همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سيستم ايمني، سلول‌هاي سرطاني مخفي را پيدا مي‌كند

شده‌اند كه به سيستم ايمني در شناسايي و نابودي سلول‌هاي سرطاني پنهان‌شده، كمك مي‌كند. هيدروتك

به گزارش : سلول‌هاي سرطاني توانايي فوق‌العاده‌اي در پنهان شدن دارند. به همين دليل شناسايي و تشخيص آنان و درمان مشكل است. محققان دانشگاه ييل به تازگي موفق به ساخت سيستمي شده‌اند كه سلول‌هاي تومور پنهان‌شده از منظر سيستم ايمني قيمت پانسمان نوين را آشكار كرده و به سيستم ايمني در حذف اين سلول‌ها كمك مي‌كند.

آزمايش‌هاي اوليه مدل‌هاي حيواني نشان مي‌دهد اين سيستم قادر به كاهش و حذف سلول‌هاي ملانوم، سرطان سينه و تومورهاي پانكراس در موش‌ها بوده است. نتايج نشان مي‌دهد سلول‌هاي پانسمان نقره هارتمن سرطاني كه از منبع اصلي تومور دور هستند نيز با اين روش شكار مي‌شوند. اين روش MAEGI نام دارد و تركيبي از دو روش ژن درماني ويروسي و ويراش ژن CRISPR است.

در اين روش به جاي يافتن و ويراش قطعات DNA و وارد كردن ژن‌هاي جديد، ده‌ها هزار ژن مربوط ژل دبريد به سرطان را شكار مي‌كند و با استفاده از سيستمي مشابه جي پي اس، مكان آنان را نشانه‌گذاري كرده و سيگنال‌ها را تقويت مي‌كند. به زبان ديگر، اين روش سلول‌هاي تومور را براي سيستم ايمني نشانه‌گذاري مي‌كند تا سلول‌هاي تومور سرد (سلول‌هاي فاقد پماد مدي هاني سيستم ايمني) به سلول‌هاي تومور گرم (سلول‌هاي داراي سيستم ايمني ) تبديل شوند. با اين روش، سلول‌هاي سرطاني پنهان شده به سرعت شكار و ريشه‌كن مي‌شوند.

محققان احتمال مي‌دهند اين روش براي درمان انواع سرطان‌هاي مقاوم به سيستم ايمني قابل استفاده است.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده