همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مراقب قلب دوم تان باشيد

استفاده از كفش مناسب به‌خصوص براي كودكان در دوران مدرسه نكته‌اي است كه والدين بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند؛ چرا كه پوشيدن كفش‌هاي نامناسب و غير‌استاندارد علاوه بر مشكلاتي نظير كمر درد و ناهنجاري‌هاي استخواني در پاها باعث آزار كودك نيز مي‌شود. دكتر مرتضي رجايي، متخصص طب فيزيكي در گفت‌وگويي اسپري براي زخم با ما از ويژگي‌هاي كفش مناسب براي دانش‌آموزان مي‌گويد.

كفش مناسب، كفشي است كه انعطاف لازم را داشته باشد و پاها در آن احساس راحتي كنند. اهميت استفاده از كفش مناسب تا جايي است كه استفاده نامناسب از آن سبب ايجاد فشار نابجا به نواحي پا، زانو، كمر و حتي گردن مي‌شود كه اين مساله مشكلاتي را براي فرد در بلندمدت به‌وجود

خواهد آورد.

كف كفش در ناحيه زير انگشتان پا نيز بايد انعطاف لازم را داشته باشد. كفش‌هاي دوستدار پابه گفته دكتر رجايي، جنس چرم براي كفش از همه مناسب‌تر است، زيرا چرم مانند پوست، هوا را عبور مي‌دهد و قالب پاي شما رابه خود مي‌گيرد. به علاوه بهترين نوع كفش براي كودكان در سنين دبستان، كفش اسپرت با كف و رويه نرم و انعطاف‌پذير است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پاشود.

كفش تنگ به پا نكنيد

ارتفاع كفش محلول پرونتوسان چيست در قسمت پاشنه بايد ۵/۲ تا۳ سانتي‌متر باشد. همچنين براي حفظ قوس داخلي كف‌پا، بايد ناحيه پاشنه در قسمت داخل رو به جلو و جنس پاشنه هم بايد كاملا منعطف و فشرده باشد.

دكتر رجايي تاكيد مي‌كند: ارتفاع كفش در قسمت پنجه نيز بايد حدودا ۵/۱سانتي‌متر باشد.

پنجه كفش بايد پهن باشد (گرد يا چهارگوش) به گونه‌اي كه انگشتان دچار فشردگي نشوند، زيرا انحرافات انگشتان از كودكي و نوجواني با پوشيدن كفش‌هاي بسيار تنگ به وجود مي‌آيد كه به تغيير قوس كف‌پا منجر مي‌شود. كفشي كه ساق پا را حمايت كند، كفش‌هاي ورزشي مناسب هستند، اما كفش‌هاي روباز كه مچ پاهاي كودكان را نگه نمي‌دارد مناسب نيست.

خواب ناز پاها در كفش راحت

لايه دروني كفش بايد حتما نرم باشد به‌طوري كه نيروي جاذبه زمين را به راحتي جذب كند. سفت بودن اين لايه به اسپري پرونتوسان انتقال نيرو از زمين به پا منجر مي‌شود و دردهاي ستون فقرات و دردهاي موضعي در پاايجاد مي‌كند.

زيره كفش نيز بايد بادوام و قابل انعطاف بوده و عاج مناسب داشته باشد. استفاده از كفش‌هاي كتاني داراي كف نازك موجب

وارد آمدن ضربه و فشار به پاي كودك شده و به هيچ وجه توصيه نمي‌شود.

پاي كودكان زود بزرگ مي‌شود

والدين بايد زود به زود كفش‌هاي كودك‌شان را كنترل كنند تا خيلي تنگ نباشد، زيرا پاي كودكان به حدي نرم است كه مي‌تواند در كفشي كه دو شماره كوچك‌تر است مچاله شود، بدون آن‌كه كودك ابراز ناراحتي كند.

دكتر رجايي تاكيد مي‌كند: به علاوه خريد كفش براي كودك را نبايد به ساعات آخر روز موكول كنيد، زيرا پا در متورم‌ترين حالت روزانه قرار دارد.

هنگام خريد هر دو لنگه كفش را امتحان كنيد.معمولا يك پا از پاي ديگر كمي بزرگ‌تر مشكل عروقي است و شما بايد كفشتان را به اندازه پاي بزرگ‌تر انتخاب كنيد.

اندازه‌گيري پاي كودك بهتر است يك تا سه ماه يك‌بار تكرار شود. به علاوه اگر دانش‌آموز معمولا جوراب حوله‌اي يا پشمي به پا مي‌كند هنگام خريد كفش براي كودك به اندازه به دست آمده، نيم تا يك سانتي‌متر بايد اضافه شود .

كيف مناسب را فراموش نكنيد

عمده‌ترين مشكلات ارتوپدي كه در بزرگسالي گرفتارشان مي‌شويم به رفتارهاي نامناسب ما در سنين كودكي و نوجواني بر‌مي‌گردد.دكتر رجايي مي‌افزايد: والدين هنگام خريد كيف بايد به ميزان وزن آن توجه داشته باشند. بي‌شك، كيف‌هاي كوله‌پشتي كه روي ستون فقرات و ساير اندام‌ها فشار مي‌آورند براي دانش‌آموزان گزينه مناسب‌تري محسوب مي‌شود .

كوله‌پشتي بايد سبك باشد و وزن آن براي كودكان ۵۰۰ گرم و براي نوجوانان يك كيلوگرم باشد. توصيه مي‌شود شركت وارد كننده بي بران كوله‌پشتي بالشتك‌هايي (در پشت كمر) داشته باشد كه فشار را در كل پشت بدن توزيع كند.

همچنين كوله‌پشتي بايد كمربندهايي براي بستن دور كمر و قفسه سينه داشته باشد تا به متعادل كردن وزن كمك كند‌. چند محفظه هم براي توزيع وسايل داشته باشد، همچنين رنگ آن از رنگ‌هاي شب‌نما باشد تا در تاريكي ديده شود.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده