همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 باور‌هاي اشتباه درباره تخم مرغ

فرادي كه كلسترول‌شان بالاست نبايد تخم مرغ بخورند

سالها بود كه پزشكان به بيماران قلبي توصيه مي‌كنند از خوردن غذاهايي با كلسترول بالا پرهيز كنند. تخم مرغ 211 ميلي گرم كلسترول دارد (70 درصد از نياز روزانه)، بنابراين در گذشته در ليست ممنوعه‌ها براي افراد دچار مشكل كلسترول قرار مي‌گرفت. اما حالا تحقيقات علمي چيز ديگري مي‌گويد.

شواهد نشان داده‌اند غذاهاي كلسترول داري چون تخم مرغ در واقع بر كلسترول خون تاثير چنداني نمي‌گذارند. چيزهاي كه مي‌خوريم و بر سرم كلسترول خون‌مان اثر مي‌گذارد، چربيهاي سيكاكر اشباع، چربيهاي ترانس و قندهاي ساده هستند. خوردن 4 تا 5 تخم مرغ در هفته براي افراد كه در معرض بيماري قلبي‌اند خطري ندارد.

سفيده تخم مرغ سالم‌تر از تخم مرغ كامل است

سفيده تخم مرغ چربي ندارد و فقط 17 كالري دارد و در برابر كالري يك تخم مرغ كامل كه 72 است قابل توجه به نظر مي‌رسد. اما ماجرا فقط همين نيست. چربي موجود در زرده تخم مرغ براي يك صبحانه متعادل خوب است. چربي بدن را سيرتر و راضي‌تر مي‌كند. اگر زرده تخم مرغ را تخوريد چندان احساس سيري نخواهيد كرد. ضمنا سفيده تخم مرغ به جز پروتئين، مواد مغذي خاص ديگري ندارد اما زرده‌ي آن سرشار از مواد مغذي مانند ويتامين B12 و ويتامين D و كولين است.

سفيده تخم مرغ پروتئين فراواني دارد

شهرت سفيده‌ي تخم مرغ در داشتن پروتئين زياد و كم كالري بودن است اما اگر زرده را دور مي‌ريزيد و فقط سفيده‌ي تخم مرغ را مي‌خوريد تا پروتئين دريافت كنيد اشتباه مي‌كنيد. زرده تخم مرغ را هم بخوريد تا نه تنها چربي مفيد و سير پيچش بيضه كننده و مواد مغذي آن را دريافت كنيد بلكه پروتئيني كه به بدن مي‌رسانيد را نيز دوبرابر كنيد.

تخم مرغ قهوه‌اي سالم‌تر از تخم مرغ سفيد است

برنج قهوه‌اي بهتر از برنج سفيد است، نان سبوسدار بهتر از نان سفيد است اما تخم مرغ قهوه‌اي بهتر از تخم مرغ سفيد نيست. رنگ پوست تخم مرغ هرگز شاخص درستي براي بهتر و سالم‌تر بودن يا مغذي‌تر بودن تخم مرغ نيست. در واقع رنگ تخم مرغ هيچ ارتباطي با كيفيت غذايي آن ندارد. علت گران‌تر بودن تخم مرغ‌هاي قهوه‌اي نسبت به تخم مرغ‌هاي سفيد اين نيست كه مرغ‌هايي ك تخم‌هاي قهوه‌اي گذاشته‌اند بهتر يا سالم‌ترند، بلكه علتش اين است كه اين تخم مرغ‌ها از مرغ‌هاي بزرگ‌تر به دست آمده‌اند كه هزينه‌ي پرورش آنها بيشتر است.

تخم مرغ براي صبحانه فوري مناسب نيست

صبح وقتي براي بيرون رفتن از خانه عجله داريد، احتمالا تخم مرغ درست كردن به نظرتان كار سخت و وقت گيري مي‌رسد كه انتخابش نمي‌كنيد. اما اشتباه مي‌كنيد؛ تخم مرغ بايد گاز عسل جزئي از روتين صبحگاهي‌تان باشد. مي‌توانيد وقتي منتظريد تا قهوه‌تان آماده شود تخم مرغ درست كنيد. حتي مي‌توانيد تخم مرغ آبپز را از شب قبل آماده كنيد.

تخم مرغ‌هايي كه برچسب «بدون هورمون» خورده‌اند سالمند

تخم مرغ بدون هورمون در واقع يك نوع برچسب بازاري است كه ارزش چنداني ندارد. همه‌ي تخم مرغ‌ها هورمون دارند. چيزي كه اهميت دارد بدون آنتي بيوتيك بودن تخم مرغ است زيرا بعضي از مرغ‌ها آنتي بيوتيك دريافت مي‌كنند.

تخم مرغ‌ها را فقط بايد در جا تخم مرغي ِ روي در ِ يخچال نگهداري كنيد

جا تخم مرغي تعبيه شده روي در يخچال، تنها جاي مناسب براي تخم مرغ‌ها نيست. در يخچال زياد باز و بسته مي‌شود و براي همين تخم مرغ‌هايي كه در آن قرار مي‌گيرند در معرض تغييرات مداوم دما هستند. گذاشتن تخم مرغ داخل فضاي يخچال آنها را از اين نوسانات دمايي دور نگه مي‌دارد، بنابراين تخم مرغ‌ها مدت بيشتري سالم مي‌مانند.

تاريخ اسپري اوپسايت مصرف تنها ملاك سالم‌ يا ناسالم بودن آن است

اگر تخم مرغ‌ها را داخل فضاي يخچال و ترجيحا در انتهاي آن نگهداري كنيد مجبور نيستيد فقط به تاريخ مصرف ذكر شده روي پوست آن اكتفا كنيد كه معمولا تاريخ انقضاي آن تا يك ماه پس از تاريخ توليد آن است. تخم مرغ‌ها تا زماني كه ترك برندارند و هميشه ته يخچال باشند، تا شش هفته پس از تاريخ توليد هم قابل مصرف‌اند. براي تست كردن كيفيت تخم مرغ، آن را در يك ظرف آب بيندازيد؛ اگر به ته ظرف رفت هنوز خوب و سالم است اما اگر روي آب ماند، فاسد شده است.

تخم مرغ را نمي‌توانيد فريز كنيد

اگر تاريخ انقضاي مصرف تخم مرغ‌هاي‌تان نزديك است و قرار نيست به زودي مصرف‌شان كنيد مي‌توانيد آنها را همانطور با پوست در فريزر بگذاريد كه البته روش خاص خودش را دارد؛ تخم مرغ‌ها را به آرامي بشكنيد و سپس آنها را در قالب‌هاي يخ‌ يا ظرف مناسب ديگري كه داريد بريزيد. قبل از مصرف هم آنها را يخ زدايي كنيد. البته بهتر است از اين تخم مرغ‌ها پانسمان لوهمن روشه براي تهيه‌ي چيزهايي مانند كيك و نان و ... استفاده كنيد تا املت و خاگينه‌ و ...، چون ممكن است كيفيت تخم مرغ در اثر انجماد پايين بيايد.

منبع: برترينها



منبع

تظرات ارسال شده