري مي‌كند.

يك مطالعه جديد در دانشگاه MIT نشان مي‌دهد، تركيباتي كه حاوي مقادير زيادي از تك‌قندي‌ها بوده و با پيوندهاي قندي به هم متصل شده‌اند در مخاط وجود داشته و مسئول اغلب اين ميكروب‌ها هستند. مخاط معدن طلاي درماني است و توانايي تنظيم رفتار ميكروب‌ها و تنظيم هويت خود را دارد.

محققان اين دانشگاه در آزمايشگاه نشان دادند لوزالمعده كه گليكان‌ها مي‌توانند رفتار ساير ميكروب‌ها را نيز تنظيم كنند. بر اين اساس دانشمندان معتقدند يك فرد ​​هرروز چندين ليتر مخاط توليد مي‌كند كه تا همين اواخر تصور مي‌شد اين مخاط در درجه اول به‌عنوان روان‌كننده موانع فيزيكي عمل مي‌كند. بااين‌حال محققان نشان داده‌اند كه مخاط مي‌تواند در رفتار باكتري‌ها دخالت كند و از اتصال ميكروب‌ها به سطوح و برقراري ارتباط با يكديگر جلوگيري مي‌كند.

اين مولكول‌هاي قند، نوعي اليگوساكاريد، به پروتئين‌هايي خريد قطره فروزومال بنام موكين‌ها، بلوك‌هاي ساختاري ژل تشكيل‌دهنده مخاط، وصل مي‌شوند تا يك ساختار شبيه بطري ايجاد كنند.

محققان گليكان‌ها را جدا كرده و آن‌ها را در معرض سودوموناس آئروژينوزا قراردادند. با توجه به قرار گرفتن در معرض گليكا‌ن‌هاي مخاطي، باكتري‌ها تغييراتي گسترده‌اي در رفتار ايجاد كردند كه باعث مي‌شود آن‌ها براي ميزبان كمتري مضر باشند. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها ديگر سموم توليد نمي‌كنند بلكه به سلول‌هاي ميزبان متصل كرم رژودرم شده يا كشته مي‌‌شوند.

اين تحقيق ضدعفوني‌كننده ميكروب نتايج قدرتمندي در توانايي اين باكتري در ايجاد عفونت داشت. محققان نشان دادند كه درمان زخم‌هاي سوختگي آلوده به سودوموناس با مخاط و گليكين‌هاي مخاطين باعث افزايش تكثير باكتري‌ها مي‌شود و اين نشانگر پتانسيل درماني اين عوامل خنثي‌كننده است.



منبع

تظرات ارسال شده