همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
واردات آمپول به اسم پودر كاكائو و نارگيل

تي‌تك خبر داد.

به گزارش بهاشت نيوز سعيد نمكي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با حضور در كارخانه داروسازي بهستان در شهرك صنعتي كاوه ضمن تشكر از اين گروه گفت: در كشور‌هايي مانند كشور ما كار كردن با بروكراسي‌هاي نفس‌گير مانند راه رفتن بر روي تردميل مي‌ماند؛ تا بخواهيم به نقطه قابل ملاحظه‌اي برسيم، زمان زيادي صرف مي‌شود. البته بنده شاهد فعاليت‌هاي گروه‌هاي داروسازي هستم و همواره از شما حمايت مي‌كنم.

بزرگ‌ترين اولويتم در "دارو، حذف "رانت" است

او افزود: روز اولي كه به وزارت بهداشت آمدم تمام تجربه خودم را به عنوان يك معلم و كسي كه در سازمان برنامه و بودجه فعاليت‌هاي زيادي انجام داده، به وزارت بهداشت آوردم. از روز اول بزرگ‌ترين اولويت من در حوزه دارو حذف "رانت" بود. بنده هيچ گوشه‌اي از صنعت را در حوزه داروسازي مقصر نشناختم و با شناختي كه از بدنه داروسازي كشور داشتم مي‌گويم كه هيچ گاه پس از انقلاب يك فرد غيرداروساز رويس سازمان غذا و دارو نبوده است و آن اتفاقاتي كه افتاده، پماد مدي هاني متوجه سازمان غذا و داروست.


نمكي افزود: زماني كه من حرف از امضا‌هاي طلايي در اين سازمان زدم، گروه‌هايي به من حمله كردند. من مي‌دانم حمله‌هاي صورت گرفته از سوي كساني بود كه در حال استفاده از "رانت" بودند. بايد بگويم در سازمان غذا و دارو اتفاقات تلخ كم پيش نيامده است. اين اتفاقات از نظام قيمت‌گذاري، توليد، توزيع و ... تا ساير موارد پيشرفت داشته است؛ چراكه هيچ ضابطه قدرتمند عدالت‌محوري در اين زمينه فعال نبود.

سامانه تي‌تك هنوز ناقص است

وزير بهداشت در ادامه با انتقاد از نوع كاركرد سامانه تي‌تك گفت: گرچه اين سامانه زيرساخت خوبي براي شفافيت بود، اما هرگز به سوي شفافيت حركت نكرده است. حتي در حال حاضر كه با شما صحبت مي‌كنم همچنان اين سامانه داراي نواقصي هست. به عنوان مثال يك كاربر در سامانه تي‌تك توانسته بود آمپول تستسترون را به عنوان پودر نارگيل و پودر كاكائو به كشور وارد كند و يا يك خانم دكتر در اين سامانه در ۱۹ قسمت مسئول فني شناخته شده بود بدون اينكه اين سامانه خطا دهد.


تخلف شود، گذشت نمي‌كنم

او افزود: در حوزه تخلفات دارويي احتياج به يك سامانه به روز با زيرساخت‌هاي سامانه تي‌تك داريم. بايد واقع‌بين باشيم. بنده به آقاي شانه‌ساز نيز گفته‌ام اگر تخلفي صورت خريد پانسمان تندروت گيرد بنده به هيچ عنوان گذشت نخواهم كرد. حتي اگر در دنيا متوجه تخلف شما نشوند، در آخرت شما بايد پاسخگوي من باشيد.


سلامت مردم شوخي‌بردار نيست

وزير بهداشت ادامه داد: در اين ميدان هر كسي كه پاكيزه‌تر است، بايد فعاليت كند. سلامت مردم به هيچ عنوان براي من شوخي‌بردار نيست. من نه اجازه رانت به واردات دارو و نه اجازه رانت به توليد داخلي مي‌دهم.


تخلفات به قوه قضاييه اعلام شد

او افزود: پس از اصلاح سامانه، تصميم به برخورد با ساير تخلف‌هاي صورت گرفته، داشتيم و تمام تخلفات را به قوه قضاييه گزارش كردم. من در رابطه با بيت‌المال حتي با فرزند خودم هم شوخي ندارم. البته بايد بگويم به هيچ عنوان كينه و حسد را در دل خود راه نمي‌دهم.
وزير بهداشت در ادامه در خصوص آغاز به كار سامانه‌هاي نظارتي در حوزه دارو، گفت: نمي‌توانيم سامانه درست احداث كرده و به دست انسان نادرست دهيم. اين موضوع مانند آن مي‌ماند كه چرتكه را از دزد گرفته و كامپيوتر به دست او دهيم. همواره تاكيد كرده‌ام كه هوشمندسازي باعث عاري شدن از آلودگي نمي‌شود و ما نياز به انسان سالم داريم. انساني كه توسعه يافته باشد، دروغ نمي‌گويد، مالياتش را انكار نمي‌كند، HIV نمي‌گيرد و ...


