همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هشدار؛ اين قارچ مجوز دارويي ندارد

فريب‌ بيماران دارند، اما سخنگوي سازمان غذا و دارو اعطاي هرگونه مجوز دارويي و درماني به اين محصولات را تكذيب مي‌كند.

به گزارش اين روزها كمي گشت و گذار در فضاي مجازي و اينترنت قطعاً شما را با موارد عجيب و غريبي روبرو خواهد كرد. شايد تا به حال نيز با برخي پست‌هاي تبليغي در فضاي مجازي برخورد كرده باشيد و حتي از تعجب دهانتان باز مانده باشد. تبليغات محصولي به نام «قارچ گانودرما» يكي از اين موارد عجيب‌الخلقه است. محصولي كه به ادعاي تبليغ كنندگان آن فرقي نمي‌كند كه به كدام بيماري مبتلا باشيد چراكه مصرف اين ماده همچون يك اكسير جادويي تمام بيماري‌ها و مشكلات جسمي شما را درمان مي‌كند.

تبليغي كه به رغم غير قابل باور بودن آن، به شدت در فضاي مجازي گسترش پيدا كرده و مي‌توان گفت كه برنامه اينستاگرام نيز تبديل به اسپانسر انحصاري تبليغات گانودرما شده است. فروشندگان اين محصول معتقدند كه مصرف اين ماده روي دست تمام قرص‌ها و داروهاي داخلي و خارجي شده و بسياري از بيماري‌ها ازجمله انواع سرطان، آلزايمر، ام اس، ديابت، اسم، مشكلات گوارشي و معده، ميگرن، دردهاي مفصلي و هزاران نوع بيماري ديگر را درمان مي‌كند.

بر اساس ادعاهاي مطرح شده درباره عملكرد گانودرما، اين محصول به دليل داشتن مقادير زيادي مواد مغذي موجب افزايش گردش خون و تقويت سيستم دفاعي بدن شده و بسياري از امراض را درمان مي‌كند. ادعايي كه شايد برخي تحقيقات آن را تأييد كند اما هنوز علم پزشكي و داروسازي آن را تأييد نكرده است.

حال اين سوال مطرح است كه با وجود عدم علمي و قطعي بودن تأثير درماني اين محصول از سوي نهادهاي درماني و متخصصان كشور، علت گسترش قارچ گونه تبليغات بدون مجوز آن چيست. اگر به سراغ فروشندگان اين محصول در فضاي مجازي برويد، پس از پرسيدن چندين سوال درباره عدم ابتلاء به بيماري‌هاي قلبي يا نداشتن حساسيت‌ها، مصرف اين ماده را برايتان تجويز و ادعاي پيشگيري و بهبود مي‌كنند.

ادعاهايي غير قابل باور درباره قارچ گانودرما

يكي محصولات زخم بستر از فروشندگان قارچ گانودرما در خصوص اين محصول گفت: قارچ گانودرما محصولي است كه با قهوه تركيب مي‌شود و مي‌تواند بسياري از بيماري‌ها از جمله ديابت و سرطان را درمان كند. تنها لازم است تا بيمار هر روز صبح بعد از صبحانه آن را مصرف كند تا نتيجه خارق‌العاده آن را ببيند. اين محصول حتي درد استخوان، كمبود آهن، ام اس، حساسيت‌هاي پوستي و غيره را درمان مي‌كند و با كنترل ميزان قند خون، پس از مدتي استفاده فرد را از مصرف قرص قند يا انسولين بي نياز مي‌كند.

وي درباره طول مدت مصرف اين ماده نيز توضيح داد: اين محصول به عنوان يك محصول كمك درماني است و مي‌تواند در بهبود بيماري مؤثر باشد. بيمار براي مشاهده نتيجه ۳ الي ۶ ماه به صورت روزانه از آن استفاده كند و در كنار آن مصرف برخي قرص‌هاي تقويتي يا گياه جينسينگ نيز توصيه مي‌شود و ما آن را به بيماران مي‌فروشيم.

اين فروشنده در خصوص قيمت اين محصول نيز بيان كرد: بسته‌هاي اين محصول داراي ۲۰ عدد قهوه‌هاي حاوي قارچ گانودرما است و هزينه آن براي مصرف ۳ ماهه حدود ۱ ميليون و براي مصرف ۶ ماه حدود ۲ ميليون مي‌شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تضميني براي تأثيرگذاري اين محصول وجود دارد يا خير، گفت: تضمين خاصي وجود ندارد اما در ميان مشتري‌هايي كه از آن استفاده كرده اند، برخي از افراد تا حدودي بهبود يافته اند. به علاوه اين محصول داراي مجوز رسمي از سازمان غذا و دارو بوده و تحت نظارت و تأييد مستقيم وزارت بهداشت است.

سخنگوي سازمان غذا دارو: قارچ گانودرما مجوز درماني ندارد

با وجود ادعاي فروشندگان قارچ گانودرما مبني بر مجوز داشتن از سازمان غذا و دارو و تاييديه وزارت بهداشت، كيانوش جهانپور سخنگوي سازمان غذا و دارو درباره صحت مجوز درماني شركت هاي فروشنده اين محصول گفت: گانودرما امروزه در ايران صرفا بعنوان يك فرآورده غذايي توسط چند شركت مجوز توليد و توزيع مي شود لكن هيچگونه تجويز دارويي و درماني براي عفونت بدن آن تاييد نشده و تبليغاتي كه در اين زمينه انجام شود از زمره موارد تبليغات كاذب و اغواگرانه بشمار مي رود؛ از سوي ديگر شركت هاي توليد كننده اين محصول هيچ گونه مجوز درماني از سوي سازمان غذا و دارو براي تبليغ اين قارچ ندارند.

وي درباره ماهيت اين محصول اظهار داشت: گانودرما از هزاران سال پيش در طب سنتي آسياي شرقي مورد استفاده بوده است. در چين بعنوان نمادي از سلامتي و طول عمر به همراه شادي و اقبال در زندگي، بيش از ۲ هزار سال است كه براي درمان هاي پزشكي استفاده مي شده است. در باور چيني هاي باستان نوشيدن معجوني از قارچ گانودرما، جاودانگي و طول عمر را به ارمغان مي آورد. امروزه با سير افزايش يابنده‌اي از بيماران مبتلا به بيماري هاي غيرواگير، مزمن و صعب العلاج مواجه هستيم كه ممكن است با درمان هاي موجود قابل كنترل يا درمان نباشند و افرادي كه مبتلا به اين بيماري ها هستند، طبعا براي مبارزه و درمان با آن به هر دارو يا كاري كه ممكن است در متوقف كردن پيشرفت بيماري يا كم كردن عوارض دارويي، اثرگذار باشد، روي آورند.

وي افزود: قارچ گانودرما لوسيدوم نيز از اين دسته است و يك فرآورده غذايي يا طبيعي است كه توسط پزشكان و طبيبان سنتي در شرق آسيا تجويز و استفاده مي‌شود اما سطح شواهد و مدارك موجود از اثربخشي اين قارچ و فرآورده هاي طبيعي مشتق از آن در سطح بالايي از نظر علمي نيست و در سطح شواهد ناكافي قرار مي گيرد.

نتايج علمي مبني بر درمان سرطان با استفاده از مصرف گانودرما وجود ندارد

جهانپور با تاكيد بر اينكه تبليغات زيادي مبني بر اثربخشي اين قارچ در پيشگيري يا درمان برخي بيماري ها در فضاي مجازي منتشر مي شود كه اغلب آنها، اغواگرانه و نادرست است، اظهار داشت: صرفا تعداد انگشت‌شماري از كارآزمايي‌هاي پيش‌باليني گزارش كرده‌اند كه گانودرما لوسيدوم حاوي مواد ضدسرطاني و تقويت كننده سيستم ايمني است، اين در حالي است كه هنوز مطالعه مروري نظام‌مندي كه به بررسي سودمندي گانودرما در درمان سرطان پرداخته باشد، وجود ندارد.

سخنگوي سازمان غذا و دارو اظهار داشت: گانودرما توسط طبيبان سنتي چيني به منظور تقويت سيستم ايمني نحوه پانسمان هارتمن تجويز مي‌شود و مطالعات مروري تحقيقات باليني هم گزارشاتي مبني بر اينكه گانودرما لوسيدوم احتمالا مي‌تواند به عنوان يك ضد تومور مفيد واقع شود، وجود دارد اما اين اطلاعات پراكنده است و براي اعلام نظر قطعي نياز به مطالعاتي نظام‌مند وجود دارد. آنچه كه در مطالعات تاكنون حاصل شده، اين است كه گانودرما با افزايش درصد لنفوسيت‌هاي CD۳؛ CD۴ و CD۸ احتمالا مي‌تواند سيستم ايمني را تقويت كند. همچنين سلول‌هاي كشنده (NK-cell) كه وظيفه دفاع از بدن را در برابر عوامل بيگانه دارند نيز تا حدودي بدنبال مصرف اين قارچ افزايش مي‌يابند.

وي با تاكيد بر اينكه در مرور مقالات موجود با محدوديت‌هايي در نتايج نيز مواجه هستيم، افزود: اغلب اين مطالعات كوچك و از نظر روش‌شناسي نامناسب اند، به علاوه اغلب مطالعات و شركت‌كنندگان چيني هستند و بنابراين نتايج به مقدار زياد تحت تاثير، قلمداد مي شود. تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد احتمالا مصرف نوع خاصي از محصولات اين قارچ (Ganopoly) مي‌تواند صرفا علائم مربوط به تنگي عروق قلبي(و نه درمان) شامل درد قفسه سينه و تنگي نفس را كاهش دهد.

عدم تاثيرگذاري گانودرما بر ديابت نوع دو

جهانپور با بيان اينكه مصرف محصولات اين قارچ، تاثيري بر سطح قندخون در افراد با ديابت نوع دو نداشته است، تصريح كرد: تحقيقات اوليه نشان داده است كه مصرف نوع خاصي از محصولات اين قارچ (Ganopoly) براي ۱۲ هفته مي‌تواند مقداري از ميزان ويروس هپاتيت B را در بدن كاهش دهد و به نظر مي رسد احتمالا مي تواند عملكرد كبدي را در افراد مبتلا به اين بيماري تا حدودي بهبود بخشد. در مطالعات انجام شده، استفاده روزانه از عصاره قارچ گانودرما حتي به مدت ۱۲ هفته سطح كلسترول را در افرادي كه فشار خون بالا و يا كلسترول بالا دارند، تحت تاثير قرار نمي دهد. شواهد متناقضي در مورد اثرات قارچ گانودرما در فشار خون بالا نيز وجود دارد ولي تحقيقات اوليه نشان مي دهد كه استفاده روزانه از عصاره قارچ گانودرما به مدت ۱۲ هفته، فشار خون را در افرادي كه داراي اندكي فشار خون بالا هستند، كاهش نمي دهد. با اين حال، تحقيقات ديگري هست كه نشان مي‌دهد كه مصرف قارچ گانودرما احتمالا تاحدودي باعث كاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون شديد مي‌شود.

سخنگوي سازمان غذا و دارو ادامه داد: بنا بر مطالعات موجود، مصرف قارچ گانودرما، تومورهاي ريه را كاهش نمي‌دهد، هارتمن ولي به نظر مي‌رسد كه عملكرد سيستم ايمني و كيفيت زندگي افراد مبتلا به سرطان ريه را تا حدي بهبود مي‌بخشد. فوايد متعدد ديگري نيز براي اين قارچ از قبيل تاثير روي ساير سرطانها، دردهاي عصبي، سيستم ايمني، عفونت هاي ويروسي و... بيان شده كه براي رد يا اثبات آن نياز به تحقيقات بيشتري است و شواهد كافي و علمي تا كنون در اختيار نيست.

مصرف طولاني مدت گانودرما و خطر آسيب به كبد

وي با اشاره بر اينكه مصرف مداوم پودر اين قارچ در مدت زمان بيش از يك ماه احتمالا غير ايمن بوده و به كبد آسيب مي زند، عنوان كرد: همچنين مصرف گانودرما مي تواند در برخي افراد منجر به خشكي مخاط دهان، گلو و بيني همراه با خارش، ناراحتي معده، خونريزي بيني، مدفوع خوني، ضايعات پوستي و تنفس هاگ اين قارچ نيز مي‌تواند منجر به بروز آلرژي شود. هيچ گونه شواهد قابل اطميناني مبني بر بي‌خطر بودن مصرف اين قارچ در بارداري و شيردهي نيز وجود ندارد. بنابراين توصيه مي‌شود از مصرف اين قارچ در اين دوره اجتناب شود. مصرف مقدار زياد اين قارچ خطر خونريزي را در افراد با اختلالات خونريزي دهنده افزايش مي‌دهد، همچنين از مصرف آن در افراد با فشار خون خيلي پايين بهتر است اجتناب شود. دوزهاي بالا از اين قارچ هم ممكن است خطر خونريزي را افزايش دهد و حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحي نبايد استفاده شود.

جهانپور از تداخل مصرف همزمان قارچ گانودرما با داروهاي ضد فشارخون سخن گفت و تاكيد كرد: داروهاي ضد انعقاد خون هم با گانودرما تداخل دارند و از مصرف همزمان آنها بايد اجتناب شود. ميزان مصرف مناسب از قارچ گانودرما بستگي به عوامل متعددي نظير سن، سلامتي و شرايط ديگر دارد لكن در حال حاضر اطلاعات علمي كافي براي تعيين دوز مناسب براي قارچ گانودرما وجود ندارد. به ياد داشته باشيد كه محصولات طبيعي هميشه لزوما ايمن نيستند و ميزان مصرف آن‌ها مي تواند بسيار مهم باشد.

ضرورت برخورد دستگاه‌هاي نظارتي با تهديد كنندگان سلامت مردم

با وجود تبليغات گسترده قارچ گانودرما در فضاي مجازي و مطرح كردن ادعاهاي ثابت نشده و بعضاً كذب شركت‌هاي فروشنده اين محصول، همچنان شاهد سو استفاده مالي فروشندگان آن از مردم و به خطر انداختن سلامت هموطنان هستيم. حال بايد ديد با توجه به اعلام سخنگو سازمان غذا و دارو مبني بر مجوز نداشتن خريد پانسمان اين محصولات، نهادهاي متولي چه زماني اقدام به برخورد با فروشندگان اين محصولات و متوقف كردن فعاليت آنها در فضاي مجازي خواهند كرد.

منبع: مهر



منبع

تظرات ارسال شده