همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
براي كاهش عوارض بي‌تحركي چكار كنيم؟

به فيزيوتراپيست مراجعه كنيد

اگر در حال حاضر كمردرد داريد و دچار ساير عوارض يكجانشيني هم هستيد، پس حتماً بايد به فيزيوتراپيست مراجعه كنيد. فيزوتراپيست مي‌تواند برنامه‌اي براي مراقبت از سلامت ستون فقراتتان در نظر بگيرد كه كمكتان مي‌كند علائمتان را كاهش دهيد. در بيشتر كلينيك‌هاي فيزيوتراپي به شما توصيه‌هايي جهت بعضي از تغييرات، هم در خانه و هم در محل كارتان خواهد شد. فيزيوتراپيست مي‌تواند پانسمان زخم حفره اي وضعيت بدني‌تان را ارزيابي كرده و دستورالعمل‌هاي لازم جهت اصلاح وضعيت بدن را ارائه بدهد. ضمناً فيزيوتراپيست مي‌تواند به شما توصيه كند چه تغييراتي در محل كارتان ايجاد كنيد، مثلاً ارتفاع صندلي‌تان چقدر باشد.

وضعيت نشستن خود را اصلاح كنيد

شايد يكي دو ساعت اول كارتان با وضعيت بدني درستي بنشينيد؛ اما كم‌كم شروع كنيد به قوز كردن. قوز كردن باعث مي‌شود فشارهايي به رباط‌هاي ستون فقرات وارد شود كه بيش از حد تحملشان است. در نتيجه به ديسك‌هاي ستون فقرات نيز فشار وارد شده و منجر به كمردرد خواهد شد.

به همين دليل مهم است كه نسبت به وضعيت نشستن‌تان آگاه و مراقب باشيد. سعي كنيد تمام مدتي كه نشسته‌ايد وضعيت درست بدنتان را حفظ كنيد. اگر متوجه شديد كم كم در حال سُر خوردن روي صندلي و قوز كردن هستيد، فوراً وضعيت خود را اصلاح كنيد. صاف بنشينيد و با دقت و تمركز ژست بدنتان را درست كنيد.

از صندلي ارگونوميك استفاده كنيد

مطمئناً سوپرازورب پي مراقب وضعيت بدني بودن كمك بسيار زياد به جلوگيري از قوز كردن و پيشگيري از اثرات يكجانشيني مي‌كند؛ اما زمان‌هايي است كه واقعاً نمي‌توانيد تمام مدت مراقب وضعيت بدني خود باشيد و جلوي تمايلتان به قوز كردن را بگيريد. دير يا زود وزن بدنتان به عضلات گوناگون كمر و گردن فشار وارد مي‌كند و متوجه خواهيد شد كه قوز كرده‌ايد.

يكي از راه‌هايي كه مي‌توانيد جلوي اين اتفاق را بگيريد، تهيه‌ي يك صندلي ارگونوميك است. صندلي كه تهيه مي‌كنيد بايد از پايين كمرتان به خوبي حمايت كند. ارتفاع صندلي بايد به شما اجازه بدهد كه سطح چشم‌هايتان با هر چيزي كه با آن كار مي‌كنيد مناسب باشد. يعني نگاهتان بايد هميشه موازي با زمين باشد. آرنج‌ها، ران‌ها، ساق پا، بازوها و گردنتان وقتي كه روي صندلي ارگونوميك قرار مي‌گيريد بايد در وضعيت آناتوميك درست خود قرار بگيرند.

هر سي دقيقه از جايتان بلند شويد

يكي از بهترين راه‌هاي كمك به كاهش عوارض لوهمن روشه ساعت‌ها يكجا نشستن اين است كه حتماً هر ۲۰ يا ۳۰ دقيقه از جايتان بلند شويد. براي برخاستن از جايتان هر دليلي مي‌توانيد پيدا كنيد؛ از يك ليوان آب نوشيدن گرفته تا قدم زدن براي تجديد قوا و سر زدن به همكارتان! يكي دو دقيقه ايستادن مي‌تواند كمكتان كند از فشار وارد بر ديسك‌هاي ستون فقرات خود بكاهيد. اگر بتوانيد اين زمان را به ۵ دقيقه برسانيد بهتر است. اين كار كمكتان مي‌كند علائم يكجانشيني را كم كنيد.

از ميز ايستاده استفاده كنيد

يك صندلي ارگونوميك فقط كمكتان مي‌كند وضعيت نشستن خود را اصلاح كنيد؛ اما مشكل فشار وارد بر گروه‌هاي عضلاني را حل نمي‌كند. اينجاست كه لزوم استفاده از ميز ايستاده مطرح مي‌شود. انواع گوناگون ميزهاي ايستاده مي‌توانند به شما اين امكان را بدهند كه به راحتي بايستيد و كارتان را انجام بدهيد. در انجام كار شما هيچ اختلالي ايجاد نخواهد شد و شما مي‌توانيد بدون مزاحمت به كارتان برسيد.

بدنتان را بكشيد

بعد از يك روز سخت جراحي پوست كاري، اولين چيزي كه دلمان مي‌خواهد معمولاً اين است كه زودتر به خانه برسيم و استراحت كنيم در حالي كه بايد تمرينات كششي انجام دهيم. ساعت‌ها يكجا نشستن باعث گرفتگي عضلات باسن و ران مي‌شود. انجام چند حركت كششي براي عضلات چهارسرران و فلكسورهاي باسن بسيار مفيد است. حركات را به آرامي انجام دهيد و ۳۰ ثانيه براي هر طرف نگه داريد و هرچند باري كه لازم است تكرارشان كنيد.

غير از روزهاي كاري‌تان هم فعال باشيد

اگر فكر مي‌كنيد توصيه به فعاليت بدني را فراموش كرده‌ايم اشتباه مي‌كنيد! فعاليت بدني كمكتان مي‌كند با عوارض يكجانشيني مبارزه كنيد. پياده‌روي كردن‌هاي روزانه و حركات كششي طي روز هر چند لازم و مفيدند اما جاي تحرك بدني و قوي كردن عضلاتتان با ورزش را نمي‌گيرند. شما به عنوان يك فرد بزرگسال بايد دست‌كم پنج روز در هفته، ۳۰ دقيقه فعاليت بدني با شدت متوسط داشته باشيد. اگر كمتر از اين اندازه فرصت ورزش كردن پيدا مي‌كنيد باز هم خوب است! پس حتماً ورزش سوپرازورب سي و فعاليت را در برنامه روزانه خود بگنجانيد، حتي اگر ده دقيقه در روز هم شده كمكتان مي‌كند از فوايد ورزش بي‌بهره نمانيد.

دانستن اين نكات براي كاستن از عوارض يكجانشيني كافي نيست و نياز به تلاش مستمر و آگاهانه دارد تا بتوانيد تمام مدت وضعيت بدني خود را درست نگه داريد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده