همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ارتباط بي وزني با بيماري‌هاي مغزي,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
از

آنجا كه برخي فضانوردان طي ماموريت‌هاي فضايي، اثرات عجيبي از جمله فعال شدن ويروس‌هاي خفته را در بدن خود مشاهده كرده‌اند، قيمت ورق سيليكوني براي زخم ناسا در نظر دارد تا تاثير سفر فضايي را بر تغيير سيستم ايمني بدن و بيماري هاي مغزي شناسايي كند.

به گزارش ايرنا به نقل از ستاد ويژه توسعه علوم و فناوري‌هاي سلول‌هاي بنيادي، برات ليل و فوساتي از پژوهشگران اين پروژه، بر انواعي از سلول‌هاي مغزي تمركز كردند كه به نظر مي‌رسيد نقشي كليدي در هر دو بيماري پاركينسون و MS بر عهده دارند.

نخستين نوع از اين سلول‌ها، نورون‌ها پيكو اسميت اند نفيو و سلول‌هايي هستند كه آن‌ها را به وجود مي‌آورند و شبكه عصبي بدن را شكل مي‌دهند تا مغز بتواند به بررسي و كنترل بدن بپردازد.

دومين گروه كه ميكروگليا (microglia) نام دارند، سلول‌هاي ايمني هستند كه به پشتيباني از مغز مي‌پردازند و از نورون‌ها در برابر عوامل تهديدكننده محافظت مي‌كنند.

ميكروگليا در هر بخشي از مغز ديده مي‌شود و مي‌تواند از مغز محافظت اسپري اپسايت كند. تغيير در رفتار اين سلول‌ها مي‌تواند عامل از بين رفتن نورون‌ها و بروز بيماري باشد.

محققين بايد براي درك اين موضوع، رشد نورون‌ها و ميكروگليا را در افراد بيمار بررسي كنند و سپس به مقايسه آن‌ها با نتايج به دست آمده از افراد سالم در همان سن بپردازند.

به اين منظور آن‌ها روشي موسوم به بازبرنامه ريزي سلولي و توليد سلول‌هاي بنيادي پرتوان القايي (iPSCs) را بكار بردند تا پانسمان لوهمن روشه نورون‌ها و ميكروگلياي به دست آمده از سلول‌هاي پوست افراد بيمار و سالم را در آزمايشگاه مورد بررسي قرار دهند.

در ادامه آن‌ها سلول‌هاي سالم و بيمار را به فضا بردند تا آن‌ها را دور از جاذبه زمين مورد بررسي قرار دهند.

برات ليل در اين زمينه مي‌گويد: ما مي‌دانستيم كه نيروي جاذبه مي‌تواند رفتار سلول‌ها را با تغيير جنبه‌هاي گوناگون از جمله شكل آن‌ها تحت تاثير قرار دهد؛ در نتيجه پيچش بيضه تصميم گرفتيم جاذبه را از پروژه خود حذف كنيم تا اطلاعات جديدي در مورد واكنش سلول‌ها و نحوه عملكرد آن‌ها به دست بياوريم.

نتايج اين مطالعه مي‌تواند به دانشمندان در شناسايي روش‌هاي جديدي براي درمان پاركينسون و MS كمك كند. شايد كشف روش جديدي براي بررسي سلول‌هاي عصبي كه تحت تاثير بي وزني هستند، به بهبود روش‌هايي براي محافظت از فضانوردان در فضا به خصوص در ماموريت‌هاي بلندمدت منجر شود.



منبع

تظرات ارسال شده