همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

هيدروفايبر چيست ؟

انسمان هاي آكواسل نقره :

پانسمان هاي اكواسل نقره تركيب تكنولوژي هيدروفايبر با يون نقره مي باشد .

تركيب تكنولوژي هيدروفايبر با يون نقره پانسماني را بوجود مي اورد كه بسيار جاذب ، داراي ويژگي هاي مطلوب تشكيل ژل و داراي طيف وسيعي از فعاليت ضدميكروبي مي باشد .

آكواسل نقره يك پانسمان اوليه چند كاره است كه براي زخم هاي حاد و مزمن با ترشح اگزوداي متوسط به بالا جايي كه عفونت يا خطر افزايش عفونت وجود دارد بكار مي رود .

توزيع يكسان يون نقره باعث فعاليت ضدميكروبي مي شود .

درحالي كه نقره از پانسمان بصورت عميق در زخم نفوذ مي كند آكواسل بعنوان يك مخزن عمل مي كند و دسترسي مداوم به نقره را ايجاد مي كند .

پانسمان براي چه زخم هايي مناسب مي باشد :

زخم هاي عفوني يا زخم هايي كه در معرض خطر عفونت قرار دارند

سوختگي هاي درجه دوم

زخم هاي پاي ديابتي – زخم هاي فشاري

زخم هاي جراحي

زخم هاي مستعد خونريزي و زخم دنور

كنترانديكاسيون :

پانسمان آكواسل نقره نبايد براي افرادي كه حساس هستند يا واكنش آلرژيك به نقره يا سديم كربوكسي متيل سلولز دارند مورد استفاده قرار گيرند .

پس از اينكه پانسمان روي زخم و چند سانتي متري اطراف زخم را پوشاند بايد روي پانسمان را با يك لايه گاز استريل و يك نوار يا باند در محل خود محكم كرد

در اين حالت چسبندگي پانسمان آكواسل نقره به بستر زخم يك خصوصيت مطلوب مي باشد كه باعث كمك به كاهش تكرر پانسمان مي شود .

در ابتدا پانسمان هر 2 تا 3 روز چك مي شود زماني كه پانسمان پر از مايع زخم شد بايد آنرا تعويض كرد و زخم را پس از شستشو مجددا با پانسمان اكواسل نقره پوشاند .

ويزگي اصلي پانسمان ساخته شده از تكنولوژي هيدروفايبر توانايي آنها در بدام انداختن هر مايعي كه جذب مي شود ، مي باشد .اين بدان معناست كه اگزوداي زخم و باكتري هاي بيماري زا و آنزيم هاي مضري كه ممكن است حاوي آن باشد از بستر زخم حذف مي شوند .

در نتيجه سطح زخم و پوست اطراف آن از اثرات مضر احتمالي محافظت مي شوند .

به علاوه زماني كه پانسمان از زخم جدا مي شود آنژيم ها و باكتري هاي به دام افتاده برداشته مي شوند .

پانسمان هاي اكواسل نقره حاوي يون پانسمان نقره مي باشند و فعاليت مداوم و موثر ضدميكروبي عليه طيف وسيعي از ميكروبهاي هوازي و غير هوازي به مدت بيشتر از 14 روز ايجاد مي كند .

پانسمان هاي آكواسل نقره ممكن است بيشتر از 7 روز در محل زخم هاي مزمن يا بيشتر از 14 روز در سوختگي هاي با ضخامت نسبي با قي بمانند .

در صورتي كه پانسمان به بستر زخم چسبيده باشد مي توان آنرا براي بيشتر از 7 روز تا 21 روز روي زخم نگه داشت .

بايد توجه داشت كه تا زمان مراجعه به بيمارستان جهت چك زخم ، پانسمان به هيچ عنوان خيس يا مرطوب نشود .

وقتي كه از نظر باليني مشخص شد كه پانسمان بايد برداشته شود مثلا خونريزي زيادي داشته باشد يا نشت مايع ديده شود ، در شك به عفونت يا پايان دوره درمان گذشته باشد ، پانسمان بايد برداشته شود

.به هنگام برداشتن ، پانسمان روي زخم را مي توان با يك محلول شستشو دهنده زخم شستشو داد و يا اگر پانسمان خشك باشد بايد آنرا مرطوب كرد و اجازه داد تا پانسمان در آب غوطه ور شود تا از سطح زخم جدا شود .

يون نقره موجود در پانسمان اكواسل نقره شروع به نابودي طيف وسيعي از پاتوژنها در 30 دقيقه مواجهه با پانسمان مي كند .به علاوه باكتري هاي جذب شده در پانسمان زخم بستر نيز نابود مي شوند .

يون هاي نقره ديواره سلول باكتري را تخريب مي كنند و با سنتز DNA تداخل ايجاد مي كند .يون هاي نقره همچنين ماهيت پروتئين ها و آنزيم ها را تغيير مي دهد و از سنتز پروتئين جلوگيري مي كند و باكتري را از بين مي برد .

پانسمان هاي اكواسل نقره يون نقره را به روش كنترل شده اي يعني بر اساس تقاضا در پاسخ به سطوح اگزودا در دسترس قرار مي دهد .

مزاياي پانسمان اكواسل نقره:

طيف وسيعي از فعاليت ضدميكروبي دارد.

فعاليت ضدميكروبي ثابت دارد (بيشتر از 14 روز )

قدرت جذب بالا و نگهداري مايع دارد

استعمال و برداشتن پانسمان ساده است و درد كمتري نسبت به پانسمان هاي سنتي دارد.

مدت زمان بيشتري روي زخم مي ماند و بنابر اين تعويض پانسمان كمتري مورد نياز است

باعث كاهش هزينه كلي درمان مي شود .

تظرات ارسال شده