اقدام درباره رسيدگي به تخلفات تجهيزات پانسمان نقره هارتمن پزشكي

او در ادامه در خصوص تخلفات صورت گرفته در تجهيزات پزشكي نيز گفت: در اين حوزه نيز تخلفات زيادي صورت مي‌گرفت كه تا پايان ماه جاري اقدامات لازم در اين خصوص اجرا خواهد شد.


نمكي ادامه داد: هرگونه بي‌عدالتي از طريق سامانه ۱۹۰ به اطلاع ما مي‌رسد و من شخصا آن را پيگيري مي‌كنم. اولويت اول ما در سازمان غذا و دارو پيش رفتن به سمت روند توليد دارو است. سال گذشته ۲۲ هزار ميليارد تومان هزينه بازار دارويي كشور بود كه از اين رقم سه درصد به واردات اختصاص مي‌يافت و متاسفانه همين سه درصد حدود ۳۰ درصد از ارزش بازار دارويي كشور را شامل مي‌شد. همچنين ۹۷ درصد هزينه‌ها نيز مربوط به دارو‌هاي داخلي بود كه ۷۰ درصد هزينه ريالي در كشور را شامل مي‌شد.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين‌كه ۱.۲ GDP كشور را صنايع دارويي تشكيل مي‌دهند، ادامه داد: از نظر پرداخت‌هاي بيمه‌اي هزينه‌هاي بالايي شامل دارو‌ها مي‌شود. بالاي ۵۰ درصد از پرداخت وجه دارو از جيب بيمار است.
او گفت: امروزه با وجود شركت‌هاي دانش‌بنيان ديگر روا نيست تا پول تفاوت برند در دارو را به دارويي اختصاص بدهند كه دانش فني متمايزي نسبت به داخل در آن ديده نمي‌شود. صراحتا اعلام مي‌كنم هيچ كمپاني توليد داروي اروپايي وجود ندارد كه مواد اوليه قيمت پانسمان نوين را خودش توليد كند. اكثر اين كمپاني‌ها مواد اوليه خود را از كشور چين وارد مي‌كنند.


حمايت تمام قد از توليدات داخلي

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه توليد كننده داخلي براي تامين مواد اوليه دارويي نبايد مظلوم واقع شود، اظهار كرد: نبايد داروي متفورمين از خارج از كشور وارد شود و به قيمت گران‌تر در اختيار بيمار قرار گيرد. بنده همواره حمايت تمام قد خود را از محصولات داخلي اعلام كرده‌ام. البته اين محصولات بايد با قيمت تمام شده معقولي در اختيار مردم قرار گيرد.
نمكي اضافه كرد: صنعت داروسازي كشور با ديرينه قوي خود قطعا به يكي از بهترين‌هاي منطقه تبديل خواهد شد. توصيه من به كارخانه‌هاي داروسازي داخلي اين است كه بيشتر به سمت فَميلي كمپاني‌ها بروند؛ چرا كه آن‌ها سوگيري خاصي ندارند و بهتر با كشور ما همراهي مي‌كنند.


انقلاب در سازمان انتقال خون؛ بزودي

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در بخش ديگري از سخنانش نسبت به سازمان انتقال خون نيز انتقاداتي مطرح كرد و گفت: تا چند ماه آينده شاهد خواهيد بود كه در سازمان انتقال خون نيز انقلاب خواهد شد. ما در هر قسمتي كه بگذاريم مردم در مسير پاكيزه كار خود را انجام بدهند، شاهد اقدامات خوبي خواهيم بود.
نمكي در پايان اظهار كرد: هيدروتك خوشبختانه در اين هفته ما موفق به دريافت گواهينامه حذف سرخك از كشور از سوي سازمان بهداشت جهاني شده‌ايم و اين با توجه به موقعيت مهاجرپذير كشور ما بسيار موضوع خوشحال‌كننده‌اي است.


منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده