همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سرنوشت حيوانات آزمايشگاهي چه مي‌شود؟

و سرم سازي رازي گفت: حيوانات آزمايشگاهي به منظور حفظ سلامت جامعه بشري اهميت بسيار زيادي دارند.

به گزارش : مجيد داداشپور رئيس بخش تحقيق، توليد و پرورش حيوانات آزمايشگاهي موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي درباره سرنوشت حيوانات دامي در آزمايشگاه‌ها گفت: حيوانات آزمايشگاهي به منظور حفظ سلامت جامعه بشري اهميت زيادي دارند و در درجه اول براي توليد هر دارويي در جهت كاهش رنج و بيماري‌هاي انسان مورد آزمايش قرار مي‌گيرند.

رئيس بخش تحقيق، توليد و پرورش حيوانات آزمايشگاهي موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي با پانسمان جراحي سوربكت اشاره به حفظ اهميت حقوق حيوانات در كشور اظهار كرد: همه ما انسان‌ها از پروتئين حيواني به عنوان يك منبع مهم غذايي استفاده مي‌كنيم و اگر كسي مانع آزمايش روي حيوانات باشد تنها به نياز‌هاي بدن خود بد كرده است.

داداشپور تصريح كرد: هيچ حيواني با شرايط سخت و دشوار از بين نمي‌رود و تيتر‌هاي داغ در صفحات مجازي به دليل جذب مخاطب است تمامي حيوانات پس از انجام آزمايشات با روش‌هاي آسان كشي از چرخه مطالعات زندگي حذف مي‌شوند.

او افزود: هميشه در مراكز تحقيقاتي و علمي، كميته‌هاي اخلاق كار حيوانات آزمايشگاهي وجود دارند كه قبل از كشتن آنان مطالعات گوناگوني را در خصوص كنترل آسايش و رفاه حيوانات و در نظر گرفتن كد‌هاي اخلاقي در كارگاه‌هاي حيوانات آزمايشي به ساكارز گونه سخت گيرانه‌اي انجام مي‌دهند.

حيوانات آزمايشگاهي تا چه ميزان كاربرد دارند؟

اين رئيس بخش تحقيق، توليد و پرورش حيوانات آزمايشگاهي موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي با اشاره به اقدامات انجام شده موسسه رازي در خصوص استفاده از حيوانات آزمايشگاهي اظهار كرد: بنده به عنوان رئيس بخش حيوانات آزمايشگاهي يكي از قديمي‌ترين موسسات تحقيقي دولتي كشور به نام رازي شاهد اين قضيه هستم كه موسسه رازي از سال ۱۳۱۵ بخش پرورش حيوانات آزمايشگاهي را تاسيس كرد و تمام آنچه كه امروزه در بحث جامعه دامي، طيور و انسان به عنوان واكسن شناخته شده است روي اين حيوانات مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

داداشپور تصريح كرد: توسعه دانش و تحقيقات در حوزه علوم حيوانات آزمايشگاهي ما را متوجه اين نكته مي‌كند كه اگر هيچ حيواني پانسمان عسل مورد آزمايش قرار نگيرد تمام انسان‌ها از نظر مواد پروتئيني كمبود پيدا خواهند كرد.

او افزود: در سطح دنيا براي سال ۲۰۲۰ به بعد برنامه ريزي‌هاي گوناگوني در جهت مطالعات مربوط به تجربي داروها، بيماري‌هاي گوناگون و ... در حال انجام است تا بتوانيم كمتر از حيوانات آزمايشگاهي استفاده كنيم.

داداشپور درباره تاثير آزمايش حيوانات در رفع بيماري‌هاي زنان گفت: به عنوان نمونه از حيوانات مختلفي مانند موش در مطالعات باروري و ناباروري به منظور كاهش و رفع اين مشكل‌ها استفاده شده است.

او افزود: واكسن فلج اطفال در موسسه تحقيقاتي رازي به منظور جلوگيري از ابتلا به فلج اطفال توليد شده است و همه ما از اين واكسن استفاده كرده ايم، ولي قبل از ورود بدون خطر اين واكسن و توزيع آن در بازار بايد شركت سوربكت روي حيوانات گوناگون و خاصي تست شود در صورتي كه اين واكسن روي حيوانات انجام نشود ممكن است باعث ضرر و آسيب به انسان‌ها شود.

كاهش حيوانات آزمايشگاهي از چه سالي به بعد انجام مي شود؟

رئيس بخش تحقيق، توليد و پرورش حيوانات آزمايشگاهي موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي با اشاره به كاهش استفاده از حيوانات دامي در آزمايشگاه‌ها اظهار كرد: به جرات مي‌توانم بگويم كه دانش بشري حدود ۹۰ سال تا حذف كاربرد حيوانات آزمايشگاهي در مطالعات بيولوژيكي فاصله دارد و تا سال‌هاي آينده برنامه‌هاي گوناگوني را در جهت محدود كردن حيوانات آزمايشگاهي به لطف خدا انجام خواهيم داد.

او افزود: بحث حيوانات آزمايشگاهي يك قضيه بسيار مهم، پايه اي، بنيادي و پر در آمد در سطح جهان است كه با قوانين سخت گيرانه در كشور نمايندگي سوربكت به منظور حفظ حقوق حيوانات در جهت كنترل، پرورش و توليد حيوانات در تلاش است.

داداشپور گفت: اگر موسسه رازي و موسسات مشابه در زمينه نگهداري از گونه‌هاي مختلف حيوانات پيشرو و فعال نباشند جامعه انساني از نظر پزشكي و بهداشتي با مشكلات زيادي رو به رو خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده