همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 شايع ترين بيماري‌هاي سيستم تنفسي را بشناسيد

يكي از شايع ترين بيماري‌هاي سيستم تنفسي است، گفت: مصرف زياد مايعات گرم موثرترين راه درماني سينوزيت است.

به گزارش : دكتر«مصطفي تقوي» با اشاره به شيوع بيماري سينوزيت در ميان گروه‌هاي سني مختلف، اظهار كرد: حضور و فعاليت عوامل بيماري زا و همچنين آلرژي در سينوس‌هاي صورت منجر به بروز التهاب مي‌شود كه آن را سينوزيت خريد قطره آهن فروزومال مي‌نامند.

وي افزود: سينوسها حفرات خالي در درون استخوانهاي صورت هستندكه سطح داخلي آنهابا غشاي مخاطي پوشيده شده و هر يك با مجرايي به بيني راه پيدا مي‌كنند.

اين متخصص گوش، حلق و بيني سينوزيت را يكي از شايع ترين بيماري‌هاي سيستم تنفسي عنوان كرد و گفت: عفونت‌هاي موجود در سينوس‌ها ممكن است در حد التهاب مخاطي باقي بماند يا منجر به تشكيل چرك و تجمع ترشحات شود.

تقوي با بيان اين كه سينوزيت‌ها براساس مدت بيماري در دسته حاد، تحت حاد و مزمن قرار مي‌گيرند، پماد زخم بستر تصريح كرد: التهاب ناشي از سينوزيت حاد تخليه ترشحات طبيعي از سينوسها را با مشكل مواجه مي‌كند و باعث توليد ترشحات غيرطبيعي مي‌شود.

وي ادامه داد: ممكن است ابتلا به اين نوع سينوزيت باعث تورم در ناحيه اطراف چشم و صورت شود و دردهاي شديدي را در اين نقاط به همراه اورد.

اين پزشك متخصص با اشاره به اين كه سينوزيت حاد عمدتا ناشي از سرماخوردگي و آلرژي است، خاطرنشان كرد: اين بيماري معمولا در مدت ۷ تا ۱۰ روز درمان مي‌شود.

اين متخصص در ادامه به سينوزيت‌هاي مزمن اشاره كرد و گفت: كرم اسكار رژودرم سينوزيت مزمن فرم بهبود نيافته بيماري سينوزيت حاد است كه مدت ابتلا به آن بيشتراز ۸ هفته است.

وي نشانه‌هاي ابتلا به اين بيماري را در افراد متفاوت عنوان كرد و افزود: به طور كلي افراد مبتلا به سينوزيت مزمن علائمي نظير گرفتگي بيني، درد يا احساس فشار يا سنگيني در نقاط مختلف صورت يا دندان‌ها، آبريزش بيني به رنگ زرد، سبز و يا بي رنگ را تجربه مي‌كنند.

تقوي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: يكي از اقدامات مهم در راستاي درمان سينوزيت‌هاي بهبود نيافته عدم خود درماني و مراجعه به پماد آلفا براي جوش صورت پزشك است.

وي با بيان اين كه راهكارهاي پيشگيري از سينوزيت به هنگام سرماخوردگي يا حملات آلرژي استفاده از داروهاي ضد احتقان به مدت كوتاه است، خاطرنشان كرد: شستشوي بيني بامحلولهاي كلرور سديم رقيق، مرطوب نگهداشتن هواي تنفسي، دوري از دود سيگار، نوشيدن مايعات زياد و گرم از ديگر اقدامات پيشگيرانه اين بيماري است.

تقوي اولين اقدام براي درمان سينوزيت حاد را رفع ارگانيسم ايجاد كننده دانست و بيان كرد: اگر در شخص علائم عفونت باكتريال وجود داشته باشد استفاده از آنتي مري انسان بيوتيك مناسب‌ترين كار است و در صورت عدم بهبودي شستشوي سينوس‌ها ضرورت مي‌يابد.

وي در پايان گفت: براي درمان سينوزيت مزمن در ابتدا بكاربردن آنتي بيوتيكها و در صورت عدم رفع بيماري استفاده از اسپري‌هاي استروئيدي،آنتي هيستامين‌ها و در مواردشديد عمل‌هاي جراحي لازم است.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده