همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
روش هاي خانگي براي جلوگيري از سرماخوردگي

كردن، خوردن شربت پياز و سوپ مرغ را رعايت كنيد. به علاوه برخي از داروها نيز در اين امر مؤثر هستند كه در اين مقاله، به بررسي آن‌ها خواهيم پرداخت.

به گزارش سرماخوردگي ويروسي يك بيماري شايع، به‌خصوص در فصول سرد سال است. روش هاي خانگي درمان سرماخوردگي و دارويي زيادي وجود دارد، اما مي‌توان با راه‌هاي ساده‌اي نيز از پيشرفت آن جلوگيري كرد.

۱. عرق كنيد

به گزارش محققان كره‌اي، وقتي ورزش سنگين انجام مي‌دهيد، به حدي كه بدنتان خيس عرق مي‌شود، در واقع به سلول‌هاي كشنده طبيعي بدن خود، دستور مي‌دهيد تا ويروس‌هاي سرماخوردگي را نابود كنند. فعاليت‌هايي كه باعث افزايش ميزان آدرنالين مي‌شوند نيز، موجب جمع شدن عروق خوني در اطراف غشا مخاطي مي‌شوند و اين موضوع به از بين رفتن مشكلات تنفسي كمك مي‌كند.

۲. ماست را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد

پژوهش‌هاي مختلفي نشان مي‌دهند كه خوردن ماست به اندازه يك مرتبه در روز، احتمال ابتلا به سرماخوردگي و بيماري آنفولانزا را تا ۲۵% كاهش مي‌دهد. باكتري‌هاي موجود در ماست مي‌توانند سيستم ايمني بدن را تحريك كنند. از اين رو، مصرف ماست نقش مؤثري در جلوگيري از پيشرفت سرماخوردگي دارد.


۳. دست‌هاي خود را دائما بشوييد

آب و صابون بهترين محلول براي از بين بردن ويروس‌هاي روي پوست و جلوگيري از مزمن شدن سرماخوردگي است. پس از شستن دست‌ها حتماً آن‌ها را به خوبي خشك كنيد. به اين دليل كه دست‌هاي خيس به خوبي مي‌توانند ويروس و بيماري را منتقل كنند.

۴. بخور اسطوخودوس بگيريد

بخور پانسمان suprasorb دادن در مراحل ابتدايي سرماخوردگي، موجب مي‌شود كه مجاري تنفسي باز شوند؛ زيرا گرما باعث انبساط رگ‌هاي خوني و افزايش سرعت جريان خون مي‌شود و به اين ترتيب سرعت عكس‌العمل سيستم ايمني بدن را افزايش مي‌دهد. دقت داشته باشيد كه خود بخار تأثير زيادي در كنترل سرماخوردگي دارد.

اما بخور اسطوخودوس بي‌نظير است؛ بايد بدانيد اسطوخودوس خواص ضدعفوني‌كننده و ضدالتهابي بالايي دارد كه ترشحات بيني را كاهش مي‌دهد. براي اين منظور، ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به يك كاسه آب داغ بيافزاييد و به مدت ۱۵ دقيقه بخور دهيد. اگر سرماخوردگي‌تان شديد بود اين كار را روزي سه مرتبه تكرار كنيد. در صورتي كه سرماخوردگي‌تان خفيف بود يك مرتبه پيش از خواب بخور اسطوخودوس دهيد.


۵. شربت پياز تهيه و ميل كنيد

اخيرا خواص پياز مورد توجه بسياري از افراد قرار گرفته است. پياز داراي خاصيت ضدعفوني‌كنندگي فوق‌العاده‌اي است. پياز پخته شده خلط آور است و به اين ترتيب سبب التيام گلو شده و ترشحات برونشيتي و علائم سرماخوردگي را از بين مي‌برد و به جلوگيري از وخيم شدن بيماري سرماخوردگي كمك مي‌كند.
براي تهيه شربت پياز، ۱۰۰ گرم پياز را خرد كنيد و در ۲۰ سي‌سي آب، به مدت ۲۰ دقيقه بجوشانيد. سپس محلول را صاف كرده و ۱ قاشق غذاخوري عسل به آن بيافزاييد. دوباره محلول را روي حرارت قرار داده و اجازه دهيد مثل شربت غليظ شود. روزانه ۲ تا ۶ قاشق چاي‌خوري از اين شربت را ميل كنيد.

۶. از اكاليپتوس كمك بگيريد

در يكي از پژوهش‌هاي اخير، مشخص شده كه اوكاليپتول كه در گياه اوكاليپتوس به ميزان زيادي وجود دارد، نقش مؤثري را در جلوگيري از پيشرفت كردن سرماخوردگي ايفا مي‌كند. اين ماده به كاهش التهاب و تورم كمك كرده و باعث گشاد شدن نايچه‌ها در ريه‌ها و در نتيجه جريان بهتر هوا مي‌شود. افرادي كه سرما خورده‌اند، مي‌توانند با مصرف ۲۰۰ ميلي‌گرم اكاليپتول پيش از هر وعده‌ي غذايي، نشانه‌هاي بهبود اين بيماري را تا ۲۲ درصد افزايش دهند.
نمايندگي شركت لوهمن روشه


۷. آويشن مصرف كنيد

خواص آويشن براي سرماخوردگي بي‌نظير است. اين ماده حاوي مقاديري از فنول است و به اين دليل، يك ضدعفوني كننده مؤثر محسوب مي‌شود كه با بيماري‌هاي مجاري تنفسي مقابله مي‌كند. اين گياه در درمان التهاب مجاري تنفسي و جلوگيري از سرماخوردگي بسيار مؤثر عمل مي‌كند. دمنوش آويشن را روزانه سه بار، ميل كنيد.


۸. زنجبيل مصرف كنيد

براي جلوگيري از سرماخوردگي زنجبيل مصرف كنيد. محققان تايلندي كشف كرده‌اند كه زنجبيل تازه از چسبيدن ويروس‌هاي مركب تنفسي به سلول‌ها جلوگيري مي‌كند و حتي باعث كاهش قابليت تكثير آن‌ها نيز مي‌شود. براي پيشگيري از فعاليت‌ ويروس‌هاي سرماخوردگي در بدن، دمنوش زنجبيل ميل كنيد، يا تازه آن را درون غذاهاي خود بريزيد.

۹. مايعات، زياد بنوشيد

از فوايد نوشيدن آب و ديگر مايعات غافل نشويد. بدن شما به سادگي مي‌تواند دچار كم‌آبي شود (مخصوصاً اگر تب داشته باشيد يا استفراغ كنيد). نوشيدن ۸ ليوان مايعات به‌خصوص آب در طول روز، مي‌تواند تأثير زيادي در جلوگيري از وخيم شدن سرماخوردگي داشته باشد.

۱۰. بيني خود را شستشو دهيد

سعي كنيد در فصل‌هاي سرد سال، براي جلوگيري از سرماخوردگي، همواره در زمان خواب، بيني خود را با آب جوشيده و نمك شستشو دهيد. البته آب نبايد داغ باشد و مقدار نمك بايد خيلي كم باشد. شما مي‌توانيد از محلول‌هاي موجود در بازار نيز بهره ببريد. اين كار كمك مي‌كند ذرات ويروسي را از مسير هوايي خود پاكسازي كنيد.

۱۱. عسل و آبليمو ميل كنيد

عسل داراي خواص ضد باكتري پيكو اسميت اند نفيو و ضد ميكروبي بالايي است. نوشيدن محلول عسل و آبليمو مي‌تواند گلودرد را كاهش دهد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه عسل يك ماده مؤثر براي درمان خانگي سرفه است. اگر به دنبال يك دمنوش مناسب براي جلوگيري از سرماخوردگي هستيد، به شما توصيه مي‌كنيم مخلوط عسل، آبليمو و آب گرم را امتحان كنيد؛ زيرا عسل سرفه را از بين مي‌برد و خوردن آن پيش از خواب، باعث مي‌شود شما در شب راحت‌تر تنفس كنيد و باعث درمان گلودرد مي‌شود. همچنين آبليمو سرشار از ويتامين c است كه براي درمان سرماخوردگي لازم است.

۱۲. آدامس بجويد

تعدادي از پژوهشگران بر اين باورند كه زايليتول، شيرين كننده موجود در آدامس، مي‌تواند از آلوده شدن گوش‌ها و سينوس‌ها به ويروس‌هاي سرماخوردگي پيشگيري كند. از اين رو، جويدن آدامس نيز نقش پر رنگي در پيشگيري از سرماخوردگي دارد.

۱۳. هواي محيط خانه را مرطوب نگه داريد

وجود رطوبت در محيط خانه، سبب مي‌شود رشد ويروس آنفولانزا كاهش يابد؛ زيرا ويروس آنفولانزا در محيط گرم و خشك رشد مي‌كند. از اين رو بهتر است هواي منزل خود را مرطوب كنيد. شما مي‌توانيد از دستگاه بخار يا يك كتري آب در حال جوش براي مرطوب كردن منزل خود كمك بگيريد. رطوبت موجود در هوا همچنين از گرفتگي بيني، پيشگيري مي‌كند.

۱۴. به قرص‌ها اعتماد كنيد

بايد اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه قرص نخوردن هميشه كار خوبي نيست، بايد بدانيد كه دست خالي نبايد به جنگ ويروس‌ها برويد. داروهايي مانند قرص پاراستامول و قرص ايبو پروفن مي‌تواند تب شما را كاهش دهد و در عين حال باعث شود شما كمتر آب بدن خود از دست دهيد. به علاوه اين داروها سيستم ايمني بدن را نيز تقويت مي‌كنند و به اين ترتيب بدن بهتر مي‌تواند با بيماري بجنگد. شما مي‌توانيد يك قرص را در ساعت ۱۰ صبح و يك قرص ديگر را ۴ تا ۶ ساعت بعد بخوريد. در كل براي جلوگيري از پيشرفت كردن سرماخوردگي، روزي ۳ عدد از اين دارو‌ها را مصرف كنيد.

پانسمان نقره براي سوختگي

۱۵. سيگار نكشيد

از ديگر مواردي كه براي جلوگيري از پيشرفت سرماخوردگي بايد رعايت كنيد، نكشيدن سيگار است. سيگار باعث افزايش احتمال جذب ميكروب H1N1 كه ويروس آنفولانزاي خوكي است، مي‌شود. به علاوه سيگار سيتم ايمني را تضعيف كرده و احتمال پيشرفت سرماخوردگي را افزايش مي‌دهد.


۱۶. دمنوش نعنا ميل كنيد

نعنا داراي خواص ضد ميكروبي زيادي بوده و نوشيدن دمنوش نعنا در جلوگيري از پيشرفت سرماخوردگي بسيار مؤثر است.

۱۷. خواب منظم داشته باشيد

داشتن خواب كافي و منظم، از اهميت بالايي در جلوگيري از پيشرفت سرماخوردگي برخوردار است. هنگامي كه احساس كسالت داريد، به خواب بيشتري نياز داريد و وقتي خسته هستيد، بدن‌تان نمي‌تواند به‌خوبي با ميكرو‌ب‌ها و ويروس‌ها مبارزه كند. از اين رو، پيشنهاد مي‌شود كه روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابيد.

۱۸. سوپ مرغ بخوريد

در هنگام سرماخوردگي اشتهاي شما به ميزان زيادي كاهش مي‌يابد. اما در اين برهه زماني بدنتان به انرژي بالايي نياز دارد. شما بايد به سيستم ايمني بدن، ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز را برسانيد. باور كنيد در اين يك مورد خاص، بايد به نصيحت‌هاي مادربزرگ‌تان گوش كنيد و سوپ مرغ بخوريد! پروتئين مرغ به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند؛ سير و پياز درون اين سوپ نيز با ميكروب‌ها مبارزه كرده و باعث مي‌شود سلول‌هاي مرده و ميكروب‌ها از بدن خارج شوند. از اين‌رو، خوردن سوپ مرغ براي جلوگيري از مزمن شدن سرماخوردگي الزامي است.

سخن پاياني

در اعصاب اين مطلب از سايت ستاره، به بررسي راه‌هاي جلوگيري از پيشرفت سرماخوردگي، پرداختيم؛ اما بايد دقت داشته باشيد كه بايد در زمان مناسب براي استفاده از اين روش‌ها اقدام كنيد، چراكه با مزمن شدن اين بيماري، مراجعه به پزشك الزامي است.

منبع: زندگي آنلاين | دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده